Anak Suka Sangat Dengar Lagu Despacito Kan, Parents Tahu Tak Maksudnya Apa?



Sejak mula disiarkan Januari lalu, lagu Despacito ini terus meletop. Bukan saja di Sepanyol tapi juga menular hingga ke negara ini.

Setiap hari diputarkan di stesen radio kita, lirik lagu ini juga sudah dihafal walaupun susah termasuk oleh anak kecil kerana ia rancak dan muziknya memang best.

Sebab itu di Malaysia pun ia boleh menduduki tangga pertama carta itunes.

Tapi selepas anda baca lirik lagu ini elok berfikir dua kali sebelum menyanyi lagu ini terutama di depan anak atau pun membiarkan mereka menghafal lirik lagu ini.

Kalau diperhatikan lirik lagu Despacito nyanyian penyanyi terkenal asal Puerto Rico, Luis Fonsi menampilkan Daddy Yankee dan juga Justin Bieber ia memang agak keterlaluan.

Lagu ini sebenarnya penuh dengan unsur-unsur seks dan keghairahan yang tidak sepatutnya diucapkan apatah lagi dihayati oleh anak-anak kecil.

Berikut adalah terjemahan lagu Despacito yang dialih ke bahasa Melayu supaya anda boleh nilai sendiri.

Despacito

(Perlahan-lahan)

Quiero respirar tu cuello despacito

(Aku ingin bernafas dilehermu perlahan-lahan)

Deja que te diga cosas al oído

(Biarkan aku berbisik ditelingamu)

Para que te acuerdes si no estás conmigo

(Supaya kau bisa mengingat aku saat kau tak bersamaku)

Despacito

(Perlahan-lahan)

Quiero desnudarte a besos despacito

(Aku ingin melepas pakaianmu secara perlahan sambil menciummu)

Firmo en las paredes de tu laberinto

(Memasuki "dinding labirin" mu)

Y hacer de tu cuerpo todo un manuscrito

(Dan membuat tanda di seluruh tubuhmu)

Sube, sube, sube Sube, sube

(Naik, naik, naik, naik)

Quiero ver bailar tu pelo

(Aku ingin melihat tarianmu)

Quiero ser tu ritmo

(Aku ingin mengikuti ritma mu)

Que le enseñes a mi boca

(Aku ingin kau mengajar mulutku)

Tus lugares favoritos

(Bahagian kegemaranmu)

Favorito, favorito, baby

(kegemaran, kegemaran  sayang)

Déjame sobrepasar tus zonas de peligro

(Biarkan aku melewati zon berbahayamu)

Hasta provocar tus gritos

(Hingga aku membuatmu menjerit)

Y que olvides tu apellido

(Dan membuatmu melupakan namamu)

---
Bila dah membaca bait-bait lirik ini ada anda rasa bagaimana?  Sila move on!

-vanillakismis

No comments

Powered by Blogger.