KPI dan NKRA: Perkara lama Jenama baru – MP PAS Tumpat

Ahli Parlimen Tumpat, Dato’ Kamarudin Jaffar berkata, apa yang diumumkan oleh Perdana Menteri berkenaan pengenalan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) dan Indeks Prestasi Utama (KPI) hanyalah perkara lama yang diberi penjenamaan semula.

Katanya, apa yang dimahukan rakyat adalah kesan akhir yang bakal mereka terima kelak. Kita perlu tunggu dan lihat persembahan bentuk baru dari Najib samada ia berjaya atau tidak.

Enam menteri kanan terajui NKRA
Enam menteri kanan dilantik menerajui enam Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) bagi mencapai matlamat indeks Petunjuk Prestasi Utama (KPI) secara lebih berkesan lagi.

Mengumumkan demikian hari ini, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, setiap minggu beliau akan berjumpa dengan setiap menteri berkenaan bagi menilai pencapaian KPI yang telah ditentukan.

Ini bermakna, kata Perdana Menteri, dalam setiap enam minggu beliau akan dapat menyelesaikan satu pusingan penilaian pencapaian bagi enam lapangan NKRA seperti yang dirancangkan.

”Bagi NKRA meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan berkemampuan, menterinya adalah Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin; NKRA mengurangi kadar jenayah, menterinya adalah Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein dan NKRA memerangi rasuah, menterinya adalah Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz.

”NKRA meningkatkan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah pula, menterinya adalah Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil; NKRA memperkasa prasarana luar bandar dan pedalaman, menterinya adalah Datuk Seri Shafie Apdal dan NKRA menambah baik pengangkutan awam, menterinya adalah Datuk Seri Ong Tee Keat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Perhimpunan Perdana Menteri Bersama Pegawai Kerajaan di sini.

Enam NKRA itu diumumkan sempena 100 hari beliau sebagai Perdana Menteri pada 11 Julai lalu dan hari ini beliau memperincikan keenam-enamnya.

Dato’ Kamarudin yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat mengulas pengumuman Najib mengenai KPI dan enam teras NKRA termasuk membabitkan usaha mengurangkan kadar jenayah dan memerangi rasuah, meluaskan akses pendidikan berkualiti, meningkatkan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah, memperkasa prasarana luarbandar dan pendalaman dan menambahbaik pengangkutan awam dalam jangkamasa sederhana.

Dato’ Kamarudin berkata, perkara itu sebagai mainan politik yang masih gagal meyakinkan rakyat untuk menerima Barisan Nasional dan Umno.

“Najib dilihat sebagai Perdana Menteri yang gemar membuat pengumuman demi pengumuman, namun tindakan tidaklah sehebat pengumuman yang dibuat.

“Contoh paling dekat, dulu tukar nama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) adalah BPR dan selepas itu kerajaan tukar nama, tukar jawatan, tukar organisasi.

“Alih-alih yang terbaru tidak berjaya selesaikan kes kematian Setiausaha Politik kepada Exco Selangor baru-baru ini. Perkara sebeginilah kita tidak amhu terjadi pada penjenamaan yang baru diumumkan,” katanya.

Mengenai senarai Menteri yang dilantik sebagai ‘lead Minister’ menerajui NKRA, Dato’ Kamarudin berkata, perlantikan Menteri itu hanya buang masa.

“Najib hanya ulang balik tugas-tugas Menteri itu,” ujarnya.

No comments

Powered by Blogger.