Pemimpin Pakatan Diingatkan Supaya Tidak Membangkitkan Isu Sensitif Berkaitan Dengan Mana-mana Bangsa

Dewan Pemuda PAS Wilayah (DPPW) mengingatkan semua pemimpin Pakatan agar tidak membangkitkan isu-isu sensitif berkaitan dengan mana-mana bangsa termasuklah isu hak keistimewaan, kuota saham, kuota diskaun pemilikan hartanah dan juga pengagihan peruntukan kerajaan kepada institusi-institusi tertentu.

Selama ini Umno-BN lah yang menjuarai pencabulan hak dan membangkitkan isu-isu sensitif yang mengundang ketegangan antara bangsa dan agama dinegarai ini termasuklah dalam tragedi 13 Mei dan juga siri kebangkitan Suqiu, Hindraf dan Perkasa. Malah tragedi menghalang pembinaan kuil, heret kepala lembu, robohkan masjid dan kuil, baling bom api dan sebagainya berlaku akibat provokasi pemimpin Umno-BN.

Malah Hishamuddin ketika menjadi ketua Pemudanya pernah menjulang keris sebagai satu simbol mengugut kaum-kaum lain agar tidak mempersoalkan tindakan Umno.

Pakatan adalah satu-satunya pilihan alternatif rakyat dan organisasi ini harus dilihat sebagai penyatu dan mampu memberikan keadilan pada rakyat. Keadilan yang dimaksudkan disini adalah bererti meletakan sesuatu itu pada kedudukan yang sepatutnya bukan memberikan hak yang sama rata pada semua dengan membelakangkan persefahaman dan kontrak sosial yang saling difahami sebelum ini.

Cadangan Tony Pua agar kerajaan negeri Selangor mengurangkan diskaun Bumiputera untuk pemilikan rumah dan serta aset komersial mewah di negeri itu demi memperbaiki daya saing dan memulihkan keyakinan pelabur adalah sesuatu yang tidak wajar dibangkitkan buat masa ini.

Ianya sama sahaja dengan dasar liberalisasi yang diperkenalkan Najib yang mahu mengurangkan kuota bumiputra dan ini sekaligus hanya akan meningkatkan dayasaing kalangan pelabur ruang dan mengetepikan hak bumiputra untuk mendapatkan kediaman mewah mampu milik dengan kadar diskaun.

Desak itu sepatutnya tidak timbul dan Pakatan Selangor harus mencari alternatif lain bagi mengalakan pertumbuhan tarikan pelabur dinegeri berkenaan sebagai menunjukan kemampuan mereka mentadbir negeri itu.

Tindakan Tony Pua hanya memberikan advantage kepada Umno menyerang Pakatan semula disamping menyembunyikan dosa-dosa mereka kepada kaum Melayu khususnya. Dalam keadaan sebegini, Umno akan dilihat juara sedangkan Pakatan dilihat sebagai pemusnah harapan rakyat.

Hal ini tidak boleh dibiarkan berlaku dan pemimpin Pakatan tidak boleh melakukan kesilapan walau sekecil mana pun dalam membicarakan hak istimewa dan dasar-dasar berkaitan bangs ada agama yang diterima pakai selama ini.

Apa pun jua, Pakatan harus pertahankan hak sedia ada bagi semua bangsa dan agama. Dan tidak ada bangsa yang harus dianaktirikan sama ada ia Melayu, Cina dan India kerana kita sama-sama mempunyai hak ke atas pemilikan negara ini dan faktor sejarah sesekali jangan dilupa.

[Sumber]

No comments

Powered by Blogger.