ARTIKEL TERBARU TUN: SEMUANYA BAIK



SEMUANYA BAIK
Artikel versi BM

1. Akhbar Hari Rabu (4 November, 2015) melaporkan bahawa kita tidak menghadapi krisis kewangan dan kita tidak akan mengalami krisis kewangan.

2. Lapan orang terkenal termasuk PM memberitahu kita semua adalah baik.

3. Sekarang, jika sekiranya semuanya baik mengapa timbul keperluan untuk menangkap orang kerana mensabotaj sistem perbankan dan kewangan negara? Jika mereka mensabotaj sudah pasti perbankan dan kewangan Malaysia tidak akan baik. Ia akan menjadi disfungsi.

4. Tetapi adakah benar bahawa segala-galanya adalah hunky-dory; semuanya baik. Ini tidak mungkin! Bank-bank dan sistem kewangan mungkin baik, tetapi terdapat juga petunjuk-petunjuk lain yang menunjukkan bahawa ekonomi tidak baik.

5. Ringgit turun sebanyak 1 Ringgit kepada 4.3 pada 1 USD. Itu adalah satu penurunan nilai yang besar yang lambat laun akan menjejaskan perniagaan import atau pinjaman dalam USD.

6. Pasaran saham turun dengan kehilangan besar dalam pemodalan pasaran. Sekali lagi ini tidak baik untuk ekonomi.

7. Pertumbuhan ekonomi ketinggalan di belakang Indonesia dan Filipina. Ini tidak normal. Kita biasanya meninggalkan mereka jauh di belakang.

8. Semua orang mengadu kenaikan kos sara hidup – kadar tol naik, harga beras naik, GST, kos pengeluaran dan perkhidmatan, pengangkutan, gaji untuk pembantu rumah, pengangguran graduan dan lain-lain semuanya tinggi, mengurangkan kuasa beli semua orang.

9. Terdapat kehilangan keyakinan terhadap Kerajaan yang dicetuskan oleh skandal 1MDB, ketidakupayaan untuk membayar hutang, kehilangan wang, wang tunai dalam akaun peribadi PM, kemudian kelesapannya, kegagalan menjelaskan USD700 juta, bajet 2016 yang berunsur hadiah kewangan, pengecutan sumber-sumber negara, penggunaan dana KWSP dan KWAP yang boleh dipersoalkan, FDI yang sikit dan lain-lain.

10. Jadi semua tidak boleh dikatakan baik. Siapakah yang bertanggungjawab? Tidak mungkin satu entiti yang tidak wujud!! Mesti ada orang-orang yang menguruskan ekonomi, menguruskan negara, orang yang mempunyai kuasa dan pengaruh yang mana kata-kata dan perbuatan mereka boleh menjejas ekonomi.

11. Di kebanyakan negara, pemimpin meletakkan jawatan apabila mereka gagal; apabila dasar-dasar mereka gagal, apabila usaha pemulihan gagal. Mereka juga meletakkan jawatan apabila beberapa malapetaka melandai negara seperti Australia dan Romania. Sudah tentu mereka meletakkan jawatan apabila berprestasi teruk dalam pilihan raya.

12. Tetapi tidak di Malaysia. Mencari sebab-sebab lain. Mencari kambing hitam. Menyalahkan iklim atau apa sahaja.

13. Kesiannya Malaysia. Tiada kehormatan. Tiada akauntabiliti. Tiada kebanggaan. Hanya pemeliharaan diri sendiri.

No comments

Powered by Blogger.