News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Sebarkan Poster Dyana Ni

May 27, 2014



Sebarkan. Kempen undi pakatan rakyat!

Berita Harian kantoi ‘potong kepala’ gambar Pesuruhjaya PAS untuk berita puji BN



Oleh : NAZLI IBRAHIM

SHAH ALAM, 27 MEI: Akhar Berita Harian tidak mengamalkan amalan kewartawanan beretika dan profesional apabila menggunakan gambar Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria yang dipotong di bahagian kepala dalam laporan bertajuk ‘Kerajaan Bantu Lima Beradik’ yang disiarkan, semalam.

Razman yang turut menyedari gambar beliau digunakan akhbar itu, mengesahkan gambar beliau itu diambil sehari selepas hari ibu dan bapa lima kanak-kanak yang terlibat dalam satu kemalangan maut dikebumikan baru-baru ini.

“Sebenarnya gambar itu diambil sehari selepas hari pengkebumian arwah ibu dan bapa mereka. Ketika itu kami menziarahi anak-anak arwah untuk menghulurkan sumbangan.

“Memang dah rutin kami menziarahi mana-mana pihak yang ditimpa malang seperti kejadian ribut yang merosakkan 12 rumah di Ipoh Timur baru-baru ini dan mana-mana kejadian malang seumpama yang menimpa anak-anak ini.

“Pada kami dah jadi kebiasaan akhbar arus perdana tidak sesekali memberi ruang kepada kami tetapi gambar kami pula digunakan. Apalah salahnya kalau siarkan gambar penuh sekalipun, bukan orang kenal saya pun,” kata Razman ketika dihubungi Selangor Kini di sini.

Razman memberitahu, selain beliau turut sama dalam lawatan tersebut, Ketua Cawangan PAS Kampung Changkat Sulaiman, wakil Lajnah Kebajikkan dan Kemasyarakatan Perak dan beberapa yang lain.

Dalam laporan bertajuk ‘Kerajaan bantu lima beradik’ di Berita Harian hari ini, gambar Razman dan rombongan beliau dipotong dengan kaedah ‘croping’ di bahagian kepalanya dengan memaparkan laporan positif untuk Barisan Nasional (BN).

Terdahulu, satu kemalangan ngeri yang berlaku di Jalan Loke Yew, Kuala Lumpur Sabtu lalu meragut nyawa Allahyarham Jefri Mohd Zain, 46 dan Noorsalawati Ibrahim, 40 yang juga merupakan pasangan ibu dan bapa lima kanak-kanak terbabit.

EZY

Ulama Cadbury?



Sampai sekarang senyap membisu. Ummat dah telan banyak mana benda haram.

Lu Bayar Lebih Gua Senyap!

May 26, 2014



This is malaysia. Mana ketelusan yang dilaungkan?

JAKIM pun menikus. Musuh islam terang-terang tidak hormat dan biadap.

Malaysia gagal merangkul gelaran Piala Thomas



Syafique Shuib

KUALA LUMPUR: Jepun mencipta sejarah dengan merangkul gelaran Piala Thomas pertama mereka apabila perlawanan penentuan menyaksikan Takuma Ueda menewaskan Liew Daren dalam straight set 21-12, 18-21, 21-17.

Ini adalah aksi pertama Jepun di dalam pusingan akhir yang sebelum ini pernah ke peringkat separuh akhir untuk dua kali iaitu pada tahun 2010 dan 2012.

Perlawanan akhir bermula pada jam 5.30 petang waktu Malaysia menyaksikan aksi hebat Datuk Lee Chong Wei yang berjaya menewaskan Kenichi Tago 21-12, 21-16 pada perlawanan perseorangan pertama. Namun, Jepun memberi persaingan yang sengit dimana beregu Tan Boon Heong dan Hoon Thien How tewas di tangan Kenichi Hayakawa dan Hiroyuki Endo 21-12, 17-21, 19-21.

Chong Wei Feng turut tewas kepada Kento Momota dalam straight set 15-21, 17-21.

Pada perlawanan beregu kedua, Goh V Shem-Tan Wee Kiong berjaya menyamakan kedudukan dengan menewaskan Keigo Sonoda dan Takeshi Kamura dalam tiga set 19-21, 21-17, 21-12

Pada peringkat separuh akhir, Malaysia menewaskan Indonesia 3-0. Jepun pula menewaskan China yang pernah menjuarai lima edisi Piala Thomas sebelum ini.

Kali terakhir Malaysia mara ke peringkat akhir adalah pada tahun 2002 di Guangzhou, China tetapi tewas kepada Indonesia 2-3.

Malaysia pernah memenangi Piala Thomas sebanyak lima kali iaitu pada tahun 1949, 1952, 1955, 1967 dan 1992.

Ram Karpal Sah MP Baru

May 25, 2014



Tahniah dari kami buat YB Ram. Jangan hampakan harapan rakyat.

Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah Presiden FAM yang baru

PRESIDEN BARU: Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah telah dilantik sebagai presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM)

KUALA LUMPUR: Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah telah dilantik sebagai presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang baharu.

Beliau dilaporkan mendapat 27 undi sekaligus mengalahkan Tengku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim yang mendapat 12 undi dalam persaingan dua penjuru itu.

Pada pusingan pertama pemilihan, Tengku Abdullah meraih 24 undi manakala Tunku Ismail meraih 15 undi namun pemilihan terpaksa diadakan semula kerana keputusan itu tidak mencapai majoriti dua pertiga m engikut Artikel 39.2 bagi pemilihan jawatan Presiden FAM.

Pemilihan ini berlangsung ekoran Presiden Persatuan FAM Sultan Ahmad Shah menarik diri daripada mempertahankan jawatan presiden pada Kongres Tahunan Ke-50 untuk memberi ruang kepada kepimpinan baharu.

Sultan Ahmad Shah menjadi Presiden FAM sejak tahun 1984.

Ada Lagi Ummat Islam Makan Coklat Cadbury?



Ada lagi yang macam tak percaya dan masih nak makan coklat tu.

Kerasnya hati mereka ni. Semoga allah lembutkan hati kita semua.

Kalau boleh mereka nak tengok gambar babi baru berhenti nak makan.

Ulasan Seminar Kanun Jenayah Syariah (II) 1993



Asri Ed-Diwanie

Seminar kanun jenayah syariah (II) 1993 di Putik tadi dibawah anjuran Dewan Ulamak PAS Pusat antara lain meresolusikan perkara penting berikut:

1.Kanun jenayah syariah ini adalah tuntutan Allah yang bukan agenda politik parti. Ianya sudah termaktub lama dalam perlembagaan Allah. Hanya orang yang beriman sahaja yang akan laksana. Perlu disanggah sebarang idea bahawa hudud adalah perkara politik PAS.

2.Kelantan sudah lama bersedia dan telah mengkondusifkan suasana walaupun tidak sepenuhnya namun perundangan Allah wajib ditegakkan. Pertumbuhan ekonomi dan semua rakyat kena faham dahulu hudud bukan KPI sebenar bahkan tidak perlusama sekali dijadikan sebagai asbab terbantut hudud.

3.Sebarang bentuk kekeliruan fikrah dalam memahami hudud wajib dielakkan. Oleh itu hanya penerangan yang harmoni dan bersifat dakwah sahaja perlu diselaraskan adapun yang berbentuk mencari khilaf dan melambatkan pelaksanaan hudud mesti ditolak. Isu sekarang adalah laksanakan dahulu dan bukan perbincangan bagaimana ingin jalankan hukuman.

4.Usaha yang berlipatganda perlu dipertingkat bagi menjayakan pelaksanaan hudud pada tahun 2015 dan jika jawatankuasa teknikal kebangsaan tidak mahu bertanggungjawab serta melambatkan usaha ini maka tanpa teragak agak Kelantan teruskan usaha ini bersendirian.

5.Dialog dan penerangan kepada orang bukan islam secara harmoni juga perlu diatur secara hikmah dan aspek penekanan penting ialah bagaimana islam dapat menyelesaikan kes jenayah melalui kiasan dan permisalan yang mudah difahami.

6.Perlu diperbanyakkan ijtihad jamaie dan diselaraskan pandangan para ulamak dalam taqnin hudud mengikut kesesuaian zaman khususnya dalam penetapan hukum agar masyarakat tidak mengalami kejutan dan salah faham.

JAKIM Pun Tak Halal?

May 24, 2014



Ni kenyataan kelmarin dan hari ni kenyataan sudah berubah.

Apa lah nasib ummat islam di malaysia. Banyak lagi produk yang ada unsur babi dalam makanan harian.

Tolong telus dan amanah la woi.

Jawapan Kurang Memuaskan Dari JAKIM Berkenaan Isu Produk Babi





Jawapan kurang jelas dan nampak JAKIM ambil langkah selamat.

Sedangkan ramai pengguna sudah menjadi mangsa.

Apa tindakan tegas dari kerajaan? Sekadar gantung pengeluaran?

Pemandu Lori Menyebabkan Kematian Pasangan Sudah Di Tahan



Alhamdulillah. Pemandu lori yang telah menyebabkan pasangan suami isteri tebunuh di kuala lumpur semalam.

Terima kasih kepada semua yang bekerjasama memberi maklumat.

Coklat Cadbury Mengandungi Lemak Babi. Sah!





Pihak yang bertanggungjawab dalam hal memproses ini langsung tidak mengambil berat soal halal haram masyarakat islam.

Berapa ramai yang dah jadi mangsa?

Kempen Tolak Hudud Oleh MCA Melaka



Sekarang banyak van dan lori kecil memaparkan pelekat anti hudud.

Khabarnya ia ditaja oleh parti MCA iaitu sahabat baik Umno celaka.

Rakyat boleh nilai siapa yang tentang hudud sebenarnya?

PRK Teluk Intan pada pandangan Nik Aziz

May 23, 2014



DATUK NIK ABDUL AZIZ NIK MAT

Teluk Intan : Pandangan Saya

1. Pagi ini saya sekali lagi berhalangan untuk menyampaikan kuliah di Medan Ilmu. Hasrat saya untuk mengulas tentang PRK Teluk Intan di sana, namun kesihatan yang tidak mengizinkan menyebabkan saya terpaksa meminta ia digantikan dengan kuliah yang lain.

2. Berhubung pilihan raya kecil Teluk Intan, ramai yang bertanya pendirian saya berhubung isu hudud setelah calon DAP dikatakan membuat kenyataan menolak hudud. Saya tegaskan bahawa hudud merupakan satu kewajipan. Mana-mana orang Islam wajib menerima hukum ini sebagaimana mereka menerima kewajipan bersolat dan berpuasa. Pas tidak pernah lari dari kewajipan ini bahkan konsisten mempertahankannya semenjak dari hari ia ditubuhkan lagi.

3. Di Teluk Intan, kerusi tersebut ialah kerusi DAP yang merupakan rakan tahaluf siyasi Pas. Bersama-sama DAP dan juga PKR, Pas telah bekerjasama membentuk Pakatan Rakyat dan sama-sama memperjuangkan keadilan dan membanteras rasuah. Sehingga hari ini DAP belum pernah menzalimi Pas sebagaimana yang dilakukan Umno sebelum ini.

4. Justeru, apabila calon DAP dikatakan menolak hudud, ia tidak mengejutkan kerana itulah perbezaan Pas dengan DAP. Dalam hal ini, Pas sewajibnya berusaha lebih gigih memberikan kefahaman kepada DAP agar kebaikan dan keindahan hukum Islam ini dapat difahami dan diterima. Sebab itu, saya sentiasa menaruh harapan agar satu hari nanti DAP menerima hasrat Pas ini hasil dakwah berterusan yang tidak henti-henti.

5. Usia Pakatan Rakyat baru sahaja lima tahun. Dalam masa lima tahun, adalah satu perkara yang logik jika DAP masih belum memahami hasrat Pas dalam isu ini. Pihak yang patut malu ialah Umno yang telah setengah abad bersahabat dengan parti-parti komponen bukan Melayu dalam BN, namun hingga sekarang masih gagal memberikan kefahaman tentang Islam. Bahkan ada ahli Parlimen Umno sendiri secara terang-terangan mengeluarkan kenyataan untuk mengundi menolak hudud di Parlimen nanti.

6. Saya kira Umno perlu menilik wajah di cermin sebelum mentohmah Pas kononnya menggadaikan prinsip. Jerawat, kurap dan panau di badan sendiri masih bertompok merata tiba-tiba jari lurus menuding kononnya orang lain itulah pesakit kusta! Sedarkah Umno bahawa parti Gerakan itulah yang menjanjikan rantai manusia bagi menghalang hudud dibentang?

7. Saya ingatkan sekali lagi, elakkanlah menjadikan isu hudud sebagai bahan kempen di Teluk Intan. Dalam pertarungan DAP dan Gerakan ini, tiada untungnya isu ini ditimbulkan. Pada saya, harapan saya tetap ingin melihat PR menang di Teluk Intan dan hudud akhirnya berjaya dilaksanakan!

Salam hormat.

DATUK NIK ABDUL AZIZ NIK MAT,
Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu.

23 Rejab 1435H

Pejabat DAP Kuantan Pula Jadi Sasaran



Polis buat senyap. Muhyiddin bagi sokongan.

Memang umno celaka dari pemimpin sampai ke macai bawahan.

Pejabat DAP Kuantan jadi sasaran.

Projek Jalan Tar Di Teluk Intan

May 22, 2014



Gambar diambil petang tadi. Kalau tidak ada prk tak merasa jalan tar baru la kan.

Mujur la ada prk.

Umpan dah mula. Hidup melayu!

Van rosak hantar ke kedai cina juga



Umno ni bercakap memang rasa dia yang lebih hebat.

Van rosak hantar kat kedai cina juga.

Beberapa ekor panda terlepas di depan HQ DAP



Beberapa ekor panda jantan terlepas dan mengamuk di deoan hq dap di kuala lumpur.

Bagaimana panda ini boleh terlepas dan mengamuk belum diketahui.

Polis sedang menguruskan. Penjaga zoo dipanggil untuk menjinakkan haiwan ni.

Siapa wakil umno di teluk intan? Umno kempen untuk siapa?



Status dari seorang penceramah tegar di kelantan berhubung prk teluk intan.

Umno ni sokong sapa?

Perut Panda Lebih Bernilai Dari Perut Rakyat



Banyak duit dihabiskan dengan perkara yang tidak berfaedah.

Rasanya tidak ada guna sikit pun bawa panda masuk malaysia.

Hubungan diplomatik?

Siapa Yang Dihalau? Dyana atau Umno?



Boleh tengok pada gambar dan penerimaan rakyat teluk intan.

Insya allah. Bn akan terhumban.

#prktelukintan: undi dap, undi gerakan atau tidak mengundi? Baca penjelasan ini




#PrK Teluk Intan

Tahniah Alang Shukrimun atas penerangan yg mudah difahami.

(Bagus share pencerahan yg bagus ini)

Dua soalan yang sering ditanya kebelakangan ini.

1. Saya pengundi Teluk Intan. Nak undi yang mana ni? Calon DAP yang tak nak sokong hudud atau Gerakan?

2. Saya ahli PAS. Boleh ke berkempen untuk DAP yang menolak hudud?

Jawapan:

Bagi pengundi, anda ada tiga pilihan :-

1.UNDI DAP
2.UNDI GERAKAN
3.TAK MENGUNDI

Kalau anda undi DAP, calon dia tolak hudud
Kalau anda undi Gerakan, calon dia tolak hudud
Kalau anda tak mengundi, pemenang akan tolak hudud juga.

Ok. Jadi kesannya sama. Seri. Bermakna dalam hal calon tolak hudud, tidak boleh dijadikan penilaian untuk memilih. Kita perlukan penilaian lain.

Kalau undi DAP, dasar parti itu tiada menghalang hudud dilaksana. Yang keluarkan kenyataan hanya peribadi ahlinya. Kalau undi Gerakan, terang-terang lantang menolak hudud, sehingga tidak mahu benarkan MP PAS masuk parlimen untuk membentang bil persendirian. Kalau tak mengundi, anda memberi peluang kepada Gerakan untuk menang mudah.

Jadi, pilih DAP bukan sebab sokong pendirian mereka, tetapi pilih sebab tolak Gerakan. Adakah kita lebih sanggup lihat Gerakan menang? Lalu apa tindakan kita untuk tidak benarkan Gerakan menang?

Kalau undi DAP, kita boleh melihat bagaimana adilnya mereka menerajui Pulau Pinang. Agama islam tidak ditindas bahkan mendapat keistimewaan yang tidak dapat di zaman pemerintahan BN. Pulau Pinang dinobat kerajaan paling bersih mengikut laporan audit. Kalau undi Gerakan, semua ini tidak akan berlaku.

Lagi, jika undi DAP, mereka sebahagian PR, dan di sana terdapat PAS yang memperjuang hudud. Sedangkan Gerakan yang berada dalam komponen BN, tiada langsung pejuang hudud. PR berpakat dalam resolusi konvensyen 2011 mahu sama-sama mentadbir dengan saling menghormati dasar parti, sedangkan dalam BN, MCA awal lagi mengugut untuk keluar BN andai UMNO menerima hudud. Mana lebih baik?

Al-Quran ada membawa kisah pertembungan antara Rom dan Parsi. Dalam surah Ar-Rum ayat 1-4:

Alif Lam Mim. Rom telah dikalahkan (oleh Parsi). Di sebuah kota yang rendah. Kemudian selepas dari itu mereka pula bakal mengalahkan (Parsi). Ia akan berlaku dalam masa beberapa tahun. Segala urusan adalah milik Allah, sebelum dan sesudahnya. Dan pada kemenangannya itu membuatkan orang beriman bergembira.

Umat islam mengharapkan kemenangan Rom. Bukan menyokong kekufuran mereka, dan bukan menyokong siri penentangan mereka terhadap islam, tetapi kerana mereka agak baik jika dibandingkan dengan Parsi.

Jika perjuangan Islam lebih ringan dengan menghadapi Rom dibandingkan dengan Parsi, Perjuangan PAS pula lebih ringan menghadapi DAP daripada BN.

Bagi pengempen pula, jawapannya tidak jauh berbeza. Kita membantu bukan bermaksud menerima mereka, tetapi bantu mereka untuk menumpaskan musuh yang lebih bahaya. Rasulullah memeterai Sulhul Hudaibiah bagi membolehkan beliau berdakwah ke luar tanah arab dengan lebih mudah, bukan kerana redha terhadap kekufuran musyrikin Quraisy.

Selesaikan satu persatu dahulu. Lepas selesai hadap Gerakan/BN, baru kita fikir macamana nak hadap DAP pula.

Cuma kita perlu jaga batas dalam berkempen. Bagi lelaki, tak perlu bersalaman dengan calon. Tak perlu tampal poster yang mendedahkan auratnya. Tampal logo partinya sahaja. Jaga keselamatan mereka. Kempen rumah ke rumah untuk mereka. Itu tak mengapa.

Terpenting adalah niat. Tanamkan dalam diri, tujuan kita adalah tumbangkan Gerakan. Ini suatu peperangan yang menentukan kelangsungan mereka. Yang bertanding melawan Dyana adalah Presiden Gerakan. Kalau mereka kalah, besar kesannya terhadap BN sekaligus membri keuntungan besar buat perjuangan Islam.

Jangan ada niat lain dari itu jika mahukan pahala. Demi islam.

(Alang Ibn Shukrimun)

Doakan Kesihatan TG Ismail Kamus



Beliau sekarang dirawat di hospital pantai, ampang puteri.

Doakan kesihatan tuan guru supaya bertambah baik.

Reaksi Spontan Dyana Terhadap Samseng BN



Dyana tidak takut pun :)

Bagaimana Pemimpin Terdahulu Berjuang?



Ceramah ni khabarnya diadakan di setiu. Tengok la bagaimana situasi pemimpin pas terdahulu meneruskan perjuangan?

Sedar lah pemimpin sekarang yang kamu naik dan senang disebabkan rakyat yang memilih kamu sebagai wakil rakyat.

Hudud Agenda Pas? Agenda UMNO Apa?

May 21, 2014



Hudud ni agenda pas erk? Jadi pas la yang kena bertanggungjawab.

Habis tu umno ni ada agenda apa?

Sekumpulan Haiwan Liar Masuk Dalam Dewan Dun Pulau Pinang?



Memang nak sebut bunyi nyer kasar. Tapi kalau tengok sikap pemuda umno yang biadap dan tak tahu hormat undang-undang. Boleh kita panggil perangai celako!

Samseng dan kurang ajar. Bagaimana pihak keselamatan boleh lepas haiwan liar ni masuk dewan.

Utusan Kena Tegur Dengan PDRM?



Lidah fitnah dan adu domba dari umno ni. Perangai wartawan dan editor bukan tahu halal dan haram.

Maaf la cakap.

Teks Pengumuman Kemangkatan Yang Teramat Mulia Tunku Bendahara Kedah oleh Yang Amat Berhormat Menteri Besar Kedah Darul Aman

KENYATAAN MEDIA

Teks Pengumuman Kemangkatan Yang Teramat Mulia Tunku Bendahara Kedah oleh Yang Amat Berhormat Menteri Besar Kedah Darul Aman


Bismillah Hirrahmanirrohim

Bahawa dengan sedih dan dukacitanya dimaklumkan Yang Teramat Mulia Dato' Seri Utama Tan Sri Tunku Annuar Alhaj Ibni Almarhum Sultan Badlishah, Tunku Bendahara Kedah, Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah, telah mangkat di Hospital Pantai Ipoh, Perak pada pukul 12.20 pagi, hari Rabu, 21 haribulan Mei 2014 Masihi, bersamaan 21 Rejab 1435 Hijriah.

Jenazah Almarhum Yang Teramat Mulia Tunku akan disemayamkan di Dewan Penghadapan, Istana Anak Bukit, Alor Setar bagi maksud penghormatan terakhir pada sebelah pagi oleh para pembesar dan orang kenamaan, manakala oleh orang ramai mulai pukul 1 petang hingga 3 petang.

Jenazah Almarhum Yang Teramat Mulia Tunku Bendahara Kedah, Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah akan dimakamkan di Makam Di Raja Langgar selepas solat Asar pada hari ini, Rabu, 21 Mei 2014 Masehi, bersamaan 21 Rejab 1435 Hijriah.

Bendera Negeri, Persekutuan dan lain-lain hendaklah dikibarkan pada separuh tiang selama tiga hari mulai 21 Mei 2014. Tempoh perkabungan adalah selama tiga hari mulai 21 Mei 2014 sehingga 23 Mei 2014. Sepanjang tempoh tersebut, semua bentuk hiburan, keramaian dan perayaan adalah dibatalkan.

Sebagai penghormatan ke atas kemangkatan Yang Teramat Mulia Tunku Bendahara Kedah, Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah, hari ini, Rabu, 21 Mei 2014, diisytiharkan sebagai hari cuti peristiwa bagi seluruh Negeri Kedah Darul Aman.

Marilah sama-sama kita berdoa ke hadrat Allah Subhanahu Wataala, semoga roh Almarhum Yang Teramat Mulia Tunku Bendahara Kedah, Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama para syuhadah dan solihin.


DATO' SERI HAJI MUKHRIZ TUN MAHATHIR
Menteri Besar Kedah Darul Aman

Tarikh : 21 Mei 2014

YTM Tengku Bendahara Kedah Mangkat



Baru menerima khabar kemangkatan YTM Tengku Bendahara Kedah, Pengerusi Jemaah Pemangku Sultan Kedah Darul Aman, di Ipoh pada jam 12.20 malam ini kerana serangan jantung.

Semoga allah ampunkan dosa baginda.

Macam mana boleh retak pinggang kanan?

May 20, 2014



Mengikut maklumat dari pelbagai media, beliau dikatakan retak pinggang kanan.

Kb rasa pelik juga, langgar pun tidak tapi sampai boleh retak?

Lakonan apa tu?

Ceramah Dyana Malam Ni



Dihadiri pelbagai kaum dan meriah dengan pelbagai aktiviti.

Semoga pakatan rakyat berjaya dalam prk kali ni.

Macai Dan Fitnah Terpisah Tiada



Korang boleh lihat dan baca serta buat perbandingan antara sumber macai dengan sumber astro.

Aku tak tahu la macam mana macai ni sedaya upaya nak tutup berita benar.

Karoox Komedia Calon Bebas



Macam mana orang yang sakit jiwa boleh jadi calon. Dia yang p langgar kereta, kalut masuk berita yang kereta lge langgar dia.

Adoi. Sakit jiwa lu bro.

Terkini! Mereka didapati tidak bersalah



Abang mat sabu sedang memberi sedikit ulasan di luar mahkamah.

46 okt dibebaskan oleh mahkamah pagi ni.

Allahuakhbar!

Pakatan Rakyat Memulakan Kempen Dengan Baik



Ceramah pada malam pertama sudah mendapat perhatian yang baik dari penduduk.

Insya allah. Kali ni umno dan bn akan di kuburkan di teluk intan.

Luahan Hati Pekerja TNB. Kisah Benar

May 19, 2014

Dari kawan2 yg kerja TNB.

So utk makluman rakyat msia jgnlah marah pd TNB bila tarif naik sbb TNB telah di hitam kambingkan atas rasuah paling besar dibuat oleh BN. Kami di TNB tidak bersalah apa2 pun. Kami sudah sedaya upaya buat yg terbaik utk rakyat msia tapi kami tidak ada upaya dan kuasa utk menidakkan perancangan kerajaan. Rakyat kena selamatkan TNB sbb TNB adalah milik rakyat tapi YTL itu dimiliki oleh individu.

Tolong sedarkan rakyat msia dgn apa sekali pun agar mereka tau yg salah adalah kerajaan bukannya TNB. Klau kami bersuara maka perut kami dan anak2 kami akan kosong. Dlm perjanjian dgn IPP terdahulu TNB dipaksa terima perjanjian berat sebelah yg memang nyata merugikan TNB. Contoh TNB beli kuasa dari IPP 19 sen seunit tapi TNB jual 15 sen seunit. Sedangkan kos operasi semua TNB tanggung dan IPP (penjana bebas) tidak menanggung apa2 kos operasi malahan dapat subsidi minyak lagi. Tuan2 fikirlah sendiri adil ke kpd TNB. Mau tak mau TNB meratap pd kerajaan utk menaikkan tarif supaya syarikat milik rakyat ini dpt hidup. Tapi bila letrik naik rakyat terus marah pd TNB. Kami di TNB sedang berlawan dan bergelut dgn pihak2 luar (IPP) yg hendak memecahkan TNB ini kpd bhg yg kecil utk mereka milik sbb TNB ini adalah lubuk emas bg mereka. Rakyat tak tau bahawa kami ini amat sedih dan sedaya upaya agar TNB ini tidak dipecah2kan. Bila TNB dipecahkan rakyat akan menanggung akibatnya.

Lagi....

TNB ada 3 bhg paling besar. Penjanaan. Penghantaran. Pembahagian. Yg kecik2 remaco. tnb suizgear. uniten. Rnd dpartment. Yg paling untung dlm tnb adalah penjanaan. Mereka paling hendak penjanaanlah. Penghantaran adalah wayer tinggi tu dia org tak mau sbb tak untung. Pembahagian ni adalah pej. Pengurusan di daerah2 dlm msia. Contoh klau pembahagian di gemas mampus dia org taknak sbb tak untung. Dia org nak kl. Jb. Pp. Ipoh. Seremban dan tempat2 yg jualan elektrik berjuta2 sebulan. Bentong dia org naklah sbb genting guna karan 2 juta sebulan.

Tulah kami tengah lawan habis2an melalui union kami. Kerajaan masih takut dgn kami punya union jer lg.
Klau rakyat dapat jahanamkan IPP tu pasti tarif dpt diseimbangkan semula. Rakyat hentam dr luar kami hentam dr dlm baru boleh jadi.

MAS dah kena, TM pun dah kena tp mujur boleh hidup lg.

Wallahua'lam. .

Habuan di Teluk Intan Mula Diberi



Habuan untuk mangsa sudah mula diedarkan.

Pelbagai barangan dan bantuan segera mula turun.

Hahaha.. kat tasek gelugor tidak ada pulak benda ni.

PRK Teluk Intan: Penyokong BN Serang Polis





Ni kalau la geng pakatan yang buat, saya rasa setiap malam media porno umno akan siarkan.

Segala tuduhan mereka akan lemparkan.

Ni la budaya umno dan bn.

Hebatnya YB Hulu Terengganu



Mung nak makang kek mung mari ambik sendiri di pejabat.

Mujur ada yb kat sini, boleh la merasa kek.

Syukur.

Dyana, awek cun menggugat! – Izmil

May 18, 2014



Malaysia selalunya dihidangkan dengan paparan ahli politik dalam beberapa keadaan yang jelik dan tidak menyelerakan. Rakyat selalunya tidak tertarik untuk mengenali sosok seseorang ahli politik kerana beberapa faktor. Mereka ini selalunya berusia pertengahan empat puluhan, sudah beranak-pinak, buncit dan juga mempunyai gaya serta fesyen yang memualkan.

Jarang sekali rakyat Malaysia menegakkan tempat duduk dan membuntangkan mata apabila melihat mana-mana ahli politik muncul ke tengah khalayak, apatah lagi sewaktu pilihanraya. Bagi banyak dari kalangan kita, ahli politik harusnya tua, punya pengalaman luas, duit berbakul-bakul dan sudah penuh lemak perut.

Ini selalunya kita lihat kedapatan di kalangan wanita UMNO, dengan tudung merah, gincu merah tebal dan baju kurung besar yang menyembunyikan tubuh yang kian gempal.

Secara tiba-tiba, budaya ahli politik buruk dan tidak menarik ini digugat sekali lagi dengan hadirnya seorang anak gadis Melayu yang dipertaruhkan DAP sebagai calon pilihanraya kecil Parlimen Teluk Intan.

Sebenarnya ini bukan pertama kali arena politik Malaysia menerima kehadiran ‘awek cun’ yang mendobrak dan menggawatkan keadaan. Sudah ada ramai ‘awek cun’ lain yang hadir meramaikan suasana hambar politik negara yang balik-balik berbicara soal rasuah, perkauman sempit dan hal-hal curi lembu.

Ketua Wanita UMNO Shahrizat Jalil yang terpalit dengan skandal lembu juga pernah tewas di tangan seorang ‘awek cun’ di Lembah Pantai. Nurul Izzah Anwar hampir tidak perlu penat berkempen. Berdiri sahaja di pentas, orang ramai sudah bertepuk tangan dan membetulkan duduk mereka.

Poster kempen Nurul Izzah juga selalunya hilang dalam masa kurang 24 jam; dengan dawai pengikatnya sekali ghaib.

Sama halnya dengan Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin. Dengan perawakan yang disebutnya sebagai ‘swag’, menantu Pak Lah ini menjadi kegilaan ramai anak gadis bertudung merah jambu yang berbondong-bondong isi borang Puteri UMNO.

Khairy turut menghadirkan kelainan ke dalam parti tersebut yang rata-rata dihuni pakcik-pakcik berperut buncit. Perut Khairy tidak begitu kelihatan dan kemas tersembunyi di balik baju batik Jawa yang digayakannya dengan seluar jeans.

Ini semua adalah sebahagian daripada politik baru yang dianjurkan banyak pihak. Politik baru, menggantikan politik lama. Orang baru, menggantikan orang lama. Dan begitulah seterusnya.

Dyana Sofya, anak gadis kelahiran Perak, graduan undang-undang Universiti Teknologi MARA adalah edisi terbaru kepada gelombang politik segar ini. Hatta ada yang berseloroh kononnya sebaik sahaja Dyana diumumkan sebagai calon DAP di Teluk Intan, Menara Condong yang begitu sinonim dengan daerah itu terus berdiri tegak.

Malaysia, untuk seminggu dua ini, akan berada dalam keadaan terkejut dengan hal ini. Secara amnya kerana a) Dyana ini cantik orangnya, b) dia calon DAP dan c) dia calon wanita Melayu DAP pertama mahu dihantar ke Parlimen dan d) Dyana ini cantik betul. Ok, itu tadi dah sebut.

Takkan lah sebab cun sahaja

Tetapi Dyana dijadikan calon DAP bukan hanya kerana dia ‘cun’. Sifat ‘cun’ ini setakat sampai ke kulit muka sahaja. Kalau DAP semata-mata mahu calonkan awek cun, berlambak lagi awek cun ada. Dyana lebih dari sekadar cun, Dyana awek cun menggugat.

Sejak semalam serangan demi serangan terhadap Dyana bertali arus. Ahli Parlimen Lenggong, Datuk Shamsul Anuar Nasarah contohnya menyifatkan Dyana sebagai menggigit tangan yang memberinya peluang, merujuk kepada Dyana si graduan UiTM yang baginya merupakan sebuah institusi bikinan UMNO.

Datuk Shamsul barangkali lupa bahawa UMNO tidak bikin UiTM dengan duit orang Melayu sahaja, tetapi menggunakan cukai yang dibayar rakyat kesemuanya tanpa mengira keturunan dan agama. Barangkali Datuk Shamsul lebih berkenan kalau Dyana ikut tabiat orang UMNO yang tidak gigit tangan tetapi tunduk cium tangan pemimpin, tidak kira apa juga dosa mereka terhadap rakyat.

Dyana lahir daripada sistem UiTM, seperti juga ramai pemimpin muda hari ini yang akhirnya menolak politik perkauman sempit yang cuba diteruskan melalui politik akademia di institusi itu.

Dr Afif Bahardin, EXCO Kerajaan Negeri Pulau Pinang, ahli politik Parti Keadilan Rakyat, juga graduan UiTM. Banyak lagi graduan UiTM yang mengikut serta perjuangan Pakatan Rakyat, tidak bermakna mereka khianat kepada bangsa dan agama.

Produk UiTM yang cemerlang akan memperjuangkan yang benar dan mendukung perjuangan demokrasi, keadilan dan kebenaran. Ini biasa. Yang luarbiasa ialah yang mengikut jejak langkah Ibrahim Ali (juga graduan ITM) yang kini tersekat di barzakh politik.

Dyana adalah produk UiTM yang cemerlang. Bukan sahaja lawa, malah punya kesedaran politik tinggi. Kesedaran politik tinggi ini barang tercicir yang jarang dijumpai di UiTM. Justeru sepatutnya UiTM bangga punya anak yang berani berdepan cabaran dan ditohmah segala bagai atas dasar percayanya kepada dasar keadilan dan kesepakatan, serta menolak politik perkauman.

Melayu dalam DAP yang kecewa dan keluar parti bukan Melayu seperti Dyana Sofya. Itu Melayu lima kupang. Dyana adalah Melayu yang tidak ternilai.

Ya, nah Teluk Intan! Sebutir permata buat kalian. Dyana Sofya; bukan sekadar awek cun. Tetapi awek cun yang menggugat kerusi kerajaan.

Mahathir Mulai Curiga MH370



MH370: Seseorang menyembunyikan sesuatu

Oleh: RAZIATUL HANUM A. RAJAK

SHAH ALAM – Pengeluar pesawat yang digunakan Malaysia Airlines (MAS), Boeing Corporation perlu memberi penjelasan tentang sistem pendaratan automatik yang terdapat pada pesawat Boeing 777 seperti yang dilaporkan The Flightglobal.com.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam entri blog terbarunya berkata, beliau tidak dapat membayangkan juruterbang yang mengendalikan MH370 membuat pendaratan yang licin di lautan yang ‘ganas’ dan kemudiannya tenggelam begitu saja.

Beliau juga menyebut adalah tidak adil kesalahan insiden kehilangan MH370 hanya diletakkan kepada Malaysia dan MAS.

“Boeing harus menjelaskan tentang sistem yang dipanggil pendaratan automatik anti keganasan ini.

“Seseorang menyembunyikan sesuatu. Tidak adil kesalahan itu ditanggung Malaysia dan MAS sahaja,” katanya yang dipetik melalui entri bertajuk ‘Boeing Technology-What Goes Up Must Come Down’, hari ini.

Menurutnya, sesebuah pesawat boleh terbang dan berada di udara untuk satu-satu tempoh masa tetapi ia tetap perlu turun ke bawah sama ada selamat mendarat atau kemalangan.

“Tapi, pesawat tidak terus hilang. Tidak pada masa sekarang dengan kemajuan sistem komunikasi, radio, satelit dan kamera tanpa filem yang beroperasi tidak putus dan kapasiti simpanan yang besar.

“Sistem komunikasi dan GPS pastinya telah dilumpuhkan, jika tidak, stesen pasti boleh menghubungi dan mengesan pesawat berkenaa,” katanya.

Tun Mahathir menyentuh mengenai maklumat yang diperoleh daripada carian di Internet iaitu Boeing telah menerima paten Amerika Syarikat (AS) bagi sistem kawalan pemanduan automatik.

“Carian di Internet mendedahkan, Boeing menerima paten AS pada 2006 bagi sistem yang sekali diaktifkan ia akan menghilangkan kawalan pemaduan juruterbang dan mendarat di lokasi yang ditentukan sistem itu.

“The Flightglobal.com melalui sebuah artikel ditulis John Croft dengan dateline Washington DC (1 Dis 2006) menyebut, ‘pemanduan automatik yang tidak boleh diganggu atau pintas akan diaktifkan, sama ada oleh juruterbang, alat pengesan dalam kapal ataupun dikawal radio atau satelit yang dihubungkan oleh agensi kerajaan seperti Agensi Perisikan Pusat (CIA), jika terdapat ancaman pengganas untuk mengambil alih kokpit’.

“Jelas Boeing dan beberapa agensi mempunyai keupayaan untuk mengambil alih kawalan penerbangan,” tegasnya.

Katanya, pencarian debris, kesan tumpahan minyak atau mendengar bunyi ‘ping’ dari kotak hitam hanya membazir masa dan wang.
“Ini bukan kejadian nahas biasa selepas kehabisan bahan bakar. Pesawat itu ada di mana-mana mungkin tanpa pengetahuan MAS,” katanya.

Mesej Yang Diterima Oleh Dyana Calon DAP



Apa kes?

Ini mesti kes yang dikatakan menggigit tangan orang yang memberi. Adakah salah untuk membetulkan kesalahan yang dilakukan oleh pemimpin negara?

Yang jelas banyak kelemahan.

Ceramah Perdana Dyana4TelukIntan Malam Ni



Sila ambil perhatian dan sebarkan secepat mungkin.

Ayuh bantu pakatan rakyat kekalkan teluk intan.

Dyana Mulakan Kempen



Beliau dilihat di sekitar pasar kawasan teluk intan.

Puteri umno dah mati akal dan gerak kerja.

Sentuhan Boateng terus menjadi



Kota Bharu: Pengendali Kelantan, George Boateng meneruskan sentuhan magisnya apabila berjaya memacu Kelantan mencatat kemenangan kedua berturut-turut selepas mengambil alih The Red Warriors (TRW) dengan menewaskan Perak 2-1 di Stadium Sultan Muhammad IV, malam tadi.

Kemenangan itu sekali gus menebus kekalahan 1-2 di tangan anak buah Abu Bakar Fadzim di laman lawan dalam pusingan pertama Liga Super.
Beraksi tanpa penyerang import barunya, Prince Tagoe, ia jelas tidak menjejaskan rentak apabila tuan rumah sudah merobek gawang lawan seawal minit kelima apabila Mohamed Shawky menanduk masuk hantaran lintang Brendan Gan.

Tebus kesilapan

Kedudukan 1-0 kekal hingga tamat separuh masa tetapi menyedari kedudukan itu belum menjamin kemenangan, barisan TRW terus mengasak The Bos Gaurus.

Usaha mereka akhirnya berhasil apabila Khairul Izuan yang dua kali menghampakan peluang untuk menjaringkan gol pada minit ke-70 dan 75 akhirnya menebus kesilapannya pada minit ke-77 dengan membolosi gawang yang dikawal Mohamad Nor Haziq Mohd Aris.

Namun, jaringan itu tidak mematahkan semangat The Bos Gaurus yang bangkit merapatkan jurang dua minit kemudian apabila hantaran lintang Mohamad Ridzuan Azly Hussham berjaya disambut baik oleh Mohd Norhakim Isa untuk menewaskan Khairul Fahmi Che Mat.

Calon DAP Teluk Intan Sudah Bertudung



Isu bertudung semakin hangat. Umno dan bn nampak semakin warak dan islamik dalam hal ni.

Kahkahkah... warak erk?

Dyana Calon DAP Teluk Intan

May 17, 2014



Dyana runs for Teluk Intan 'to break racial barriers'

Ram Anand

27-year-old lawyer and UiTM graduate Dyana Sofya Mohd Daud was today unveiled as DAP's candidate for the Teluk Intan parliamentary by-election.

Pekerja TNB Cium Gambar Hero Malaya?



Perhhh... Sayang bebenor!

Mesti tak dapat tidur malam lepas ni termimpi-mimpi hero malaya ni.

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.