Dr Mahathir: Kod Etika mampu jadikan blog dan penulisnya lebih dihormati

KUALA LUMPUR, 28 Julai — Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menggesa penulis blog supaya berpegang teguh dengan kod etika untuk menulis perkara yang benar demi kebaikan masyarakat supaya mereka dan blog masing-masing lebih dihormati.

Bekas perdana menteri itu berkata kod etika berkenaan perlu diwujudkan secara sukarela demi kebaikan penulis blog sendiri kerana ia bakal membina reputasi mereka di mata orang ramai.

Dr Mahathir, yang juga seorang penulis blog berkata, masyarakat kini mempunyai akses kepada blog, satu medium yang hampir di luar kawalan mana-mana pihak berkuasa, dan jika mereka mematuhi kod etika untuk menulis perkara yang benar sahaja, lebih ramai orang awam akan membacanya.

“Jika kita bersandarkan kepada kod etika sebegini dalam setiap penulisan kita, saya fikir lama-kelamaan, orang ramai akan menghormati blog. Jika kita tidak menulis perkara yang benar, mereka akan meninggalkannya seperti yang berlaku kepada media biasa ketika ini,” katanya dalam ucap tama pada persidangan Blogger Asia dan Media Sosial 2010 di sini hari ini.

Persidangan dua hari itu dihadiri 400 peserta dari benua Asia.

Dr Mahathir berkata walaupun blog menyediakan ruang bagi kebebasan menulis apa yang dikehendaki secara mutlak, namun penulisnya masih perlu bertanggungjawab terhadap penulisan mereka serta tidak menyalahgunakannya.

“Tidak boleh menyatakan perkara buruk atau memaki hamun orang lain, jangan buat begitu, orang akan marah dan mereka boleh mengambil tindakan terhadap kita. Kita mesti ada bahan sokongan untuk setiap perkara yang kita nyatakan. Walaupun kita tidak sukakan seseorang, kita tidak boleh menulis perkara tidak benar (mengenai mereka),” katanya.

Beliau berkata penulis blog mempunyai kelebihan daripada segi kebebasan namun mereka mesti menggunakannya dengan penuh tanggungjawab bagi membentuk pemikiran ke arah membina masyarakat dunia yang lebih baik demi kebaikan umum.

“Tidak ada sesiapa yang boleh menghalang atau membetulkan kita, kerana kita yang berkuasa (kerana) kitalah penulis, penyunting dan juga penerbit. Apabila memiliki senjata, jangan gunakannya (untuk menembak) sesuka hati. Penulis blog mesti berupaya menahan diri dan mengelak daripada menyatakan perkara yang tidak benar serta boleh melukakan hati orang lain,” katanya.

Dr Mahathir berkata sesetengah blog amat bagus namun ada juga yang tidak berguna, justeru beberapa kemahiran diperlukan untuk mengenal pasti sama ada apa yang ditulis dalam blog itu benar atau hanyalah satu propaganda.

“Masalah timbul disebabkan terlalu banyak bahan berita yang dilaporkan...kita akan keliru dan bila kita keliru, kita membuat keputusan yang salah. Justeru, kita perlu asingkan bahan berita tersebut,” katanya.

Dr Mahathir juga berkata media biasa tidak boleh menulis semua perkara yang berlaku kerana tidak mempunyai ruang dan bukan disebabkan editor dan penyunting tidak adil.

Berdasarkan pengalamannya, Dr Mahathir berkata, memandangkan media tidak melaporkan semua yang dinyatakan beliau, blog menyediakan ruang untuknya meluahkan pendapat “termasuk rungutan peribadi”.

Dr Mahathir berkata blognya dibaca oleh orang dari banyak negara termasuk Israel.

“Jika penulis blog menulis secara bertanggungjawab, mereka dan blog masing-masing akan menjadi popular,” katanya. — Bernama

No comments

Powered by Blogger.