News Update :

ABANG-ABANG DAN AKAK-AKAK, MINTA LIMA MINIT BOLEH? ABAM NAK CERITA SIKIT KENAPA KITA MESTI SOKONG PINDAAN RUU AKTA 355?

September 6, 2016



ABANG-ABANG DAN AKAK-AKAK, MINTA LIMA MINIT BOLEH? ABAM NAK CERITA SIKIT KENAPA KITA MESTI SOKONG PINDAAN RUU AKTA 355?

Gua nengok je gelagat Siti Kasim masa forum kat Karangkraf semalam. Tapi bagi gua, tu hal dialah. Cara dia semalam pun dah tunjuk 'siapa dia' yang sebenarnya, so gua peduli apa.

OK, gua nak declare yang gua sokong 100 peratus pindaan ni!

Sebelum pergi jauh, basically pindaan ini BUKAN nak wujud undang-undang baru ye cik senah. Ni nak memperkasakan Mahkamah Syariah, itu je pun. Dan pindaan ini TIDAK MELIBATKAN LANGSUNG ORANG BUKAN ISLAM, itu penting tu...tolong bagi pemahaman pada Ah Fook, Arumugam dan Sukhvinder andai depa tanya kat hangpa.

Lagipun last kita pinda benda alah ni almost 32 tahun lepas, dah berlapuk, bersawang bagai.

Pindaan ini penting sebab sebelum ini hukuman mahkamah syariah terbatas kepada hukum maksimum penjara tiga tahun, denda RM5,000, enam kali sebatan syar'ie. Alahai...low classsnyalah...nama je hakim syariah...pesalah kalau tahu dia leh gelak guling-guling! So dengan pindaan ini, kita nak bagi kuasa agar pesalah syariah gerun sikit, jangan ingat mahkamah syariah ini cikai je!

Apa yang dicadangkan, hanyalah meningkatkan hukuman maksimum kepada apa hukuman yang selaras dengan hukum syarak selain hukuman mati...contoh HUKUMAN MAKSIMUM seperti 100 sebatan pada pesalah.

Kejam? Rileks...sebat syariah ni bukan macam sebat kat Penjara Kajang brader. Kalau sebat kat Penjara Kajang tu, baru tiga empat kali libas buntot kau dah pecah berdarah, berkecai kulit-kulit!

Tapi sebat ala syariah ni macam kau kepit buku kat ketiak je. Masa nak hayun rotan tu buku tu tak boleh jatuh...so boleh bayang tak 'lembutnya' sebatan itu. Aku rasa cikgu besor sebat kau kat perhimpunan pun lagi sakit!

Pada yang TAKUT SANGAT pindaan ini 'buka jalan' pada hukum hudud, meh abang nak bagitahu. Dalam Malaysia ni nak buat hudud kena pinda TIGA perkara dalam perlembagaan, kena dapat sokongan 2/3 atau 148 orang Ahli Parlimen. La ni kalau campur semua Ahli Parlimen beragama Islam, kita baru ada 135 orang, still tak boleh buat apa pun - kecuali ada YB bukan Islam pun sokong, ko raser?

So abam pendekkan cerita, orang Islam macam kita ni patut bagi sokongan tak berbelah bagilah mengenai pindaan ini. Ini bukan sebab ko Pas atau UMNO, ini sebab untuk meninggikan martabat agama juga. Ok what?

Sorrylah, abam bukan peguam. Abam tak reti nak guna bahasa peguam. Tapi abam pun study juga bab pindaan ni, bukan main tulis je cuma yelah benda nampak simple tapi banyak lagi selok-belok perundangan yang perlu diperhalusi. Kita bagi mereka yang ahli lah untuk menanganinya. Kalau nak tau lagi, jumpalah yang arif-arif lagi bijaksana.

Abam nak sambung kerja. Bos dok ingat abam tengah tulis sajak cinta ni kah kah kah!

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10154474410263050&id=821928049

Artikel berkaitan PENDAPAT

Share this Article on :

0 comments:

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.