Anak kepada almarhum Tan Sri Azizan Abdul Razak menggesa Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta maaf atas ucapannya yang mengaitkan bekas menteri besar itu sewaktu mempertahankan tindakan kerajaan menghapuskan subsidi gula.

Kenyataan itu dibuat anak kelima Azizan, Mohd Rafi'ie Azizan, 32 tahun pada sidang media di pusat operasi PAS pagi tadi.

"Saya mewakili kedua-dua bonda saya, adik-beradik saya serta sanak saudara Ustaz Azizan begitu terguris hati dengan kenyataan yang telah dibuat oleh YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika berkempen pada 26 Oktober 2013, genap sebulan kembalinya ayahanda ke rahmatullah.

"Air mata kami sekeluarga belum kering mengenangkan allahyarham ayahanda dan kerinduan kami kepada ayahanda masih menyelubungi setiap detik yang kami lalui.

"Kami memohon YAB TPM yang kami hormati agar memohon maaf secara terbuka kepada kedua-dua bonda saya yang tercinta! Adik-beradik saya dan sanak saudara. Sama ada yang dekat mahu pun yang jauh, yang telah tersinggung dengan ucapan itu," katanya.

Muhyiddin kelmarin mempertahankan pengurangan subsidi gula sebanyak 34 sen yang diumumkan kerajaan dalam pembentangan Bajet 2014.

Menurutnya, ia dilakukan untuk manfaat orang ramai dan hadirin yang hadir perlu mengambil iktibar daripada penyakit kencing manis yang dideritai Azizan.

Azizan terpaksa menjalani pembedahan memotong kedua-dua belah kakinya akibat komplikasi penyakit kencing manis. Bekas menteri besar Kedah itu meninggal dunia pada 26 September lalu.