Pandangan Seorang Blogger Ariff Shah Tentang GST

Ini pendapat saya berkaitan GST.

Katakan Najeeb bergaji RM1500 sebulan. Setahun gajinya RM18000. Dengan gajinya yang rendah, dia tak perlu bayar cukai pendapatan.

Kemudian, cukai GST sebanyak 7% diimplementasi oleh kerajaan Malaysia yang tercinta. Boleh dikatakan nilai gaji tahunan Najeeb telah berkurangan sebanyak RM1260. Oklah.

GST ni unik kerana coveragenya merangkumi segala aspek kehidupan kita. Boleh kata semua benda akan dikenakan cukai GST.

Katakan Najeeb kurang berbelanja dan hidup macam bangla, dia dapat kurangkan perbelanjaan dan dapat jimatkan wangnya sebanyak RM260 setahun. RM1000 dah habis kat tax.
gst-malaysia

http://ariffshah.com/wp-content/uploads/gst-malaysia.gif

You are paying more tax than you realize

Belum cerita lagi cukai lain yang terpaksa ditanggungnya. Dengan gaji RM1500, besar kemungkinan dia hanya menggunakan motosikal. Cukai eksais motosikal adalah sekitar 10 – 20% (ramai orang tak tau ni).

Mereka nak kurangkan cukai korporat. Tahukah anda yang dimaksudkan dengan cukai korporat ni adalah cukai pendapatan syarikat besar yang membuat untung ratusan, jutaan malahan billion ringgit? Cukai korporat adalah cukai untuk orang kaya.

Persoalannya kat sini, wajar ke orang yang berpendapatan rendah terpaksa tanggung cukai yang banyak?

 http://ariffshah.com/gst/

1 comment

sizzly7761 said...

Padan muka semua rakyat Malaysia yang bodoh kerana mengundi BN sebagai kerajaan! Rasakan nikmat GST yang akan dikenakan atas semua barangan yang anda jual atau beli! Ini baru GST.....mungkin harga minyak akan naik pulak sebagai hadiah atas kebodohan memilih BN sebagai kerajaan! Dapat BR1M , RM500 - RM1200 tapi kena curi menerusi GST RM5000....padan muka terutama melayu yang berlagak kaya kerana menolak Pelajaran percuma, harga minyak turun,harga kereta turun dan pelbagai lagi...

Powered by Blogger.