SIDANG MEDIA DATO' SERI ANWAR IBRAHIM



KENYATAAN MEDIA : Pilihanraya Umum Ke-13 Yang ADIL, BERSIH Dan AMAN

3 April 2013

Parlimen telahpun dibubarkan dan ini bermakna rakyat Malaysia punyai kesempatan untuk memberi mandat serta memilih sebuah kerajaan yang baru. Pakatan Rakyat menyeru seluruh rakyat Malaysia merebut peluang ini untuk memilih sebuah kerajaan yang berwibawa, bertanggungjawab, bersih dari rasuah dan beriltizam kuat mahu memastikan Malaysia yang gagah.

Sepanjang penggal Parlimen Ke-12 Pakatan Rakyat membentangkan tawaran-tawaran yang jelas kepada rakyat ke arah membawa reformasi ekonomi, politik dan sosial yang menyeluruh. Saya berkeyakinan rakyat mampu menilai perubahan-perubahan positif yang telah dan akan dibawa oleh Pakatan Rakyat.

Rakyat Malaysia kini berpeluang memilih sebuah kerajaan baru yang tegas membanteras rasuah, mendepankan kepentingan seharian rakyat, menampilkan pimpinan muda yang menyambung aspirasi masa depan rakyat dan berlaku adil kepada semua kaum dan segenap lapisan masyarakat.

Sepanjang tempoh berkempen kali ini, Pakatan Rakyat akan terus mengambil pendekatan politik matang berasaskan pembentangan dasar untuk dinilai oleh rakyat. Kempen yang positif sebegini bertepatan dengan harapan rakyat yang mahukan sebuah negara yang progresif, adil dan maju.

Oleh yang demikian, kami menyeru semua pihak terutamanya rakan-rakan dari Barisan Nasional untuk memastikan etika pilihanraya dan amalan prinsip demokrasi dipatuhi sepanjang masa. Kami bertekad untuk bersama-sama mempertahankan keamanan negara dan menggesa supaya tidak ada mana-mana pihak yang mengambil kesempatan untuk menimbulkan kekacauan. Kami mengalu-alukan kenyataan Dato’ Seri Najib Razak yang menjamin peralihan kuasa yang aman sekiranya Pakatan Rakyat memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 ini.

Pakatan Rakyat sememangnya menaruh sepenuh keyakinan bahawa pasukan keselamatan akan bertindak secara profesional dan berlaku adil demi menjaga ketenteraman awam sepanjang tempoh berkempen. Amanah serta tanggungjawab tersebut sememangnya sejajar dengan prinsip Perlembagaan Persekutuan yang memberi jaminan bahawa rakyat berhak mendapat ruang yang bebas untuk menentukan kerajaan yang menepati harapan rakyat.

Sebagai mukadimah kempen Pilihan Raya Umum ke-13, Pakatan Rakyat mengulangi pelawaan kepada Dato’ Seri Najib Tun Razak untuk mempertahankan rekod Barisan Nasional dan kepada kami untuk membentangkan kebijakan dasar Pakatan Rakyat dalam sebuah debat, supaya rakyat boleh membuat pilihan yang bermaklumat dan adil.

ANWAR IBRAHIM

No comments

Powered by Blogger.