Pembangkang Singapura dijangka letak ramai calon

SINGAPURA, 27 April — Dengan hari penamaan calon hari ini, Perdana Menteri Lee Hsien Loong menerusi partinya Parti Tindakan Rakyat (PAP) akan menghadapi pilihan raya umum buat kali kedua.

Buat kali ini juga, pihak pembangkang dijangka menamakan calon mereka untuk bertanding di lebih banyak kawasan berbanding pada tahun 2006.

Penamaan calon bermula 10.30 pagi di sembilan buah pusat.

Pada 2006, Lee mengetuai PAP untuk memenangi 82 daripada 84 kerusi termasuk di 37 kerusi yang calonnya menarik diri.

Lee dan enam anggota pasukannya memenangi kawasan undi perwakilan kumpulan (GRC) atau kawasan parlimen Ang Mo Kio dengan mendapat 96,591 (60.42 peratus) undi daripada keseluruhan 159,872 undi yang dibuat.

Kebanyakan kumpulan Pekerja Parti (WP) pembangkang seramai enam orang adalah dalam lingkungan umur 20-an dan ini akan menjadi pertama kali GRC Ang Mo Kio ditandingi selepas 15 tahun.

Pilihan raya umum kali ini akan turut menjadi ujian buat Lee ekoran beberapa kawasan yang tidak pernah ditandingi buat beberapa tahun akan ditandingi oleh pembangkang, lapor Bernama Online.

Antara kawasan itu ialah GRC Marine Parade, GRC Bishan-Toa Payoh dan GRC West Coast.

Saluran NewsAsia melaporkan pertarungan sengit dijangka berlaku di GRC Aljunied.

PAP sebelum ini berkata pilihan raya umum kali ini ialah mengenai pembaharuan kepimpinan dengan kemungkinan pasukan teras merupakan pemimpin generasi keempat daripada 24 calon baru yang bertanding.

Lee yang juga Setiausaha Agung PAP berkata: “Calon yang bertanding dalam pilihan raya umum ini akan membentuk pasukan kepimpinan masa depan Singapura.”

Manifesto PAP bertemakan “Securing Our Future Together” yang menjadi tugas pasukan baru untuk melaksanakannya.

No comments

Powered by Blogger.