Khutbah : Pendidikan Dalam Islam

وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَٱتَّبَعَتۡہُمۡ ذُرِّيَّتُہُم بِإِيمَـٰنٍ أَلۡحَقۡنَا بِہِمۡ ذُرِّيَّتَہُمۡ وَمَآ



أَلَتۡنَـٰهُم مِّنۡ عَمَلِهِم



مِّن شَىۡءٍ۬‌ۚ كُلُّ ٱمۡرِىِٕۭ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ۬ (٢١)

Orang-orang beriman yang diikuti zuriat keturunannya dalam keadaan beriman, Kami hubungkan (himpunkan) zuriat keturunannya itu dengan mereka (di dalam syurga) dan (dengan itu) Kami tidak akan mengurangi sedikitpun dari pahala amal-amal mereka. Setiap manusia terikat dengan amal-amal yang dikerjakannya ( Surah al-Tur ayat 21 )

Pendidikan mengikut acuan Islam adalah perkara terpenting dalam kehidupan kita sebagai seorang muslim.Daripada kesempurnaan pendidikan secara Islam inilah akan lahir insan-insan yang berakhlak terpuji dan menjadi hamba hanya kepada Allah semata-mata.

Firman Allah :

وَمَا خَلَقۡتُ ٱلۡجِنَّ وَٱلۡإِنسَ إِلَّا لِيَعۡبُدُونِ (٥٦)

Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepadaKu ( az- Zaariyaat ayat 56 )

Bermulanya pendidikan didalam Islam ialah ketika seseorang itu hendak mencari pasangan hidupnya. Kita dituntut supaya mencari muslimah yang menjaga agamanya sebagi pilihan pertama agar senang bagi kita mencorakkan rumahtangga kita mengikut kehendak Allah. Sesudah berkahwin kita dituntut pula agar mendidik isteri kita dengan perkara-perkara fardhu dan juga sunat samada kita mendidiknya sendiri atau menghantar isteri kita ke kelas-kelas agama.

Kita diwajibkan untuk mendidik zuriat keturunan kita dengan didikan Islam.Dengan asas kefahaman agama kita dan isteri kita yang kuat maka ianya akan membantu proses untuk mendidik anak-anak kita ke arah yang Islam kehendaki. Inilah didikan yang paling utama yang dikehendaki oleh Islam.

Ramai diantara kita terkeliru dengan maksud pendidikan itu sendiri.Ada yang menganggap apabila menghantar anak-anak ke sekolah maka tugasan mereka telah selesai.Apa yang selebihnya dibebankan seluruhnya kepada guru.Segala kesalahan atau kekurangan yang ada pada anak-anak mereka maka gurulah yang akan disalahkan sepenuhnya.

Yang mereka ingin tahu, anak-anak mereka mesti berjaya dalam pelajaran dengan cemerlang, mesti mendapat tempat di universiti dan seterusnya memperolehi pekerjaan yang hebat, berpangkat besar dengan gaji yang lumayan. Mereka tidak peduli walaupun sekiranya akhlak anak-anak mereka hancur asalkan matlamat material mereka tercapai.Ini kerana matlamat pendidikan dalam pemikiran yang sesetengah ibubapa mahukan melalui sekolah itu, jelas berpandukan kepada material sahaja. Mereka hanya berkehendakkan kejayaan dunia semata-mata tanpa disertai kejayaan akhirat.

Mereka terlupa bahawa anak-anak adalah amanah daripada Allah yang mana ketika mereka dihadapkan kepada Allah pada hari kiamat nanti, mereka akan ditanya tentang amanah mereka ini.Mereka sebenarnya telah mengkhianati amanah Allah dengan mencorakkan kehidupan zuriat-zuriat mereka dengan corak Yahudi, Nasrani dan Majusi kerana menolak ataupun mengabaikan pendidikan berteraskan Islam

Sabda Rasulullah :

Setiap bayi yang lahir itu dalam keadaan fitrah ( beragama Islam). Oleh itu terpulanglah kepada kedua ibu bapanya samada ingin menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi

Hadis riwayat Bukhari

Didikan ibubapa akan dapat dilihat hasilnya setelah 15 tahun. Inilah umur bagi remaja yang dikatakan sedang mencari-cari identiti mereka. Bergembiralah bagi ibubapa yang berjaya menerapkan identiti Islam kepada anak-anak mereka. Akan tetapi sekiranya identiti mereka yang kita terapkan ialah selain dari identiti Islam maka hasilnya akan pasti mereka mengikut identiti samada Yahudi ataupun Nasrani ataupun Majusi. Dan agak malang bagi ibubapa kerana apabila kerosakan telah berlaku, maka ianya teramat sukar untuk dibaikpulih.

Kesan kerosakan akhlak ini juga tidak terbatas kepada ibubapa remaja tersebut sahaja akan tetapi ianya akan membarah dan merebak masuk ke dalam masyarakat juga. Ini berdasarkan kepada statistik jenayah yang dilakukan oleh remaja semakin hari semakin meningkat naik. Inilah hasil dari kepincangan pendidikan kepada anak-anak yang telah dilakukan puluhan tahun dahulu.

Dahulu gejala bohsia dan bohjan mewarnai kehidupan remaja. Kemudian gejala membuang anak pula mengambil tempat. Pesakit AIDS dahulu amat sedikit bilangannya tetapi sekarang, ada persatuan untuk menjaga kebajikan anak-anak pesakit AIDS menandakan bilangan pesakit itu semakin bertambah. Datang pula gejala pil kuda, estacy dan pelbagai jenis pil khayal dalam kehidupan remaja ini.

Terbaru, gejala merempit oleh remaja-remaja tidak kira lelaki ataupun perempuan.Walaupun gejala mat rempit atau samseng jalanan ini telah lama bertapak akan tetapi sekarang ini mereka lebih berani lagi dengan melakukan ragut dan samun. Bahkan ada mangsa yang terbunuh disebabkan perbuatan mereka. Jika ada yang menyekat maka mereka akan menyerang balas dengan kumpulan mereka.Dan lebih menyedihkan lagi hampir kesemua gejala-gejala ini dipelopori oleh remaja Islam.

Seperti yang telah disebutkan tadi, inilah hasil daripada kegagalan umat Islam mendidik anak-anak mereka mengikut acuan dan kehendak Islam. Ada ibubapa yang tidak berilmu ditambah dengan teramat sibuk dengan agenda dunianya sehingga anak-anak menjadi terabai. Ada juga yang berilmu tetapi sibuk dengan aktiviti luar. Ada yang berilmu akan tetapi ilmunya itu tidak diamalkan. Mereka datang ke majlis-majlis ilmu tetapi segala ilmu itu disimpan hanya untuk dirinya sahaja. Tidak dikembangkan hatta kepada keluarganya.

Inilah antara penyebab-penyebab utama yang menyumbang kepada kelemahan sistem pendidikan Islam disamping pengaruh rakan-rakan remaja itu dan juga hiburan yang melampau. Hancurnya akhlak Islam akan menyebabkan Islam juga turut dipandang hina .

Mempunyai akhlak yang jelek walaupun kaya, pintar dan tampan akan tetap dipandang hina bukan sahaja oleh Allah malahan manusia keseluruhannya berbanding dengan mereka yang mempunyai akhlak Islam yang terpuji walaupun mereka itu miskin dan hodoh

Akhlak terpuji seperti akhlak rasulullah s.a.w yang mendapat didikan secara langsung dari Allah telah membawa sinar rahmat dan kemuliaan kepada bangsa arab jahiliyyah yang suatu masa sebelum itu dipandang hina kerana akhlak kebinatangan yang mereka miliki. Akhlak dari al-Quran itu dijadikan amalan oleh rasulullah dalam kehidupan sehariannya. Baginda pula tidak hanya mengamalkannya untuk dirinya sahaja malahan dikembangkan pula kepada sahabat-sahabat baginda dengan didikan dari al-Quran itu.

Manakala sahabat-sahabat baginda pula mengembangkannya pula kepada ahli keluarga dan kepada masyarakat mereka. Mereka saling bersaing sesama mereka untuk mengamalkan didikan rasulullah itu. Diturunkan pula didikan ini kepada tabiin dan tabiin-tabiin.Begitulah seharusnya kita menyambung corak pendidikan Islam ini kepada zuriat kita dan juga masyarakat berterusan sehingga kiamat.

Malangnya rantaian pendidikan Islam ini terputus kerana kita umat Islam zaman sekarang tidak bersungguh-sungguh untuk mengamalkannya dalam kehidupan kita. Ditambah pula dengan ilmu yang sangat kurang maka kita terus menjadi malas dan lesu untuk menyambung rantaian ilmu ini. Lebih menyedihkan lagi didikan akhlak Islam ini telah diambil dan diamalkan oleh musuh Islam sekaligus memperlihatkan akhlak mereka lebih terpuji berbanding kita.

Dinukilkan di dalam sebuah buku tulisan orang Kristian yang menyarankan agar ibubapa perlu merotan anak-anak mereka dan menggantung rotan di dinding rumah mereka sebagai peringatan kepada anak-anak mereka. Hal ini sebenarnya telah dinyatakan oleh rasulullah lebih 1400 tahun dahulu. Tetapi berapa ramai diantara kita yang mengamalkannya? Sayang, mutiara ilmu yang kita miliki, kita tidak bersungguh untuk memeliharanya dan mengamalkannya tetapi diambil dan diamalkan oleh kaum lain pula.

Sekarang hasil daripada terputusnya rantaian pendidikan Islam itu telah kita lihat dihadapan mata kita sendiri. Walaupun begitu kita masih perlu untuk memperbaikinya biar sesukar manapun perjuangan kita untuk melakukannya. Kita mesti bersatu menggerakkan kesedaran atas nama Islam untuk sama-sama mendidik remaja-remaja ini agar kembali kepada Islam. Gerakan ini seharusnya bermula dari diri kita. Sebagai ketua keluarga hendaknya diperbaiki dahulu akhlak kita agar dapat menjadi contoh dan tauladan kepada keluarga.

Tambahkan ilmu dalam diri kita agar segala perkara yang kita lakukan adalah berdasarkan ilmu.Biarpun sedikit sahaja masa yang dapat diperuntukkan untuk ilmu tetapi lakukanlah dengan istiqomah. Bersahabatlah kita dengan anak-anak remaja kita.Jangan hanya tahu menyalahkan mereka tanpa menyiasat punca sebenar kerosakan mereka yang mungkin berpunca dari kesilapan kita.

Kurangkanlah kesibukan mengejar dunia sehingga mengabaikan tanggungjawab kita dalam mendidik anak-anak.Hantarlah anak-anak kepada guru-guru agama sekiranya kita tidak mampu untuk mendidik mereka.Letakkanlah mereka dalam suasana Islam agar mereka dipelihara Allah. Bagi mereka yang mempunyai ilmu yang cukup, ilmu itu seharusnya disebarkan dengan lebih bersungguh-sungguh kepada keluarga dan akhirnya kepada masyarakat.Hanya dengan didikan Islam sahajalah yang dapat menyelamatkan diri, keluarga dan masyarakat kita dari kecelakaan dunia dan api neraka Allah di akhirat nanti.

Firman Allah

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَأَهۡلِيكُمۡ نَارً۬ا وَقُودُهَا ٱلنَّاسُ وَٱلۡحِجَارَةُ عَلَيۡہَا

مَلَـٰٓٮِٕكَةٌ غِلَاظٌ۬ شِدَادٌ۬ لَّا يَعۡصُونَ ٱللَّهَ مَآ أَمَرَهُمۡ وَيَفۡعَلُونَ مَا يُؤۡمَرُونَ (٦)

Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari api neraka yang mana bahan bakarnya adalah dari manusia dan batu-batu yang diatasnya ialah malaikat-malaikat yang kasar lagi keras sikapnya, tidak menderhakai Allah pada apa yang Dia perintahkan kepada mereka dan mereka kerjakan apa yang disuruhkan. (Tahrim ayat 6)

Marilah sama-sama kita merenung akan musibah yang telah dan sedang melanda umat Islam hasil dari kelemahan kita untuk mendaulatkan ilmu Islam. Janganlah kita memarakkan lagi malapetaka ini dengan bersikap berkecuali dengan apa yang sedang berlaku kerana Allah tidak mengecualikan sesiapapun apabila menurunkan balaNya.

No comments

Powered by Blogger.