Lajim Buat Hal, Najib Rosmah Panas Punggung

Tindakan Lajim letak jawatan panaskan politik negara

KUALA TERENGGANU – Tindakan Datuk Seri Lajim Ukin meletak kesemua jawatan dalam Umno dan Barisan Nasional (BN) mampu memanaskan lagi suasana politik di negara ini.

Timbalan Ketua Penerangan Pas Terengganu, Azman Shapawi Abdul Rani tidak menolak kemungkinan besar pemimpin itu akan menyertai pembangkang tidak lama lagi dan mampu mengubah landskap politik di Sabah dan Sarawak, yang didakwa sebagai talian hayat Umno dan BN.

“Beliau merupakan orang lama dalam Umno dan juga Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan. Mungkin perubahan dilakukan itu adalah atas kesedaran politik memandangkan BN tiada keyakinan bantu masyarakat di Sabah dan Sarawak,” katanya.

Azman Shapawi yang tidak menolak tindakan Lajim itu akan disusuli pemimpin-pemimpin Umno dan BN Sabah yang lain.

Beliau turut menaruh keyakinan bahawa sebahagian penyokong Lajim juga akan mengikuti parti yang menjadi pilihan pimpinan itu nanti.

“Senario ini sebagaimana artis iaitu apabila seorang menyertai pembangkang, yang lain pun akan menyusul. Yang membezakan adalah cepat atau lambat,” katanya.

Beliau turut meramalkan keadaan itu akan berjangkit kepada pemimpin di Sarawak, lebih-lebih lagi apabila berlaku kebangkitan terhadap pembangkang sebagaimana ditunjukkan rakyat dalam pilihan raya kecil di Parlimen Sibu yang dianggap kemenangan luar jangkaan di pihak pembangkang.

“Kita lihat apa yang berlaku ini sebagai perkara positif terhadap PR dan landskap politik negara,” katanya.

No comments

Powered by Blogger.