Bajet BN Lebih Kepada Mengekalkan Putrajaya (BM/ENG)



Perbezaan antara bajet Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional (BN) ialah isu fokus dan keutamaan yang mana Bajet Barisan Nasional lebih tertumpu untuk mengekalkan Putrajaya.

Dalam bajet BN ini, banyak peruntukan disediakan untuk meneruskan program dan polisi kerajaan yang telah sedia ada. Tetapi malangnya hanya sebahagian kecil diperuntukkan untuk rakyat.

Ini berbeza dengan bajet Pakatan Rakyat (PR) yang lebih mengutamakan keperluan rakyat bagi mengurangkan beban menanggung kos sara rendah yang meningkat setiap hari.

PR mahu merungkaikan polisi yang dipertahankan oleh BN seperti polisi AP, penswastaan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan IMDB.

Ini penting untuk kita terjemahkan pengurusan sumber manusia secara berkesan dan berhemat yang boleh membawa manfaat rakyat. PR mampu melakukannya kerana kita yakin boleh mengurangkan ketirisan dan amalan rasuah.

Sekiranya negara diurus secara telus dan bertanggungjawab, amalan rasuah mampu dikurangkan dan lebih banyak peruntukan dapat disalurkan kepada rakyat.

Rakyat di Selangor dan Pulau Pinang telah melihat perkara ini, Di Selangor, misalnya, kita menyelamatkan 20-30% daripada kos operasi apabila kita memansuhkan golongan rentier dalam pengurusan sampah.

Kerajaan Persekutuan bertanggungjawab untuk memastikan golongan rentier tidak mengaut keuntungan melampau dari projek yang kosnya perlu ditanggung oleh rakyat. Kerajaan Persekutuan perlu berhenti memberikan keuntungan tinggi kepada kontraktor kerana ini akan menggalakkan mereka melobi untuk projek-projek pada kos yang lebih tinggi.

TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM

DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

*

PRESS STATEMENT

SEPT 28, 2012

BN'S BUDGET IS PUTRAJAYA-CENTRIC

I noticed that the difference between Pakatan and BN budget is on the issue of focus and priorities.

BN's budget is very Putrajaya-centric where the bulk of the allocation is spent to maintain government ongoing activities/ programmes/ policies. Consequently only a small portion trickle down to benefit the rakyat.

Pakatan's budget prioritise the rakyat. We want to unwind the very activities that BN is maintaining. We are talking about unwinding the AP policy, unwinding the privatization of GLCs, unwinding IMDB.

It is crucial that we focus to translate effective and prudent management of resources to benefit the people. We can do that because we believe we can reduce leakages and stop major corrupt practices.

When a government is transparent and accountable, the likelihood of corrupt practices minimizes thus a bigger portion can be allocated for the people. The rakyat of Penang & Selangor have seen this happen. In Selangor for example, we saved 20-3-% cost of operations when we diminished the rentier class in the garbage collection exercise.

Federal government is responsible to ensure that the rentier class does not bleed the resources from the people. They must stop giving such a high profit margin to contractors as this will only encourage then to lobby for a business contract at a high cost.

TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM

DATO’ MENTERI BESAR SELANGOR

No comments

Powered by Blogger.