Media lidah syaitan!



STORY: Che Abdullah nafi laporan Utusan, belum tahu masa depan PKR di Kelantan

Anne Muhammad

Setiausaha PAS negeri Kelantan menafikan memberi gambaran kepada Akhbar Utusan Malaysia bahawa beliau menyatakan parti itu akan mengambil kembali kerusi Parlimen dan juga Dewan Undangan Negeri (DUN) yang diistilahkannya sebagai ‘dipinjamkan' kepada PKR di negeri itu pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13). "Kenyataan saya dipetik dalam konteks yang Tidak betul."

Datuk Che Abdullah Mat Nawi berkata beliau tidak tahu masa depan PKR di negeri itu sehingga ia diputuskan dalam Muktamar yang akan berlangsung di Kedah hujung bulan depan ATAU dibuat oleh JK Parti diperingkat Pusat.

“Masa depan PKR di Kelantan kita belum tahu lagi. Saya dah baca tapi berita itu tak betul ditulis dalam konteks yang salah.

“Saya ditanya (wartawan), berapa kawasan yang buat usul putuskan hubungan (dengan PKR) jadi saya kata kita, (PAS negeri) terima sahaja usul dan belum kira berapa (usul) yang minta kaji hubungan tahaluf siyasi.

“Lalu dia tanya apakah PAS Kelantan akan buat keputusan untuk memutuskan hubungan dengan PKR, jadi saya kata tertakluk dengan keputusan di pusat,” katanya kepada Malaysiakini.

Che Abdullah turut berkata bahawa beliau ditanya adakah PAS akan memutuskan hubungan dengan PKR sekiranya dipersetujui dalam muktamar serta mengambil kembali kerusi PKR di negeri itu.

“Lalu dia (wartawan) tanya, kalau Pusat dah buat keputusan putuskan tahaluf siyasi dengan PKR, adakah PAS akan ambil kerusi itu dan saya kata mestilah, kita akan Ambil tindakan selaras dengan Keputusan yg dibuat diperingkat pusat.

“Soalan dia mari awal Samaada PAS-PKR akan berpecah, kalau pecah memanglah PAS akan bertanding di kerusi PKR bertanding. Saya dah sebut dari awal, belum tahu lagi (keputusan sebab) Pusat yang akan buat keputusan,” katanya.

Akhbar milik Umno itu hari ini melaporkan PAS Kelantan akan mengambil kembali kerusi Parlimen dan juga DUN yang diistilahkannya sebagai ‘dipinjamkan' kepada PKR di Kelantan pada PRU13 selepas mengambil kira keadaan politik semasa membabitkan hubungan kedua-dua parti yang semakin retak.

http://www.malaysiakini.com/news/377361

Akhbar itu juga memetiknya, berkata, perkara itu berlaku kerana PKR sering berada sepentas dengan pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) yang diketuai DAP untuk menyerang kerajaan negeri Kelantan.

Mengulas lanjut, beliau yang juga Exco Pertanian, Industri Asas Tani, Bioteknologi dan Teknologi Hijau negeri itu berkata PAS akan terus menjalinkan kerjasama dengan PKR sehingga ia diputuskan dalam muktamar tahunan PAS atau keputusan diperingkat Pusat.

“Sekarang belum ada keputusan. Dalam muktamar akan bincang panjang lebar tapi belum ada keputusan. Kita masih teruskan hubungan dengan PKR sehingga ada keputusan lain,” katanya.

Kelantan memiliki 14 kerusi parlimen dan pada PRU13, PKR bertanding di tiga tempat iaitu Tanah Merah, Ketereh dan Machang manakala di peringkat DUN, parti itu diberi ruang di Pengkalan Kubor, Kuala Balah, Guchil dan Nenggiri.

Bagaimanapun hanya satu kerusi yang dimenangi oleh PKR iaitu DUN Guchil.

No comments

Powered by Blogger.