BN rentak menanti belah


Oleh sofiwahab

"(sofiwahab@gmail.com)

Selepas kekalahan teruk pada PRU 12 baru-baru ini parti komponen BN (Barisan Najis) terus bercakaran menyalahkan antara satu sama lain. Tidak cukup bercakaran dalam sesama parti kini parti-parti tersebut menyalahkan parti-parti komponen lain yang menyebabkan BN tewas teruk.

Kalau sebelum ini Ku Li dan Mukhriz secara terbuka menggesa Pak Lah meletakkan jawatan sebagai Presiden Umno dan Perdana Menteri dan ianya terus merebak sehingga Umno Bahagian Muar pula berani tampil melakukan perkara yang sama. Selain itu krisis perlantikan Menteri Besar Terengganu pula tidak tahu kesudahannya. Ianya menjadi semakin kusut.



Kini Pemangku Presiden Gerakan pula menyalahkan Umno yang katanya menyebabkan BN kecundang. Selepas Naib Ketua Pemuda Gerakan, S. Paranjothy menyifatkan Umno sebagai punca kaum India terpinggir di negara ini, Pemangku Presidennya, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon pula menyalahkan "keangkuhan kuasa" beberapa pemimpin Umno sebagai punca kekalahan partinya dalam pilihan raya umum 8 Mac lalu.

"Tindakan, kata-kata dan perbuatan beberapa pemimpin Umno sejak dua tahun lalu mengakibatkan rasa marah (rakyat)," kata Dr Koh selepas mempengerusikan taklimat parti itu semalam.

Bagaimanapun, beliau mengakui pihaknya mungkin tidak melakukan yang secukupnya.
"Mungkin kuasa telah naik ke kepala setelah memimpin Pulau Pinang selama 39 tahun," katanya.

Mengenai saranan-saranan dalam taklimat itu, Koh berkata, kepimpinan tertinggi parti itu dituntut supaya lebih lantang bersuara untuk rakyat.

"Kami mengakui bahawa kami terlalu sibuk dengan kerja-kerja di dalam kerajaan dan mungkin kami telah terpisah dari rakyat," katanya.

Perkembangan seterusnya akan memperlihatkan adakah Dr Koh akan menerima nasib yang sama seperti Paranjothy.

Berikutan kenyataan Naib Ketua Pemuda Gerakan itu, Ketua Pemuda Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menuntut pucuk pimpinan Gerakan mengambil tindakan tegas ke atas Paranjothy.

Kalau ia melibatkan parti atau Pemuda saya, sudah lama saya pecat (orang itu). Tetapi ini bukan ahli Pemuda saya, parti saya, maka saya serahkan kepada Gerakan untuk menentukan,� katanya.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pula menyifatkan kenyataan Paranjothy itu telah melanggar disiplin Barisan Nasional (BN).

KINI BN RETAK MENANTI BELAH.

KUNJUNGI BLOG pemudabukitkatil.blogspot.com UNTUK ANALISA BERITA SELANJUTNYA

No comments

Powered by Blogger.