INSIDEN PENARI GHAIRAH : PENGANJUR PEKAN BUDAYA KEBAL UNDANG-UNDANG?

Assalamualaikum.Sabda rasulullah saw dalam hadis Bukhari "Jika kamu sudah hilang malu, maka berbuatlah sesukamu".

Saya mendapat beberapa keping foto yang menunjukkan beberapa orang yang boleh dikategorikan sebagai warga emas dan menghampiri umur warga emas sedang berjoget di atas pentas bersama dengan beberapa perempuan yang boleh disifatkan sebagai anak ataupun cucu kepada lelaki-lelaki tersebut.Saya tidak bercadang untuk menyiarkan gambar tersebut kerana malu dengan aksinya. Dimaklumkan juga ianya terjadi pada majlis penutupan Pekan Budaya di Pantai Kelulut Marang.

Saya ingin menzahirkan rasa kekesalan yang amat sangat dengan apa yang telah berlaku. Lebih-lebih lagi majlis penutupan itu adalah terbuka kepada orang awam dan pastinya terdedah kepada kanak-kanak yang masih tidak mengerti apa-apa. Bukan ini caranya berhibur yang diharuskan syarak.

Dalam kita semua sibuk membicarakan tentang hudud yang akan dilaksanakan di Kelantan(yang telahpun juga disokong oleh MB Datuk Razif walaupun menolak usul saya dalam sidang Dun) amat malang penganjur memilih untuk membakar semangat dosa dan noda penduduk Marang. Dalam pada kerajaan Terengganu kononnya bertegas untuk mengenakan hukuman kepada orang ramai yang berpakaian tidak sopan dan juga denda keatas mereka yang berpeleseran tanpa ikatan yang sah, penganjur nampaknya kebal daripada semua itu.

Saya mengajak kepada semua, bahkan seruan ini bukan kali yang pertama mungkin sudah ribuan kali melalui ceramah, khutbah, penulisan dan lain-lain untuk menilai sendiri sikap pimpinan Umno terhadap maksiat. Mereka sememangnya sukakan maksiat paling tidakpun tidak membenci maksiat. Bagi mereka hiburan adalah penting dan tidak kira apa bentuknya asalkan boleh berhibur. Seruan saya, cukuplah penyokong Umno untuk menyokong kepimpinan sebegini.

Kepada pakcik dan adik penari yang di atas pentas itu saya mohon Allah kurniakan kesihatan yang baik untuk bertaubat. Malulah kepada Allah.

YB Ustaz Mohd Nor Hamzah
Ketua Penerangan Badan Perhubungan Pas Terengganu
29 Jamadilakhir 1436 bersamaan 19 April 2015

No comments

Powered by Blogger.