MCA, selesaikan masalah sendiri dulu - Jangan masuk campur hal Sarawak

MCA menuntut Taib Mahmud melatakan jawatan kerana tidak mendapat sambutan dari kaum Cina dan ianya jelas dengan kekalahan SUPP di dalam pilihanraya Negeri Sarawak 16 hb yang lalu. Seruan untuk bersara dari pemimpin rakan komponen sendiri ini menunjukan yang BN sedang berada di ambang kekeliruan yang nyata dan tidak dapat disorokan lagi.

MCA akhir-akhir ini sudah sperti ayam berak kapur. Kalaulah MCA itu sendiri merupakan parti yang di terima rakyat kenapa MCA telah kalah di enam belas kerusi di dalam pilihanraya yang lalu? Yang lucunya Gan Ping Sieu, Naib Presiden MCA tanpa malu dan segan mendesak Taib untuk berhenti kerana orang Cina tidak menyokong BN walaupun dengan sokongan dan kerja keras MCA dalam pilihanraya itu.

MCA sepatutnya membersihkan rumahnya sendiri dahulu. MCA sepatutnya menumpukan perhatian terhadap rakan kongsi dala BN di Semenanjung sahaja. MCA tidak sepatutnya bercakap besar apatah lagi dalam keadaan sekarang, dalam mana orang Cina lebih berminat untuk bersatu di dalam DAP. Tidak kag Gan Ping Sieu terfikir yang kekalahan SUPP itu adalah kerana rakyat melihat MCA datang ke Sarawak untuk menyibuk dan membuatkan pengundi menolak SUPP.

SUPP telah kalah di dalam 13 kerusi yang di tandinginya. SUPP hanya memenangi 6 dari 19 kerusi yang ditandinginya. Itu pun empat dari enam yang menang itu adalah calun SUPP dari kaum Dayak. Hanya dua calun Cina yang menang di atas tiket SUPP itu.

Sebagai rakan BN MCA tidak perlu menyatakan hasratnya secara terbuka. MCA sepatutnya berbuat seperti apa yang di lakukan oleh PM Najib dalam usaha untuk menurunkan Taib dari kepimpinan Sarawak seperti yang beliau janjikan dahulu. Bukankah PM Najib telah pun berjanji yang Taib akan turun dalam masa yang terdekat ini?

MCA sudah cukup memberikan masalah kepada BN. MCA yang sepatutnya mendapatkan sokongan kaum Cina untuk BN tetapi sebaliknya calun-calun MCA yang menang itu kesemuanya diturunkan kekawasan majoriti kaum Melayu. Jika MCA sedar tentang perkara ini parti itu tidak sepatutnya menyibuk untuk menyuruh orang itu dan ini berhenti, sedangkan parti itu sendiri sedang menghadapi kemungkinan mengalami apa yang di alami oleh Gerakkan.

Kita masih teringat apabila MCA dan Gerakkan telah menyalahkan UMNO kerana kekalahan banyak kerusi di dalam piihanraya yang lalu. MCA telah mengkritik UMNO dan meminta UMNO supaya memberikan peluang sama-rata kepada semua bangsa dan kononnya memberikan peluang istimewa untuk orang Melayu itulah yang meletakan negara tergulung kedalam negara yang terjerat dengan ‘middle income’ trap dan berbagai lagi.

MCA sepatutnya menegur pimpinan UMNO di dalam mesyuarat dan perjumpaan di antara pemimpin. Memanglah apa yang di sebut oleh MCA yang UMNO adalah penyumbang besar di dalam kekalahan BN di dalam pilihanraya itu. Tetapi tugas menegur parti yang berada di dalam komponen itu adalah terletak kepada komponen-komponen parti yang ada di dalamnya.

Keresahan MCA melihat kemaraan DAP sebagai parti idaman bangsa Cina itu menyebabkan parti itu membuat kenyataan yang bercanggah di antara satu kenyataan dengan kenyataan yang lain. DAP di sebaliknya pula telah secara beransur-ansur membuktikan yang parti itu merupakan parti yang mampu memerintah kerajaan sejak 2 tahun yang lalu.

Di Pulau Pinang parti itu telah berjaya mentadbir negeri itu dengan lebih baik dan ini tidak disukai oleh semua parti komponen BN kerana rakyat sudah tidak banyak lagi masalah apabila untuk berhubung dengan kerajaan negeri itu. Kebanyakan dari orang Melayu Pulau Pinang nampak bergembira dengan pentadbiran DAP. Ramai di antara Melayu tulin di Pulau Pinang yang saya kenali berkata, “Now it’s better than Gerakkan time. One can say anything to the contrary,I am extremely fascinated by the way the state is managed” kata seorang Melayu yang saya kenali begitu lama.

Hanya ahli-ahli UMO dari keturunan India Muslim (atau Mamak) sahaja yang sibuk berdemo kesana kemari mencari kesalahan DAP ibarat mencari kutu dalam rambut untuk menafikan kebaikan yang di lakukan oleh parti itu. Saya bukan orang pandai tetapi saya tidak nampak bagaimana BN boleh mengambil kembali pentadbiran P Pinang dalam pilihanraya yang akan datang.

Jika BN boleh mengambil kembali pentadbiran P Pinang melalui cara demokratik yang benar saya terlebih dahulu mengucapkan tahniah walaupun saya merasakan di dalam hati saya yang itu hanyalah ibarat mimpi di siang hari. Di Pulau Pinang pemimpin UMNO yang aktif ialah Rizal Merican, Musa Sheikh Fadzir serta anak beranaknya dan semua orang yang sama rupa dengan mereka sahaja. Kebanyak yang Melayu yang berupa Melayu kesemuanya seolah-olah menolak atau tidak berminat dengan kita lagi.

MCA sepatutnya sedar, di Sarawak UMNO bukan pengerusi BN seperti di negeri-negeri lain Saya tidak bersama menyokong PBB, tetapi kita sekarang ini terpaksa memberikan pengakuan yang PBB telah memenangi kesemua 35 kerusi yang mereka tandingi baru-baru ini. Secara moralnya MCA atau pun UMNO tidak berhak untuk menghitam dan memutihkan politik negeri itu. Itulah sebabnya saya menunggu cara mana PM Najib hendak menuniakan janjinya yang Taib akan berhenti dan bersara tidak lama lagi.

Sebenarnya PBB boleh menentukan hendak ke kiri atau ke kanan. PBB boleh membuat keputusan samada untuk bersama BN atau sebaliknya. Malahan PBB boleh menetukan siapa yang jadi PM dan menurunkan mana-mana pemimpin BN jika mereka mahu. Isu rasuah dan salah guna kuasa terhadap Taib tidak menjadi kerana kaum pribumi samalah seperti orang Melayu di Semenanjung. Tetapi orang-orang Cina di Sarawak seperti juga di Semenanjung adalah kaum yang realistik dan berani menentukan apa yang meraka mahu.

Orang-orang Cina kata mereka tidak mahu kerajaan yang rasuah dan menyalah gunakan kuasa, maka mereka belakangkan mana-ana parti yang di anggap mereka sebagai perasuah dan penyalah guna kuasa. Mereka kata 1Malaysia tidak relevan maka mereka menolak pihak yang memperkenalkan isu 1Malaysia. Sekarang ini cadangan Pemandu untuk mempastikan setiap rakyat memunyai akaun 1Malaysia mereka menolaknya kerana kerja itu adalah kerja membazir. Apa sahaja yang mereka tidak bersetuju mereka berani menzahirkannya di dalam peti undi semasa rakyat membuat pilihan.

Di sebaliknya orang Melayu memang sudah terdidik untuk hidup di kawal oleh orang yang lebih berkuasa. Dalam kontek politik pada hari ini sebenarnya Melayulah yang paling rasis. Ramai di antara kita memberi alasan kalau tiak undi UMNO Melayu akan hancur dan berderai. Di antara kita di berikan alasan yang untuik menjaga bangsa UMNOlah parti yang wajib disokong. Oleh kerana baik dan ‘senang runding’ orang Melayu itulah kita diperalatkan oleh pemimpin untuk kepentingan peribadi mereka.

Mereka berani rasuah kerana orang Melayu memang di anggap kaum yang akan mengundi mereka lagi kerana ‘terpaksa’. Sikap ‘patronizing’ pemimpin Melayu itulah yang menyebabkan pemimpin kita tidak takut melakukan kesalahan. Mereka beranggapan bangsanya boleh diperkotak katikan dengan alasan untuk menjaga bangsanya berkecai dan bepecah. Orang-orang Melayu sentiasa di ’ransom’ oleh pemimpin mereka sendiri.

Orang Melayu ditakut-takutkan oleh pemimpin mereka sendiri dalam UMNO yang Melayu hanya akan selamat di dunia dan akhirat dengan UMNO. UMNO di yakinkan seolah-olah lebih tinggi dari agama. UMNO tidak pula mendidik orang Melayu yang rasuah itu kerja salah malahan mereka beranggapan seolah-olah rasuah itu ada di mana-mana dan perkara itu adalah perkara biasa. Berkata benar tentang kekejian yang dilakukan oleh pemimpin UMNO itu sudah menjadi kesalahan.

Berkata benar dalam UMNO itu salah. Pemimpin-pemimpin UMNO seolah berkhutbah supaya melakukan apa suruhannya dan menjauhi segala larangan mereka untuk selamat di dunia ini. Orang Melayu tidak dibenarkan menggunakan akal. Orang Melayu hanya diminta menjadi burung balam; menganggok kesana dan kemari.

Itulah perbezaan ketara kaum kita dengan kaum Cina. Selama ini MCAlah yang menjadi badan siasah kepada bangsa Cina. Tetapi apabila MCA sudah dijangkiti oleh penyakit UMNO maka orang Cina memilih parti DAP untuk dijadikan badan siasah yang mewakili mereka. Orang Cina tahu apa yang mereka inginkan. Sebaliknya kita yang tidak tahu apa yang kita mahukan kerana sentiasa mengikut kemahuan pemimpin mereka yang ‘deceitful’ itu.

Itulah sebabnya UMNO semakin hari semakin mengurang sokongan dari rakyat terutamanya dari bangsa Cina. Orang Cina bukannya membenci UMNO. Saya yakin jika UMNO berubah barisan kepimpina yang ada ini dengan mereka yang lebih ‘reliable’ mereka akan kembali menyokong UMNO dan MCA.

Tetapi setakat ini belum lagi nampak tandan-tanda perubahan itu, maka kita terima sahajalah badai dari kesalahan kita sendiri itu sehingga kita berubah. Dari pada kita memberikan fokus menyalahkan orang lain, elok jika kita melakukan introspeksi yang serius kenapa semakin hari semakin menirus sokongan mereka terhadap kita, seperti tali gasing; semakin kehujung semakin halus.

http://aspanaliasnet.blogspot.com/2011/04/mca-selesaikan-masalah-sendiri-dulu.html

No comments

Powered by Blogger.