News Update :

Utusan Malaysia boleh tukar nama jadi Utusan Wahhabi.

May 28, 2015

Dari Al-Fadhil Ustaz Mustaffa Kamal:

Sekiranya kamu melempar timba di dalam telaga, kemudian menariknya ke atas tiba-tiba didapati di dalam timba itu tiada air, maka janganlah kamu terus mengatakan telaga itu tiada air di dalamnya sehinggalah engkau sendiri melihatnya, boleh jadi tali timbamu pendek sedangkan telaga itu dalam begitulah gambarannya apabila kamu membahaskan sesuatu persoalan maka janganlah kamu cepat-cepat menjatuhkan hukum dengan mengatakan tiada dalilnya sedangkan kamu tidak menjumpai dalil-dalilnya, sehinggalah kamu bertanya pada orang yang lebih arif daripadamu atau merujuk kepada kitab2 yang muktabar, tali timba yang pendek masakan dapat menyentuh air pada telaga yang dalam.

Di antara persoalan seperti zikir menari, cium kaki ulama (bukan sujud), tawasul, yaqazah dan seumpamanya sudah lama dibahaskan oleh ulama silam dan mereka membenarkannya dengan nas yang jelas dari Al Quran atau Al Hadis atau kedua-duanya.

Firman Allah yg bermaksud "Bertanyalah pada ahli zikir jika kamu tidak mengetahuinya".

Ketahuilah ilmu disertai dengan zikir melahirkan adab, tawaduk, taqwa, berhati-hati dalam menghukum dan seumpamanya dan ilmu tidak disertai dengan zikir membawa kepada keras hati, cepat menyalahkan orang dan seumpamanya. Semoga Allah memelihara orang yang membaca status ini.

Artikel berkaitan AGAMA

Share this Article on :

0 comments:

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.