Dahulu ada biasiswa kini tiada, ekonomi Malaysia semakin kebelakang?

Dahulu tahun 70-an Malaysia cuma sebuah negara pertanian, tidak banyak industri, tidak banyak bangunan tinggi,tidak ada industri Petroleum yang hebat macam sekarang ini yang menjana keuntungan berbilion ringgit.
-->
Tetapi ingat lagi tak masa itu kita dan kawan-kawan kita ramai belajar universiti dalam dan luar negara dengan biasiswa ditanggung penuh kerajaan.
Lepas itu belum habis belajar lagi dah dijamin kerja, sesuai dengan bidang yang diambil.
Sebaliknya sekarang zaman angkasa ini Malaysia semakin maju, boleh hantar angkasawan, banyak bangunan tinggi, jalan cantik-cantik, banyak pembangunan, jet pun paling canggih jet Sukhoi, ada kapal selam lagi.
Tetapi anak-anak kita sukar mendapat tawaran belajar di universiti luar negara, manakala biasiswa pula susah betul nak dapat, mesti betul-betul cemerlang.
Yang ada ialah pinjaman PTPTN yang perlukan simpanan SSPN. Lepas itu dah berbulan, malah ada yang bertahun habis belajar sukar untuk mendapat pekerjaan sesuai dengan bidang yang diambil.
Jadi , adakah Malaysia sekarang ini maju ke hadapan, atau maju ke belakang?
Apakah ini Teori Relativiti Ekonomi dimana semakin maju sesebuah negara, semakin kurang biasiswa pelajaran dan semakin sukar mendapat pekerjaan ?/wann

No comments

Powered by Blogger.