Ternyata Yahudi Sudah Wujud Lama Di Indonesia

Oleh AHMAD MUHAJIR

Ternyata penganut agama Yahudi sudah lama wujud di Indonesia, bersamaan dengan kedatangan penjajah Belanda, 350 tahun sebelum Indonesia merdeka pada tahun 1945, pergerakan mereka seakan tidak nampak, yang sebetulnya mereka bergerak secara halus dan licik melalui berbagai fahaman dan institusi keagamaan dan sosial, seperti fahaman theosofi (sufi) Yahudi yang penampilannya seolah-olah zuhud dan tawadhuk, padahal itu hanya kepura-puraan untuk mempengaruhi bangsa lain, yang bukan keturunan Yahudi.

Dalam aksi sufi Yahudi ini, banyak yang masuk dan terperangkap diantaranya almarhum Haji Agus Salim, yang merupakan cendikiawan, intelektual Islam serta diplomat ulung Indonesia yang terkenal dengan panggilan “THE GRAND OLD MAN” namun kemudian guru utama para negarawan Indonesia ini sedar tertipu dan keluar dari aliran ini. Dan sudah pasti berbagai pertubuhan sosialnya seperti Lion Club, Rotary Cloub dan Woman Club, yang ada bukan hanya di Malaysia dan Indonesia, tetapi hampir dimerata negara-negara umat Islam, ramai betul pemimpin politik, koporat dan orang-orang berkuasa menjadi penanung atau ahlinya, padahal jelas pertubuhan-pertubuhan itu semua dibawah naungan gerakan freemasonry.

Secara zahirnya di zaman Order Lamanya pemerintahan Sukarno, Sukarno begitu tegas dan menolak semua bentuk gerakan, fahaman dan pertubuhan Yahudi itu bergerak dengan selesa di Indonesia. Tidak tahulah jika permusuhan Sukarno dengan umat dan gerakan Islam, setelah 10 tahun berkuasa hanya semata kerana kedekatannya dengan komunis atau memang bahagian dari gerakan rahsia Yahudi antarabangsa untuk melumpuhkan umat dan gerakan Islam, namun di zaman pemerintahan Order Barunya Suharto permainan dan gerakan Yauhudi dalam berbagai bentuk serta memasuki berbagai aktiviti kehidupan, bergerak dengan bebasnya di Indonesia.

Ini bermula dengan penemuan ladang emas di Irian Jaya (kini Papua) syarikat Freeport kepunyaan Amerika Syarikat, menancapkan kukunya disana, hampir 95% kekayaan emas disana dipunggah dibawa ke USA, pemerintah Indonesia hanya mendapat cukai tanah, sedangkan penduduk asal Irian yang tinggal disana tetap sahaja menderita miskin, tidak berpakaian sempurna layaknya seperti manusia lain, salah seorang ahli lembaga pengarahnya adalah Dr Henry Kissingger, keturunan Yahudi mantan menteri luar Amerika Syarikat, dan merupakan mentor kepada banyak pemimpin politik di negara-negara sedang membangun.

Ini diikuti dengan syarikat Yahudi dari Erofah, yang mendapatkan nikel di Papua, raksasa Alcoa mendapat bauksit Indonesia, dan puluhan syarikat dari Jepun, Amerika dan Perancis memunggah kekayaan hutan tropis Indonesia. Dan apalagi sudah tentu syarikat-syarikat Exxon-Mobile, British Petroleum (BP), Caltex, Total dan Shell begitu leluasa bergerak mendapat eksplorasi minyak Indonesia dan membawa balik keuntungan yang tidak ternilai jumlahnya ke negara-negara mereka, dan pada masa itu juga ditubuhkan Inter Governmental Group on Indonesia (IGGI) yang diketuai Belanda, memberikan bantuan besar-besaran dan melabor di Indonesia.

Ahlinya adalah Amerika Syarikat, Inggeris, Itali, Jerman, Australia, Perancis, Belgium, Jepun dan Kanada, sedangkan institusi antarabangsa seperti IMF, Bank Dunia, ADB, UNDP adalah sebagai pemerhati. Ini semua mayoriti konsultan dan perundingnya adalah ahli ekonomi dan pakar strategi berbangsa Yahudi. IGGI ini baru dibubarkan setelah jatuhnya pemerintahan Suharto. Tetapi itu bukan bererti hubungan dengan Yahudi selesai, kini muncul pula pengusaha philantropis Yahudi ternama George Soros.

Soros bertemu dengan presiden SBY di Bali dan kemudian berjumpa dengan naib presiden Boediono di Jakarta, melalui gerakannya The Open Society Institute, gerakan ini mencoba mempengaruhi belahan dunia mana sahaja, obsesinya membangun masyarakat baru dunia, yang humanis dan toleran, tidak ada lagi ikatan agama, keturunan dan bangsa, misinya adalah menisbatkan dunia baru menjadi kekuatan humanis antarabangsa, ini yang dicanangkan oleh Warren Buffet dan Bill Gate, yang mendermakan kekayaannya untuk kepentingan ini. Soros dengan kekayaannya dan pengaruh philantropis serta politiknya coba merosak dan memporak porandakan kestabilan politik negara-negara yang boleh di “makannya”.

Dan usaha-usahanya ini jelas mendapat kerjasama dengan gerakan liberal, pluralisme dan sekular, dan di Indonesia mereka masuk bukan hanya dalam bidang ekonomi, tetapi melalui budaya dengan menayangkan filem-filem yang ada nilai dan roh Yahudinya melalui beberapa kedutaan asing di Jakarta atau melalui Goethe Institute, Erasmus, Dewan Kesenian Jakarta, Kontras, Komisi Nasional Hak Asasi Manusia, Jurnal Perempuan dan Komisi Nasional Perempuan dan banyak lagi institusi dan NGO liberal. Bahkan gerakan ini masuk dalam filem –filem kebangsaan bahkan juga filem dakwah, tetapi penuh dengan ruh dan pemikiran liberal, contohnya filem Perempuan Punya Cerita.

Ini cabaran dan tantangan kepada umat Islam Indonesia, bukan hanya sekedar marah dan emosi, tetapi perlu memikirkan alternatif persembahan budaya bagi umat, dimana Islam juga membenarkan keindahan dan pertunjukkan kebudayaan dan kesenian yang sihat dan ada unsur rohani serta bercerita tentang ciptaan Allah dengan segala kebesarannya. Belum lagi ekonomi umat yang serba bergantung kepada pengeluar asing atau bukan Islam, tidakkah umat di Indonesia begitu cerdas dan kreatif, untuk menghasilkan produk dan karya untuk keperluan sendiri.

Yahudi akan terus bergerak untuk missi dan kepentingannya, apalagi di Manado, Sulawesi Utara ada 500 orang penganut Yahudi mempunyai tempat ibadah Sinagognya, mempunyai imam Rabi Yaakuv Baruch, Yahudi keturunan Belanda, mereka memang bukan agama rasmi tetapi kebebasan yang ada tidak mustahil akan melebarkan sayapnya. Sebab Indonesia mempunyai erti yang sangat strategik secara geopolitik, kekayaan alam yang melimpah dan yang lebih penting bagaimana mengiring Indonesia yang mayoriti penduduknya 88% bergama Islam dari jumlah 240 juta, kedalam lingkungan politik strategik untuk kehadapan tidak memusuhi negara Zionis Israel.

No comments

Powered by Blogger.