Harga Perubatan Islam Tak Masuk Akal!
Mohon bertaubat dan pulangkan duit mangsa
Kaedah fiqih yang membolehkan mengambil upah daripada hasil ruqyah orang yang sakit diambil daripada hadis Abu Said Al-Khudri RA.
Namun para ulama' (seperti Syeikh Dr. Abdullah al-Jibreen) mengatakan bahawa upah hanya diambil sekiranya pesakit itu sembuh, jika tidak sembuh maka tidak diambil upah atau tidak boleh dikenakan caj yang mahal.
Syeikh Dr. Rabi' bin Hadi al-Madhkali juga mengatakan haram hukumnya mengambil upah dari ruqyah yang tidak sembuh.
Allah berfirman :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَكُونَ تِجَارَةً عَن تَرَاضٍ مِّنكُمْ
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu saling memakan harta sesama kamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang berlaku dengan keredhaan di antara kamu…” [an Nisaa: 29]
No comments
Post a Comment