Mahkamah jatuh hukuman mati ke atas ketua Ikhwanul Muslimin

MESIR: Mahkamah Mesir mengesahkan hukuman mati terhadap ketua Ikhwanul Muslimin, Mohamed Badie dan 11 defendan lain hari ini dan penjara seumur hidup ke atas seorang warga Amerika Syarikat-Mesir atas tuduhan keganasan.

Hakim Mohamed Nagy Shehata turut menjatuhkan mati ke atas dua defendan yang melarikan diri dan memutuskan hukuman penjara seumur hidup terhadap 23 tertuduh lain.

Semua defendan didakwa merancang demonstrasi keganasan dari ibu pejabat mereka di Kaherah selepas tentera menggulingkan Presiden dari Ikhwanul Muslimin, Mohamed Morsi pada Julai 2013.

Di antara mereka yang dipenjara seumur hidup ialah Mohamed Soltan, warga AS-Mesir yang melancarkan mogok lapar. Bapanya ialah Salah Soltan antara 11 defendan yang dijatuhi hukuman mati. Bekas jurucakap sayap politik Ikhwanul Muslimin, Gehad Haddad turut dipenjara seumur hidup iaitu selama 25 tahun. Hukuman itu boleh dirayu di Mahkamah Agung yang sebelum ini menolak rayuan berpuluh hukuman mati.

Setakat ini, Mesir menjatuhkan hukuman mati ke atas seorang ahli pertubuhan itu selepas Morsi digulingkan selepas didapati bersalah membunuh seorang belia ketika demonstrasi keganasan pada Julai 2013. - AFP

No comments

Powered by Blogger.