Obama Menang Presiden AS. KEKAL

Obama menang, kekal Presiden AS
Wartawan Sinar Harian

[DIKEMAS KINI 3 TENGAH HARI] NEW YORK - Presiden Barack Obama berjaya mempertahankan jawatannya buat penggal kedua dengan memperoleh 303 undi pemilih - lebih 33 undi minimum yang diperlukan.

Obama yang dilihat ketinggalan di awal proses pengiraan undi, yang bermula sekitar jam 7 pagi tadi waktu Malaysia, melepasi garisan minimum 270 undi yang diperlukan kira-kira 12.20 tengah hari. Kedudukan itu meningkat kepada 281 kira-kira 20 minit kemudian dan mencecah lebih 330 kerana ada negeri yang belum diketuai keputusan rasmi.

Pemilihan ini dilihat sebagai paling sengit dalam sejarah AS walaupun Obama menang dengan selesa empat tahun lalu dan muncul sebagai pemimpin kulit hitam pertama memenangi jawatan presiden pada 2008. Selain isu panas dan tiga debat nasional yang sengit, kedua-dua calon - Obama dan Mitt Romney, juga dilaporkan membelanjakan hampir RM6 bilion kali ini.

Di peringkat awal pengiraan undi, Romney yang mula dengan 'bergaya' dan mendahului Obama beberapa kali sepanjang lima jam yang lalu, memperoleh 203 undi pemilih.

Keputusan setakat jam 3 petang (waktu Malaysia)

UNDI PEMILIH:
Barack Obama: 303
Mitt Romney: 203

UNDI POPULAR: (Undi membabitkan 47 daripada 51 negeri/wilayah)
Barack Obama: 53,693,995 (49.6%)
Mitt Romney: 52,970,811 (48.9%)
Lain: 1,626,207 (1.5%)

Laporan CNN menyebut Obama memenangi pemilihan kali ini, yang menyaksikan AS jelas berpecah dua, dengan gelombang sokongan kumpulan minoriti, wanita dan golongan moderat untuk kekal di White House buat penggal kedua.

Malah laporan CNN juga menyebut Obama mengatasi Romney dengan menyapu kejayaan di Ohio. Kejayaan di negeri itu memberikannya undi pemilih 271 berbanding 201 bagi Romney.

Sebaik sahaja Obama memperoleh sejumlah undi pemilih itu, penyokong presiden 'tenggelam' dalam arus kegembiraan di ibu pejabat parti Demokrat di Chicago, negeri kelahiran pemimpin itu.

Obama juga menang di Pennsylvania, Wisconsin dan Iowa - yang memberi tekanan ke atas Romney.

Dalam pada itu, dari segi undi popular, Obama juga kemudian mengatasi Romney yang awal berada di depan. Beliau menguasai 48.9 peratus berbanding Obama 49.6 peratus.

Setakat jam 3 petang, keputusan satu lagi negeri iaitu Florida yang menyediakan 29 undi pemilih belum diketahui.

No comments

Powered by Blogger.