News Update :

Surat Terbuka Kepada YB Dato’ Husam Musa

October 17, 2015

Kepada YB Dato’ Husam Musa,

Saya rasa amat dukacita bila terbaca surat terbuka YB Dato’ dan rasa sangat terpanggil untuk membantu memberi pencerahan kepada rakyat yang tidak mengenali kuasa pemerintahan apatah lagi mengenali YB Dato’ dengan lebih dekat.

Saya mulai kenal YB Dato’ tahun 1995 semasa Encik Husam (sebelum bergelar YB) mengiringi YAB MB Kelantan ketika itu al-Marhum Dato’ Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat melawat Tehran, Iran.

Saya rasa kagum berbicara dengan Encik Husam ketika itu dan meletakkan harapan YB Dato’ Husam akan satu hari diberi amanah menjadi orang yg berkuasa d Kelantan khususnya dan akan di nobatkan sebagai pemimpin penting dalam PAS.
Saya amat dukacita bila terbaca surat terbuka YB Dato’.

Sila beritahu rakyat Kelantan khususnya dan ahli-ahli PAS amnya, berapa lama YB Dato’ terlibat dengan pemerintahan Kerajaan Kelantan, jawatan-jawatan yg YB Dato’ pernah di amanahkan.

Kesusahan dan penderitaan kewangan yang YB Dato’ terpaksa tertanggung kerana berjuang dalam PAS.

Bila YB Dato’ tinggalkan Kerajaan PAS Kelantan dan mengapakah Dato’ tinggalkan?

Bila pula penebangan hutan berlaku yang mengakibatkan banjir berlaku itu? Dan kenapa baru sekarang (YB Dato’) berkukuk?
YB Dato’ adalah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang amat d hormati fikiran dan nasihat dalam Kerajaan.

Kalau teguran (YB Dato’) diatas (yang tersebut) diberi semasa berkuasa, alangkah sejahteranya Kelantan.

(Tetapi) Kenapa tidak letak jawatan ketika mana nasihat YB Dato’ tidak di dengar ketika itu?

Tidak perlu (YB Dato’) istihar keburukan isteri sesudah berpisah. (Kerana) kita (selaku suami isteri) pernah nikmati hidup bersama dan makan juadah masakan dia (isteri kita).

Masih ada masa (untuk) balik (kembali) berbakti dan jangan bakar perahu yang menyelamatkan kita ke daratan!
Salam perjuangan!

Dari saya,

Dato’ Wan Abdul Muatalib Embong
Mantan Exco Kerajaan Negeri Terengganu

Artikel berkaitan SEMASA

Share this Article on :

6 comments:

cikmatgelap said...

kerajaan trengganu terlingkup masa hj hadi mb dan kamu exco,klu org2 bebal dan tak cerdik dapat biasanya tak lama akan melingkup le semua,kini muncul pulak nak kutuk org.....tahi sendiri depan mata tak busuk,kentut org beratus batu dapat di hidu.....kategori apa kah nak di beri kat org2 mcm kamu

bat8 said...

Exco sepenggal nak tebas Exco 5 penggal? Dari surat ni kita paham le mengapa PAS memerintah Terengganu sepenggal.

Koperasi Prihatin Kedah Berhad said...

Apakah dengan menyalahkan dan membangkitkan perkara lama tanpa usaha untuk memperbaiki cara terbaik Kerajaan PAS Kelantan? Penyelesaian patut dicari bukannya membutakan diri dengan menyalahkan orang lain. Apakah PAS sudah mewarisi sifat-sifat Umno yang tidak boleh langsung ditegur? Malah kelihatan pemimpin-pemimpin PAS sibuk mencari kesalahan orang lain tanpa menyelesai masalah yang sedia ada. Marilah sama-sama kita bermuhasah diri dan mrnjernihkan keadaan, janganlah dendam menjadi sebagai panduan dalam menyelesaikan masalah. Lihatlah kesengsaraan rakyat terutama mangsa banjir sehingga sekarang masih lagi tidak mendapat apa-apa sedangkan jutaan ringgit derma dan wakaf yang telah diterima, jangan jadi Umno yang tidak pernah kenal halal dan haram.

mohd shahran said...

betul2 BODOH punya tuan yang menulis surat. semasa zama husam adalah zaman tgna. ketika itu tidak ada masalah. surat yang husam bagi datanya ialah perbandingan zaman tgna dgn zaman haram jadah dan ulamak celaka

mansor said...

Datuk wan Mutallib Embong....kelihatannya anda tak baca atau tak buat research....Husam membangkitkan kelemahan PAS pada tempoh selepas 2012 yakni setelah dia diketepikan oleh gurka2 PAS yang membolot tadbir negeri.Fokus Husam adalah stelah beliau tidak lagi dalam kerajaan. Maka kritiknya adalah lantaran peluang utk mengkritik tak mungkin lagi kerana dia bukan exco. Datuk sebagai mantan perlu duduk diam2 sebab datuk tak sesuai berpolitik. Tganu duduk ditangan PAS sepenggal lepas tu KO. Ini menggambarkan kelemahan pimpinan PAS tganu. Nasihat saye dok diangdiang....makang kropok leko...

hma said...

Sekarang ni apa isu yang paling besar untuk diselesaikan?? Isu yang dibangkitkan oleh DHM yang sedag berlaku sekarang atau isu DULU KENAPA TAK BUAT? Sampai bila situasi hang kata kat aku, aku kata kat hang hang balik akan selesaikan masalah rakyat? KERAJAAN ISLAM KELANTAN please lah..

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.