YB Zul- Bukan Mat Despatch atau Mat Penghantar Pizza

Semenjak bulan awal tahun 2008 menuju ke tarikh 8 Mac 2008 dan serterusnya sehingga kini YB Zul kelihatan seperti melalui proses suai kenal dikancah politik. YB Zul, walau secara zahir cuma memakai satu topi (kopiah, lebih tepat) sebagai Ahli Dewan Rakyat, selaku MP Kulim Bandar Bharu, (a law-maker) sebenarnya juga adalah diakui sebagai seorang pemimpin yang memimpin dan beliau juga sebenarnya boleh juga dipimpin oleh tuan tuan pembesar parti yang mencalunkan serta menyediakan platfom untuk beliau melaksanakan pelan reformasi dan menyembuhkan penyakit kronik korupsi, kronisma dan nepotisma yang pada ketika itu dan sehingga kini masih menyerang setiap organ dalaman negara.

Lantas, selama hampir 27 bulan YB Zul menjelajah setiap pelusuk kawasan beliau demi menterjemahkan janji perkhidmatan dan melunaskan janji untuk menegakkan panji agama didewan yang mulia. YB kerap turun naik mimbar, naik turun tangga mahkamah, masuk parit menyenteng seluar, picit blackberry untuk berblog dengan sebelah tangan sambil sebelah lagi pegang stereng kereta,minum air yang di rendam kismis, hulur bantuan RM dan barangan sekadar mampu, hadiri berbagai majlis, menaiki berbagai kenderaan, Puduraya kerap juga menjadi ganti lapangan terbang tanpa landasan untuk segolongan YB bertaraf marhaen dan sengkek dan sudah tentu terpatri dihati dan minda orang awam motorsikal YB Zul sehingga ketahap ikonik.

Soal pengorbanan mungkin tak perlu catatan kerana banyak topi yang YB Zul pakai sebagai seorang anak, bapa, suami, MP, ahli parti, peguam, pendakwah, ajk itu dan ini yang sudah jelas menuntut 1001 pengorbanan.

Soalan yang terpanggil untuk ditanya ialah soalan sokongan dan dokongan yang YB Zul perlukan. Wadah, pegangan, matlamat, kaedah, kesetiaan dan perjuangan walau disangsi, disoal, diragui dan dimaki sekalipun YB Zul tetap YB Zul.

Soal tukar warna bagaikan haiwan politik dan menyanyi dengan nada baru, melontar kenyataan yang tidak terfikir akan terungkap oelh YB Zul cuma 6 bulan lalu, dan bermesra dengan golongan yang suatu ketika dahulu bertaraf kurang 'kosher' adalah persoalan rhetorik untuk pemimpin yang mempunyai agenda politik.

Apabila telah nyata bahawa sokongan dan dokongan dari parti sendiri adalah palsu dan kontang, apa dan bila sebenarnya titik permulaan atau kesudahan kareer politik YB Zul.

DAP yang difikirkan duri tajam, bisa dan amat menyakitkan mungkin tidak boleh diterima oleh YB Zul sebagai rakan kongsi. Bantal yang empuk walau dikongsi bersama tiga sahabat lakonan atau tulus mana mungkin mendatangkan mimpi yang sama. YB Zul mungkin tidak mahu lagi didodoikan dengan impian utopia kerana sifat chauvinistik DAP amat busuk.

Tetapi persepsi mengatasi realiti dan lazimnya matlamat menghalalkan cara. Lantas walau hidung dicucuk dan ditarik kesana kesini dan maruah diri dan agama dipijak dan diludah sekalipun matlamat politik tetap dijunjung dengan kefasikan paksa rela. Adakah YB Zul fikir UMNO yang menunjangi gagasan gedang 1 Malaysia sudah berubah? Apakah kaum dan golongan bangsawan pembesar (warlords) UMNO sudah bersedia untuk melepaskan amalan politik patronage?

Adakah wang, harta,pangkat dan kuasa hegemoni tidak lagi dikejar, digilai dan dimimpikan oleh UMNO setelah diberi amaran tsunami Mac 2008? YB Zul mungkin tahu realiti UMNO dulu, terkini dan selamanya. PAS juga masih dogmatik dan antara ilmuan dan agamawan belum tentu ada tindanan yang luas. PAS belum berani memanggil warna sebenar jalur jalur warna rakan kongsi, semuanya masih kelabu dan haru biru dan hijau masih mahu kelihatan suci walau titik titik hitam semakin bertompok dan mula berbau serta tercemar.

Lantas, kemana hala tuju YB Zul? Kemana sekalipun, walaupun sudah kebumi Amerika tajaan wang rakyat berslogan 1M, YB Zul belum tentu mahu bertopi helmet Mat despatch atau Mat penghantar pizza untuk ditunggangi mereka mereka yang menjual agama dan bangsa dengan harga lebih murah daripada thin crust Domino Pizza.

Mungkin ramai yang keliru, marah, benci, hairan atau tidak peduli sekalipun, YB Zul masih tetap YB Zul yang pada akhir analisa adalah seorang ahli politik yang memerlukan naluri kehaiwanan untuk berjuang. Ikhlaskanlah segala amalan, fikiran dan perbuatan kerana yang akan menilai kita nanti AMAT Mengetahui lagi Bijaksana.

http://www.facebook.com/note.php?note_id=407326344644&id=718737669

No comments

Powered by Blogger.