Siasatan SPRM Ke Atas ADUN PR, Gimik Politik BN: Teresa

SHAH ALAM, 18 Julai - Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) ke atas anggota Exco Pakatan Rakyat Selangor yang kononnya menyalahguna peruntukan DUN adalah gimik politik Umno-Barisan Nasional, kata Teresa Kok.

Malangnya, kata beliau apa yang dilakukan itu, memerangkap diri sendiri apabila rakyat mula hilang kepercayaan terhadap badan bebas tersebut yang dituduh menyebabkan kematian Setiausaha Politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock.

Teresa yang juga Adun Kinrara berkata, banyak lagi kes rasuah yang lebih serius melibatkan wang rakyat telah dilaporkan, tetapi tiada sebarang tindakan dilakukan.

“Pada tahun 2008, bila kami jadi kerajaan, kami tahu setiap kawasan diberikan peruntukan RM500,000. Sebenarnya, ini adalah praktis kerajaan dulu juga, jadi bila kami check akaun kami, kebanyakan duit ini telah digunapakai oleh bekas Adun Barisan Nasional dalam tempoh 3 bulan. Macam mana seorang wakil rakyat boleh menghabiskan wang rakyat begitu sahaja. Kami dah buat bising tapi nampaknya SPRM tak buat apa-apa langkah untuk menyiasat mereka, selepas kami jadi kerajaan kita lihat pegawai SPRM bekerja bersungguh-sungguh untuk menyiasat akaun peruntukan kami,” katanya.

Menurut Teresa, banyak lagi kes, termasuk isu PKFZ yang menelan belanja lebih RM12.5 bilion, membabitkan wang rakyat dan banglo mantan menteri besar, Khir Toyo telah dilaporkan, tetapi tiada tindakan diambil oleh SPRM sehingga ini.

Mengenai kenyataan Khir bahawa kesalahan tidak harus diletakkan kepada SPRM berhubung kematian Teoh, Terasa berkata SPRM harus bertanggungjawab dalam kes ini.

“Saya rasa kalau orang yang tak ada perasaan simpati, tak ada keadilan macam Khir Toyo yang sanggup kata jangan salahkan SPRM, tapi Teoh tu mati di pejabat SPRM di Selangor, kita tak salahkan dia, kita salahkan siapa,? tanya Teresa

Teresa turut meragui kaedah penyiasatan yang lakukan oleh SPRM ke atas Teoh, berbanding siasatan yang dijalankan oleh pihak polis.

“Sebenarnya dalam soal siasat polis, peguam dibenarkan untuk berada disisi orang yang disaisat itu, dan kalau bukan kes jenayah, lepas mereka dapat apa yang mereka mahu, polis akan suruh mereka balik dan kalau diperlukan lagi, mereka akan panggil lagi.

“Kalau ikut kanun kesiksaan jenayah, 24 jam ditahan ini hanya digunapakai dalam kes jenayah dan seseorang itu ditangkap atau ditahan polis. Jadi dalam kes Teoh ini, beliau bukan penjenayah, beliau bukan seorang suspek, beliau hanya diminta untuk membantu siasatan sebagai saksi sahaja. Jadi saya rasa cara SPRM ini memang menimbulkan banyak persoalan dan cara mereka amat diragui,” ujarnya.

Dalam pada itu Teresa berkata, beliau akan menerangkan kepada orang ramai berhubung keadaan yang berlaku kepada Adun dan Exco Selangor ketika ini, selepas Barisan Nasional tewas dalam pilihanraya umum lalu.

“Apa yang penting, kita nak menganjurkan lebih aktiviti dan ceramah untuk memberitahu kepada orang ramai tentang apa yang telah berlaku di Selangor, Exco dan juga Adun di Selangor dan juga cara soal siasat SPRM,” tambah Teresa.-TV SELANGOR

No comments

Powered by Blogger.