PAS, Pakatan Rakyat tembusi tembok sentimen Sarawak

Oleh MAT ZAIN MAT ISA

POLITIK Sarawak amat dikongkong sentimen kenegerian. Walaupun kempen kesedaran dan praktik ke arah pemupukan integrasi nasional pada zahirnya giat dilaungkan Barisan Nasional (BN), lakaran sentimen kewilayahan itu tetap tersemat kukuh dalam minda masyarakatnya.

Paling tidak itulah kesimpulan dibuat tatkala melihat cara bagaimana para penguasa politik Sawarak "melayani" kehadiran para petugas Pakatan Rakyat, khususnya dari serata Semenanjung, yang dianggarkan mencapai belasan ribu oran

Sedari awal gerak kerja kempen berjalan, laungan mendabik dada tidak menerima kehadiran petugas dan kaedah kempen dari luar Sarawak sudah kedengaran dalam pelbagai nada dan bentuk. Anehnya, sentimen menidakkan campur tangan sedemikian hanya kedengaran terhadap pendukung Pakatan Rakyat. Kebanjiran para pemimpin, petugas dan pendukung BN dari Semenanjung tidak pula berdepan sentimen serupa.

Sebab itu media arus perdana tidak kekok memaparkan kenyataan berbentuk amaran oleh beberapa pemimpin BN Sarawak supaya "jangan bawa stail politik Semenanjung" ke negeri mereka. Ia sudah tentu tidak ditujukan kepada pemimpin sesama parti, tetapi dimaksudkan kepada pemimpin pembangkang sahaja.

Kononnya cara kempen yang mendedahkan kelemahan, korupsi dan kepincangan pemerintah bukan gaya diterima di Sarawak. Rakyat negeri itu digambarkan sangat selesa dengan BN. Mereka malah didakwa tidak menganggap apa yang didakwa Pakatan sebagai penyelewengan pemerintahan Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebagai suatu yang perlu djadikan isu utama kempen.

Soal penafian hak milik tanah oleh rakyat, penyalahgunaan kuasa dan pembolotan kekayaan hasil bumi negeri untuk agihan sesama pemimpin BN dan kroni mereka, kegagalan BN memastikan kemudahan asas rakyat dipenuhi dan keperluan rakyat membuat perubahan politik untuk menyelesaikan kepincangan-kepincangan tersebut seolah-olah tidak menjadi budaya penduduk negeri itu.

Justeru, ada pemimpin utama parti-parti komponen BN Sarawak yang sebilangannya juga menjadi pemimpin kanan kerajaan negeri memberi amaran agar pemimpin parti lawan tidak memanipulasi isu-isu berkenaan. Bahawa mengatakan pemerintahan BN selama berpuluh tahun di negeri itu gagal membawa kehidupan rakyat ke tahap sepatutnya dan kerajaan sebegitu layak ditukar digambarkan seolah-olah idea yang asing.

Idea mengubah teraju politik Sarawak digambarkan secara negatif dan didatangkan dari Semenanjung. Ia didakwa bukan sebahagian daripada agenda politik Sarawak dan dikatakan tidak sesuai dengan konteks politik negeri itu.

"Ini negeri kami punya, orang luar jangan campur tangan. Biarlah kami tentukan sendiri hala tuju politik kami." Begitulah lebih kurang pemahaman yang dapat disimpulkan daripada kenyataan beberapa pemimpin kerajaan dan ketua masyarakat di negeri itu.

Sentimen kewilayahan itu turut berakar umbi dalam masyarakat, sekurang-kurangnya di kalangan para penguasa sesebuah penempatan. Sehinggakan ada kampung dan penempatan yang secara terbuka menolak kehadiran parti selain komponen BN.

Mereka tidak dapat menerima kelibat para petugas Pakatan di perkampungan mereka. Kehadiran petugas, yang walaupun di sisi undang-undang pilihan raya berhak menemui pengundi dan menerangkan dasar serta program parti sebagai usaha meraih undi mereka, dilabelkan sebagai mengacau kedamaian kampung yang selama ini hanya kenal parti tertentu daripada komponen BN.

Suasana pada hari pengundian lebih menampakkan penghayatan sentimen tersebut dalam bentuk lebih terlampau. Ada algojo-algojo BN (dikenal pasti identiti mereka oleh pelbagai pihak, termasuk pegawai Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan anggota polis bertugas) yang bertindak seolah-olah mereka penguasa mutlak perjalanan proses demokrasi.

Mereka ini meninggikan suara kepada sesiapa juga petugas Pakatan yang tidak disenangi. Kebenaran untuk seseorang itu bertugas di kawasan pengundian seolah-olah sepenuhnya ditentukan mereka ini, bukan lagi di tangan SPR atau polis.

Dalam satu kes, diceritakan dengan lagak samseng dan tidak bertamadun, seorang algojo BN menunjukkan kebengisan dan menengking petugas Pakatan. Sedangkan petugas ini dilantik parti dan memiliki kad disahkan SPR untuk menyelia dan memerhati perjalanan proses pembuangan undi di pusat mengundi tersebut.

Bagi samseng BN ini, kad kuasa SPR itu tidak membawa apa-apa makna. Bahkan dia tergamak mengarahkan anggota polis bertugas agar menghalau petugas Pakatan itu. Menurut cerita petugas terbabit, anggota polis itu seakan terpaksa akur dengan "kuasa" samseng BN itu dan dengan hormat meminta petugas Pakatan itu beredar.

Biarpun sentimen anti-Semenanjung itu cuba disuburkan para pendukung BN, terutama sebagai taktik mengekang kemaraan Pakatan di Bumi Kenyalang, pengundi negeri itu telah membuktikan sebaliknya.

Jumlah 15 kerusi dimenangi DAP dan KeADILan adalah lonjakan amat bermakna berbanding hanya tujuh pada 2006. PAS pula, walaupun gagal memperolehi sebarang kerusi, telah menampakkan kemajuan membanggakan. Tiada calonnya yang hilang wang pertaruhan. Malah ada calonnya yang kalah tipis, tidak sampai 400 undi majoriti.

Terbukti rakyat Sarawak tidak lagi meraikan sentimen kenegerian yang cuba dikekalkan BN. Sebaliknya, Pakatan dan PAS telah berjaya menembusi tembok sentimen itu.

No comments

Powered by Blogger.