Jawapan kepada Awang Selamat- KSU mana lebih berkuasa?

Awang Selamat dalam kolumnya Mingguan Malaysia 27/6/2010 membangkitkan isu KSU yang sangat berkuasa di sebuah Kementerian. Kuasa KSU tersebut mungkin lebih berkuasa dari Menterinya sendiri kerana mengikut Awang Selamat KSU tersebut begitu berkuasa sehingga banyak membuat percaturan mengikut kesukaan beliau.

Ada yang mendakwa KSU tersebut bijak memanipulasikan keadaan agar segala keputusan memihak kepada beliau. Dalam kata lain inilah contoh terbaik Napoleon Kecil.
Jika kita memperkatakan sejauhmana kekuasaan seseorang itu harus juga diingat seluas mana kementerian yang beliau kuasai. Kelau size kementeriannya besar maka besarlah kuasanya begitulah sebaliknya.

Size sesebuah kementerian itu juga memberi ruang kuasa kepada KSU tersebut menterjermahkan kuasanya yang ada. Terdapat juga size sesebuah kementerian yang kecil sehingga langsung peranan KSUnya malah Menterinya tenggelam begitu sahaja tanpa publisiti.

Apabila DS Najib dinobatkan sebagai PM beliau membuat pengstrukturan semula dan rombakan cabinet dan ada kementerian yang beliau mansuhkan dan ada kementrian yang beliau satukan.

Kementerian yang paling besar disatukan di mana tiga kementerian disatukan menjadi satu ialah Kementerian Penerangan, Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan serta Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi.Ketiga-tiga kementerian ini disatukan menjadi Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.

Dengan penyatuan ini bidang kuasa dan kuasa yang paling besar ialah KSUnya mengatasi Menteri kerana “Menteri datang Menteri pergi @ Minister come Minister go and I am here to stay”. Menteri dipilih rakyat dalam pilihanraya, dengan suasana politik yang tidak stabil sekarang menteri pun seperti telur dihujung tanduk tetapi KSU kekal sehingga pencen. Menteri pun bukannya tahu sangat kuasa-kuasa pentadbir.

Sebelum pencen mestilah ada perancangan selepas pencen. “Bila lagi nak kampoi? sebelum pencen la, besok kuasa den dah habis artis cantik pun dah tak pandang den lagi dahhhhhh” kata rakan dari Seremban.

Meminjam kata-kata akhir pojok Awang Selamat “Terserah kepada tafsiran masing-masing”.

http://mummyrokiah.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.