Siapa Sebenarnya Safiey Illias?



Disebabkan saya ramai followers baru , ramai yg masih tak kenali kisah kepayahan saya sebelum berjaya . Mgkin ramai yg cuma kenal saya disaat saya sudah dikatakan boleh la senang jugak .
.
Begini , saya berasal drpd Felda Lakum , Lanchang Pahang . Saya lahir pada 19 Mei 1994 , umur saya bulan 5 ni genap 22 tahun . Saya dulu sekolah di SK Lakum . Dpt UPSR semua A so saya lanjutkan belajar ke Sekolah Men Sains Sultan Hj Ahmad Shah (SEMSAS) . Tp saya dua minggu je disini lepastu saya tamatkan belajar sebab tak boleh hidup tanpa mak ayah . Tak biasa berjauhan katanya walaupun saya ni anak kedua bongsu drpd 6 orang adik beradik . Kemudian saya lanjutkan pelajaran ke SMK Datuk Bahaman , Lanchang . PMR dpt 8A jugak jadi saya dpt tawaran ke Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Kuantan (SBPIK) .
.
Bila pindah ke sini , kos memang tinggi . Mcm2 benda nk bayar . Dulu ayah saya cuma pakai kereta kancil sahaja hantar saya ke sekolah kt Kuantan ni . Saya tak mcm anak org lain yg tiap2 minggu keluar outing ke bandar . Ada yg tiap2 minggu mak ayh dtg hantar makanan dan KFC . Sedapnya masa tu . Disebabkan desakan nak jugak hidup senang sedikit seperti kwn lain disamping xpyh nk mntk duit sgt kt mak ayah , saya mula buat bisnes dari asrama . Dari asrama ?? Ya dari asrama .
.
Saya mulakan tanpa modal dengan menjadi dropship produk kecantikan mcm suntikan pemutihan dan jugak pil jerawat . Satu kotak produk dpt margin tinggi juga RM50-200 . Tp x percaya sgt ramai jugak akak2 makcik2 beli produk tu walau harga agak mahal . Mgkin sbb tu x byk sgt persaingan produk mcm skrg dan penjual pun tak ramai . Saya gunakan FB sahaja masa tu . Setiap hujung minggu saya akan kluar outing atau pinjam laptop cikgu . Masa tu di Koperasi sekolah ada cikgu yg sediakan sewaan melayari internet . RM2 kot sejam . Jadi saya guna peluang tu untuk buat duit .
.
Masa tu lah saya akan gunakan untuk ambik database customer . Tp masa tu saya xtahu pun tu database . Saya besenye akan mintak siap2 nama , no telefon , alamat penuh dan email customer yg nak produk tu . Bila dia ckp je nak barang dan nk booking , saya mmg minta details tu . Kemudian , saya akan tulis maklumat tu dkt sebuah buku tulis . Saya tak ada telefon di asrama , jadi saya gunakan telefon asrama je nk call supplier dan customer saya .
.
Malam je lepas habis kelas prep (belajar) , saya akan call customer . Masa tu byk la duit syiling dan kad telefon saya ada . Sng nk call customer . Sorg2 saya akan call dan tanya dh buat byrn tak . Masa tu saya ada BANK RAKYAT shaja . Lepas dia kata dh byr saya akan call supplier . Satu2 alamat saya bacakan dan sebut . Smpaikan sejam bergayut dgn supplier . Supplier akan poskan brg .
.
Hari Jumaat je akan ada sedikit masa lapang selepas solat jumaat , masa tu saya akan ke Bank Rakyat dkt dgn sekolah untuk cek akaun . Masa tu saya tawakal je harap2 ada duit dalam akaun tu . Masa tu la saya akan transfer dkt supplier duit . Baru supplier akan pos brg . Lepastu , ada la byk duit dh masa tu . Saya dh mula beli stock sendiri . Masa tu saya jual produk sabun muka , bb cream , mask dan byk lg . Saya jual tu sebab saya pun pakai sebab masa tu muka mmg byk jerawat .
.
Hari2 doa nak ada duit RM1500-1800 . Alhamdulillah Allah makbulkan . Masa tu baik x buat byk dosa sgt heheeh . Lepastu mintak lagi nk ada RM4800 , las2 dapat jugak . Saya order brg pun call supplier guna telefon asrama dan dia pos ke pejabat sekolah . Muka saya hari2 g ambik brg dkt pejabat sekolah smpai kerani sekolah pun tanya . Saya ckp ayah kirim . Kdg2 saya suruh cikgu dan teacher saya yg ambikkan . Cikgu warden asrama saya selalu beri kelonggaran untuk keluar outing ke bandar . Sbb dia tahu saya baik dan antara pelajar pandai . Kdg2 tu dia tlg saya pos brg . Sbb masa tu saya dh mula pegang stock dn post brg sendiri . Susah sgt masa tu . Leceh sgt . Kene tebalkan muka dan atasi halangan .
.
Kemudian sampaikan di tgkatan 5 masa SPM saya ada saving dalam RM200k berkat perniagaan saya di asrama ! Tpi sebab jiwa remaja dan x ada pengurusan duit , tggal RM8000 je duit saya . Saya byk guna duit masa masuk UITM dan mmg x mntk duit mak ayah masa tu . Sbb dulu dpt tawaran belajar di oversea tp saya tolak sbb mcm dh x mnt belajar . Lepastu 6 bulan je saya dkt UITM saya berhenti belajar . Masa tu umur 18 . Masa tu la abg saya meninggal dunia . Saya kemudian duduk di Ukay Perdana . Masa umur 18 tahun , dgn modal cuma ada RM500 , saya keluarkan Aurora dan buat spa dkt rumah ! Ramai jugak customer saya masa tu dtg rumah . Masa tu la saya promote Aurora .
.
Saya pergi sana sini naik teksi . Pergi kilang naik teksi . Dulu kilang x lyn sgt pun . Pergi buat sticker sendiri di Achik Printing Taman Melawati . Potong sendiri sticker guna gunting dan tampal dkt botol smpai senget2 . Pergi pos brg pon guna teksi . Gigih x gigih masa tu . Smpai lah bulan Jun 2013 masa saya umur 19 , saya dpt cecah 1 juta bersih yg pertama .
.
Tahu kan kereta apa saya ada ? Smpai harini ada Camry , Hilux , Mini Cooper , Audi dan Hummer H2 . Perjalanan saya sbnrnya masih panjang untuk diceritakan . Nnti sya akan tulis lagi jika anda suka nk dgr . 2013-2015 hampir 5 juta untung bersih dh saya buat .
.
Jom share ramai2 dan like status ini . Biar sama2 tahu tak mudah sbnrnya nk berjaya . Memang perlu gigih dan x byk alasan ! Kena pandai cipta peluang bila ada ruang . Usaha dan doa yg konsisten . Kalau x byk likes dan share xnk la sambung cerita lagi 😅😅😅

No comments

Powered by Blogger.