Gambar Lim Geng Eng Jumpa TYT P. Pinang

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/544932_603404843022954_1769924200_n.jpg

Pagi tadi, Ketua Menteri telah menghadap Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Dato’ Seri Utama (Dr.) Haji Abdul Rahman Bin Haji Abbas di kediaman rasminya Seri Mutiara untuk memohon perkenan beliau bagi pembubaran Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang mengikut Artikel 19(2) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.


Ketua Menteri juga telah mencadangkan kepada TYT Yang Dipertua Negeri untuk mempertimbangkan hari esok (Jumaat 5 hb April, 2013) sebagai tarikh pembubaran.

Ketua Menteri akan mengaturkan sidang akhbar di Komtar pada pukul 10.30 pagi hari esok.

I have sought an audience with the Governor of Penang Tuan Yang Terutama Tun Dato' Seri Utama (Dr.) Haji Abdul Rahman Bin Haji Abbas at his official residence in Seri Mutiara this morning to seek his consent for a dissolution of the Penang State Assembly in accordance with Article 19(2) of the Penang state constitution.

The Penang state EXCO have met on 3.4.2013 and agreed with me that the Penang state government accept the Prime Minister Dato Seri Najib Tun Razak’s written request to me to have a dissolution. This will allow for simultaneous 13th general elections to be held at both the state and federal level.

I have also submitted to the Governor that tomorrow will be the suggested date for dissolution.

As I am rushing off to Kuala Lumpur now to attend a Pakatan Rakyat Leadership Council meeting, I will be arranging for a press conference at Komtar tomorrow at 10.30 am.

LIM GUAN ENG


Kenyataan Akhbar oleh Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng di Komtar, George Town pada 4.4.2013

Pagi tadi, saya telah menghadap Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Dato’ Seri Utama (Dr.) Haji Abdul Rahman Bin Haji Abbas di kediaman rasminya Seri Mutiara untuk memohon perkenan beliau bagi pembubaran Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang mengikut Artikel 19(2) Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.

Dalam mesyuarat pada 3.4.2013, barisan EXCO kerajaan negeri Pulau Pinang telah bersetuju dengan saya untuk menerima permintaan bertulis Perdana Menteri Dato’ Sri Najib Tun Razak untuk membubarkan DUN. Ini akan membenarkan Pilihan Raya Umum ke-13 untuk diadakan secara serentak di peringkat negeri dan juga persekutuan.

Saya juga telah mencadangkan kepada TYT Yang Dipertua Negeri untuk mempertimbangkan hari esok sebagai tarikh pembubaran.

Oleh kerana saya terpaksa bergegas ke Kuala Lumpur untuk menghadiri mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat, saya akan mengaturkan sidang akhbar di Komtar pada pukul 10.30 pagi hari esok.

LIM GUAN ENG


槟州首席部长林冠英于2013年4月4日在光大乔治市发表声明:

我已在今早州元首府经觐见槟州元首敦阿都拉曼阿巴斯,寻求御准,以根据槟州宪法第19(2)条文,解散州议会。

槟州行政议员已经于2013年4月3日开会,同意我的建议,即接受首相拿督斯里纳吉的书面要求,以解散州议会,让槟州选举与全国选举同步举行第13届大选。

我也向州元首建议,明天为解散槟州议会的日期。

我目前正赶往吉隆坡参与民联最高理事会会议,我将于明日早上10时30分于光大召开记者会。

林冠英

No comments

Powered by Blogger.