Kenapa kaum Cina Kelantan sokong Tok Guru?

Oleh: Rossem

Satu-satunya di Malaysia negeri yang paling unik dalam soal hubungan antara kaum ialah Kelantan. Lihat saja di bandar-bandar utama seperti Kota Bharu, Pasir Mas, Kuala Krai, Machang dan bandar-bandar jajahan lain, orang Melayu minum kopi dan makan nasi berlauk atau nasi kerabu di restoran-restoran Cina sudah menjadi lumrah, bahkan sudah menjadi tradisi masyarakat di sini sejak sekian lama.

Keakraban hubungan antara orang Melayu - Cina bukan saja terbatas di kedai-kedai kopi atau di jalanan, malah boleh disaksikan di pasar-pasar besar seperti Pasar Siti Khatijah. Mereka berjualan sebelah menyebelah antara satu sama lain dengan aman dan saling hormat menghormati.

Di jalan Suara Muda, persimpangan Jalan Dato’ Pati atau lebih dikenali dengan Dataran Ilmu terdapat sebuah pasar tradisi kaum Cina yang wujud sejak puluhan tahun dan masih beropersi hingga sekarang. Pasar ini di kalangan orang Cina dikenali dengan nama Pasar Pokok Pinang. Disamping menjual sayuran, ikan dan barangan keperluan dapur, juga daging Babi. Dari jauh sudah nampak daging kerbau pendek itu bergantungan. Namun orang Islam Kelantan tidak pernah memprotes kewujudan pasar tersebut, walhal di sebelahnya adalah stesen kereta sewa yang sentiasa dipenuhi pengunjung, manakala pada setiap pagi Jumaat pula ribuan umat Islam membanjiri kawasan tersebut untuk mengikuti kuliah mingguan yang disampaikan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato’ Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Pernah orang mengatakan, kalau berkunjung ke Negeri Serambi Mekah, orang Cina tidak akan dapat merasaikan keenakan makanan tradisional kegemaran mereka iaitu Bah Ku Teh, kerana makanan ini tidak dibenarkan dijual di sini disebabkan bahannya daripada daging babi. Tuduhan itu tidak tepat. Datanglah ke Kelantan dan nikmatilah hidangan Bah Ku Teh di restoran-restoran Cina di sini.

Pembinaan rumah-rumah ibadat juga dibenarkan oleh Kerajaan Kelantan yang dipimpin ulamak. Rumah-rumah ibadat atau tokong bebas menjalankan aktiviti keagamaan tanpa ada sekatan oleh pemerintah yang dipimpin oleh Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Antara tokong yang terbesar ialah Tokong Mek yang berusia 200 tahun terletak di perkampungan Cina terbesar di Kelantan iaitu di Kg. Cina, Kota Bharu. Selain itu, di kampung yang sama terdapat dua buah lagi tokong, iaitu Tokong Na Eng Kong dan Tokong Leng Eng Tian. Di Jalan Hamzah juga terdapat sebuah tokong bernama Tokong Tau Mu Kong.

Dengan kata lain, di setiap bandar jajahan atau kampung-kampung yang ramai dihuni masyarakat Cina terdapat rumah ibadat mereka. Contohnya yang sedang dalam pembinaan di Pasir Tumboh, di mana lokasinya sangat menarik, di tepi Sungai Pasir Tumboh.

Pada awal pemerintahan PAS di Kelantan (1990), kaum Cina mahukan bangunan Dewan Perniagaan Cina yang terletak di Jalan Kebun Sultan diubahsuai pada ruang depannya kepada konsep yang berekabentuk tradisional Cina. Kerajaan PAS Kelantan kemudiannya mengizinkan, sedangkan sebelum PAS mengambilalih pemerintahan negeri itu, kaum Cina sudah beberapa kali memohon kebenaran, namun tidak dibenarkan oleh kepimpinan BN-UMNO ketika itu. Kerajaan yang dipimpin Tok Guru membenarkan atas dasar tidak menjadi satu kesalahan kaum Cina mengunapakai rekabentuk tradisional budaya mereka. Kerana masjid-masjid di Cina juga dibina berkonsepkan senibina Cina, justeru kenapa hal yang serupa disekat kerajaan BN-UMNO?

Sebagai menghargai keagungan serta kehebatan senibina tradisi Cina yang menjadi kemegahan mereka sejak turun temurun, kerajaan Kelantan telah membina sebuah masjid yang berkonsepkan senibina Cina di Rantau Panjang. Masjid yang dikenali dengan Masjid Biejing itu sudah siap sepenuhnya dan sudah digunakan untuk solat sejak beberapa tahun lalu. Imam juga didatangkan dari Yunan, China. Sementara akitek dan pekerja-pekerja mahir yang membangun masjid itu didatangkan khusus dari China dan Uzbektan.

Demikian juga dengan praktik budaya lainnya, kaum Cina bebas mempersembahkan budaya mereka seperti tarian naga dan sebagainya. Bahkan setiapkali sambutan Tahun Baru Cina, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, exco-exco dan Ahli-Ahli Undangan Negeri serta kepimpinan yang lain turut hadir meraikan sambutan itu.

Sesuatu yang sangat menarik dan mungkin tidak dapat dinikmati di tempat-tempat lain ialah, Kerajaan Kelantan juga sering menganjurkan perjumpaan-perjumpaan tertentu dengan kaum Cina di Kelantan dalam majlis-majlis keraian yang turut dihadiri bersama orang Melayu, Siam dan India. Sanario ini tentunya dapat mengakrab lagi hubungan antara kaum di bumi warisan ulamak ini.

Bahkan membuat asyura, iaitu sejenis bubur tradisonal orang Melayu untuk menyambut setiap kali bulan Muharam juga disertai oleh kaum Cina, malah orang Cina sendiri yang membuatnya.

Kaum Cina juga bebas untuk memberi pendidikan kepada anak-anak mereka, kerana di Kelantan banyak terdapat sekolah aliran Cina. Antara sekolah tertua dan terbesar ialah Sekolah Rendah / Menengah Chung Hwa dan Chung Chin di Kota Bharu. Kerajaan Negeri Kelantan juga komited membantu dengan meluluskan tanah seluas 1,000 ekar kepada sekolah persendirian Chung Hwa di Kok Lanas, Ketereh. Kerajaan Kelantan juga tidak pernah menceroboh hak setiap kaum atau merampas tanah kepunyaan mereka.

Di sektur perniagaan dan perekonomian, Kerajaan Kelantan tidak pernah menyekat aktiviti mereka. Kaum Cina bebas menjalankan perniagaan masing-masing, kecuali berhubungkait dengan perjudian dan pusat-pusat hiburan. Kerana aktiviti yang merosakkan itu diharamkan di Negeri Serambi Mekah. Sementara orang Cina (bukan Islam) masih dibenarkan minum arak di rumah kediaman mereka, di restoran Cina atau di tempat bukan tempat awam.

Kemimpinan ulamak sangat prihatin dan telah melakukan yang terbaik untuk kesejahteraan masyarakat Cina. Mengambil berat segala aspek kehidupan mereka. Membantu mengekalkan amalan budaya dan adat resam mereka terus menerus.
Untuk tujuan itu, Menteri Besar Kelantan, dengan dibantu seorang Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri yang dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya umum (DUN Kota Lama) dilantik khusus untuk mengurus masyarakat Cina dan non-Muslim. Tokoh yang tidak asing lagi bagi kuam Cina Kelantan itu iaitu YB Dato’ Haji Anuar Tan.

Seperti pernah diucapkan YB Dato’ Haji Anuar Tan “ Kaum Cina di Kelantan boleh menerima dasar Membangun Bersama Islam yang praktikkan di negeri ini kerana disamping dasar itu, ternyata orang-orang Cina bebas menjalankan aktiviti perniagan, menganut agama tradisi dan mengamalkan budaya sendiri. Contoh penerimaan kaum Cina ini ialah, pada PRU ke 12, di DUN Kota Lama, kita menang sampai 5,000 majoriti. Ini gambaran jelas bahawa mereka cukup puas hati dengan corak pentadbiran yang dipimpin Tok Guru”.

Peranan YB Haji Anuar Tan adalah sebagai jambatan yang menghubungkan antara Kerajaan Negeri dengan komuniti kaum Cina dan lain-lain kaum minoriti negeri ini agar kehidupan antara kaum di negeri Serambi Mekah terus harmonis dan saling bantu mambantu.

Untuk mengekalkan terus menerus kerharmonian antara kaum dan memudahkan menyampaikan sebarang bentuk bantuan, Kerajaan Kelantan, sejak mengambilalih pemerintahan negeri ini 20 tahun lalu (Oktober 1990) telah melantik penghulu- pemghulu tanpa mukim di seluruh Kelantan dari kalangan kaum Cina, Siam dan India. Sekarang jumlahnya 34 orang. Juga melantik ahli-ahli Majlis Kerajaan Tempatan dan lantikan politik bertugas di Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri (UPKN).

Skim Takaful Kifalah (warga emas) untuk rakyat Kelantan yang merusia 60 tahun ke atas, yang diperkenalkan kerajaan negeri bertujuan membantu ahli keluarga sekiranya meninggal dunia, juga tidak mengabaikan kaum Cina dan lain-lain kaum minoriti. Mereka mendapat hak yang sama dengan orang Melayu iaitu RM2,500, bertujuan meringankan beban keluarga ketika urusan pengkebumian jenazah.

Selain itu, kaum Cina juga dilibatkan dengan Ladang Rakyat dan ap-apa juga pemberian dari kerajaan negeri seperti bantuan saguhati kepada pelajar-pelajar cemerlang.

Maka kita pun bertanya, untuk apa lagi kaum Cina, Siam dan India di Kelantan memerlukan BN-UMNO memerintah Negeri Serambi Mekah, kerena segala-galannya diperolehi dari Kerajaan PAS?

No comments

Powered by Blogger.