Apabila Khairy Bersuara Lagi

Ibrahim 'gedebe politik' - Khairy
Oleh FARABI SHEIKH SAID AL JABRI
utusanN9@utusan.com.my

REMBAU 27 Jun - Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin hari ini menarik balik perkataan 'jaguh kampung' yang diberi kepada Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali, namun menggantikannya dengan 'gedebe politik' (samseng politik).

Beliau bagaimanapun bertegas tidak akan menarik balik kenyataannya terhadap Ibrahim yang disifatkannya sebagai penghalang konsep 1Malaysia.

Jelasnya, gelaran terhadap Ibrahim itu memang tepat berdasarkan tindak-tanduk Ahli Parlimen Pasir Mas itu selama ini, justeru beliau tidak akan meminta maaf ataupun menarik balik kenyataan yang dilemparkan terhadap Ibrahim sejak beberapa hari lalu. Khairy berkata, Ibrahim sebenarnya adalah ahli politik yang tidak laku dan apa saja yang dibuat oleh beliau sebenarnya adalah untuk dirinya sendiri.

"Saya menyesal panggil dia sebagai 'jaguh kampung' sebab apabila saya teliti betul-betul dia sebenarnya tidak layak dipanggil jaguh kampung sebab gelaran itu terlalu mulia baginya, tetapi hanya layak dipanggil 'gedebe politik' murahan.

"Dia perlu ingat bahawa kalau tidak kerana undi Pas dan UMNO, dia tidak akan menang sebagai calon Parlimen Bebas. Kalau kita lihat dia bertanding dulu di Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Pasir pada 2005, dia hilang deposit.

"Jadi macam mana dia kata perjuangannya adalah relevan, sedangkan dia tewas di kampungnya sendiri?" katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri Majlis Perasmian Serentak Perwakilan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO di Institut Latihan Perindustrian (ILP) Pedas dekat sini hari ini. Majlis berkenaan disempurnakan oleh Ketua UMNO Bahagian Rembau yang juga Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan.

Akhbar hari ini melaporkan kenyataan Ibrahim yang menyifatkan Khairy sebagai penyibuk berikutan tindakan Ketua Pemuda UMNO itu mempertahankan kenyataan Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong dalam isu biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Khairy kemudiannya mempertahankan Ka Siong dan menggelarkan Ibrahim sebagai penghalang kepada konsep 1Malaysia yang diamalkan kerajaan dan 'jaguh kampung' ekoran isu itu. Dalam kenyataan balasnya semalam, Ibrahim secara sinis mencadangkan agar Khairy dilantik sebagai wakil tetap negara ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bertaraf menteri kerana beliau sahaja yang memahami konsep globalisasi.

Tegas Khairy, beliau tidak mempunyai sebarang masalah dalam memperjuangkan hak orang Melayu, tetapi ia tidak perlu dilakukan dalam kaedah yang agresif. Jelasnya, sekiranya UMNO tidak menjauhi gerak-geri dan rentak Ibrahim, ia akan mendatangkan implikasi buruk terhadap Barisan Nasional (BN).

"Kita kena pastikan bahawa sokongan terhadap BN datangnya dari semua pihak iaitu Melayu yang progresif serta Cina dan India.

"Ingin saya tegaskan yang kita tidak mahu terikut-ikut dengan cara Ibrahim yang boleh melukakan hati ramai pihak, bukan hanya orang Melayu tetapi kaum-kaum lain," katanya. Sementara itu, di Kuala Lumpur, Khairy ketika dihubungi berkata, beliau tiada masalah dengan perjuangan Perkasa, tetapi sebagai pemimpin sebuah organisasi sebegitu, Ibrahim perlu mengubah pendekatan dalam menangani sebarang isu. Jelasnya, sebagai seorang pemimpin muda, beliau berasa tercabar dengan 'serangan' terhadap dirinya dan pasti akan 'membalasnya' semula.


Ulasan saya

1. Saya menasihat saudara Khairy agar berhenti daripada terus menunjukkan permusuhannya dengan PERKASA. Beliau tidak akan menang - bahkan imejnya semakin buruk pada kaca mata masyarakat.

2. Yang penting Khairy harus menunjukkan kepada masyarakat "mana kaedah" yang dikatakan sangat betul dan bijaksana itu - andaikata cara atau kaedah perjuangan PERKASA dalam memperjuangan hak-hak keistimewaan orang Melayu selama ini, sudah dikira sebagai ketinggalan zaman. Tunjukkanlah kepada kita semua. Kami ingin tahu! Mana caranya yang sangat bijaksana itu?

3. Jika Khairy berpandangan bahawa cara "Agresif Ibrahim Ali" merupakan cara lama dan tidak lagi relevan dalam memperjuangkan hak dan keistimewaan orang Melayu, maka hasilnya ialah kelembikkan Pemuda UMNO sekarang! Yang jelas kelihatan lemah, lesu dan tiada taring. Jika kita mempunyai cara yang bijaksana bagi mengambalikan keyakinan rakyat pelbagai kaum terhadap Barisan Nasional - maka lakukan! Jangan tuduh orang lain sebagai batu penghalang kepada konsep 1Malaysia.

4. Jika Khairy ingin menjaga hati semua pihak, segera letak jawatan. Sikap inilah yang telah menghancurkan kepimpinan Pak Lah! Semua hati orang hendak dijaganya, hati Singapura hendak dijaga, hati Brunei hendak dijaga, hati orang Cina hendak dijaga, hati orang India hendak dijaga, hati Amerika Syarikat hendak dijaga...abis semuanya hendak dijaga! Sedar-sedar tanah air sendiri, kita gadaikan demi menjaga hati semua orang! Berikan apa-apa sahaja yang kita ada kepada orang lain, janji kita menjaga hati mereka - berikan Blok M dan Blok L kepada Brunei - janji kita jaga hati Brunei, berikan tanah Johor kepada Singapura - janji Singapura senang hati, berikan semuanya kepada bangsa lain, biar orang Melayu merempat - janji bangsa lain senang hati dan kita jaga hati mereka baik-baik! Begitu yang Khairy mahukan? Inikah gaya politik yang Khairy inginkan? Dan inikah yang dikatakan politik bijaksana dan politik gaya Khairy Jamaluddin?

5. Saya benar-benar sedih, sedih sunguh-sungguh melihat Pemuda UMNO pada hari ini. Bukan sahaja takut untuk bersuara bagi menyatakan hak kita sebagai penduduk asal di negara ini. Bahkan, kita sama-sama pula menyokong orang lain mempertikaikan hak yang kita sendiri milik. Malang sungguh nasib Pemuda UMNO - sudah jatuh ditimpa tangga. Kami faham, Khairy tidak mempunyai apa-apa masalah untuk hidup senang-lenang bagi tempoh 20 tahun yang akan datang, tetapi cubalah fikirkan nasib orang Melayu di kampung-kampung, mereka tidak mempunyai pendapat setinggi seorang ahli Parlimen Rembau, merangkap Ketua Pemuda UMNO Malaysia, mereka juga tidak akan merasa nikmatnya menjadi menantu kepada seorang Perdana Menteri bahkan, mereka juga sama sekali tidak akan merasa bertapa leganya hati memperoleh "gaji pencen" sebagai seorang ahli parlimen.

6. Cukuplah Khairy, PERKASA bukan musuh Pemuda UMNO! Musuh kita yang sebenarnya ialah keegoaan dan keangkuhan diri kita sendiri. Jika dengan bangsa lain saudara boleh berbaik-baik, maka mengapa tidak dengan PERKASA? Wallahualam.

http://azlishukri.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.