News Update :

Politik

Kenyataan

Agama

Dunia

Umno bohong isu kehadiran Israel

November 30, 2012

(Oleh Nrotul Ilham)

SHAH ALAM 29 November: NGO Jingga 13 hari ini mendedahkan pembohongan Umno berhubung penafian mereka tentang kehadiran delegasi Israel di Persidangan Gas Sedunia di Kuala Lumpur 4 hingga 8 Jun lalu.

Ketua Koordinatornya, Fariz Musa berkata, ia adalah taktik Umno untuk mengaburi rakyat, sedangkan bukti delegasi Israel tertera dalam senarai kehadiran, sebelum data itu ditukar kepada Belanda.

“Ubahsuai yang dibuat Umno tidak boleh mengelak daripada rakyat yang aktif menggunakan internet melalui carian google.

“Pada 25 Mei 2012, sekretariat memaparkan senarai pendaftaran terkini dengan menukar data delegasi dari Israel kepada Belanda.

“Ubah suai ini dibuat oleh Persatuan Gas Malaysia (MGA) untuk tidak memaparkan ada delegasi dari Israel,” katanya pada sidang media di bangunan SUK, di sini.

Sebelum ini, Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan Pengarah Strategi, Rafizi Ramli mendedahkan surat kerajaan mendapatkan bantuan Israel dengan melobi untuk sokongan cadangan Malaysia menjadi tuan rumah persidangan tersebut dan membantu negara memenangi jawatan Presiden Kesatuan Gas Antarabangsa (IGU) bagi sesi 2009-2012.

Turut didedah, kerajaan menawar secara tidak langsung untuk menguruskan penginapan dan pendaftaran wakil-wakil Israel ke IGU di Tianjin, China dengan restu Wisma Putra.

“MGA telah berbohong dan ternyata delegasi dari Israel ada mendaftar bagi menghadiri persidangan.

“Kita mencabar kerajaan untuk dedahkan maklumat sebenar senarai pendaftaran delegasi khususnya selepas 15 April 2012, iaitu tarikh tutup pendaftaran yang dibuat melalui bank transfer payment.

“Selepas tarikh tutup, sekretariat menyenaraikan pula senarai delegasi di mana salah seorang delegasi, Han Peter Doorneweert iaitu Pengurus Kormesial LNG Development dari Noble Energy, sebuah syarikat beroperasi di Israel,” jelasnya.

Mengulas lanjut, Fariz desak supaya Pengerusi Petronas, Tan Sri Mohd Sidek Hassan mengadakan siasatan dalaman secara telus kerana beberapa kakitangan kanan Petronas turut terlibat dalam persidangan dan persatuan gas tersebut.

“Ia demi menjaga kredibiliti dan integriti Petronas, kerana terdapat penglibatan beberapa kakitangan kanan Petronas dalam persidangan dan persatuan gas tersebut.

“Ini bertentangan dengan perlembagaan dan inspirasi rakyat mengenai isu hubungan dengan Zionis kerana boleh menghakis kepercayan kakitangan Petronas keseluruhannya,” ujar Fariz.

Akhbar terbesar Hong Kong lapor skandal RM40 juta Musa Aman

November 26, 2012

(Oleh Aisha Geoffrey)

KUALA LUMPUR 26 November: Skandal rasuah RM40 juta melibatkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dan jutawan balak, Michael Chia mendapat liputan akhbar berbahasa Inggeris terbesar di Hong Kong – South China Morning Post City.

Akhbar tersebut melaporkan pertemuan delegasi KEADILAN dengan pihak berkuasa dan Ahli Parlimen Hong Kong untuk menggesa siasatan terhadap kes rasuah itu supaya dibuka semula.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Teja, Chang Lih Kang ketika dihubungi memberitahu, terdapat sekurang-kurangnya lima media cetak Hong Kong membuat liputan terhadap kes berkenaan.

“Ia menunjukkan media antarabangsa memandang berat isu ini,” katanya.

Akhbar lain yang membuat liputan kes rasuah itu antaranya Hong Kong The Sun, AM730, Hong Kong Oriental Daily dan Hong Kong Singpao.

“Selain media, pihak berkuasa di sana juga sangat mengambil berat isu ini. Jika betul tiada kes, mana mungkin media nak buat liputan,” kata Lih Kang.

“Kita harap agensi kerajaan di Malaysia juga dapat mengambil tindakan sewajarnya,” sambung beliau.

Sebelum ini, Chia yang rapat dengan Musa ditahan di Hong Kong kerana terlibat dalam penggubahan wang haram RM40 juta.

Taikun balak itu menyatakan wang berkenaan milik Musa tetapi pemimpin Umno terutama Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz mendakwa ia adalah dana untuk Umno Sabah.

Lih Kang bersama Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli; Ahli Parlimen Selayang, William Leong dan Ahli Parlimen Petaling Jaya Selatan, Hee Loy Sian ke Hong Kong selama dua hari, bermula 21 November lalu.

Delegasi terbabit juga ditemuramah khas oleh Reutera-Bloomberg yang mengikuti perkembangan kes tersebut.

DAP Minta Kerajaan Iktiraf HAMAS!

November 20, 2012

Iktiraf pilihanraya Palestin 2006, HAMAS kerajaan sah – Chin Tong

KUALA LUMPUR, 20 NOVEMBER: Kerajaan Malaysia digesa mengiktiraf HAMAS sebagai kerajaan sah Palestin sebagaimana keputusan pilihanraya negara itu pada 2006.

Setiausaha Antrabangsa DAP, Liew Chin Tong dalam satu wawancara berkata, bahawa Amerika Syarikat dan komuniti antarabangsa seharusnya kembali kepada keputusan pilihanraya tahun 2006 dan mengiktiraf kerajaan yang dipilih warga Palestin.

Bagi beliau, pengiktirafan antarabangsa terhadap kerajaan sah pimpinan HAMAS itu akan memberi ruang dan peluang kepada Palestin untuk wujud sebagai negara yang berdaulat serta membolehkan solusi dua negara beroperasi.

Bercakap selepas sidang tergempar Dewan Rakyat yang mengecam serangan Israel terhadap wilayah Gaza di Palestin, Chin Tong berkata, pengiktirafan terhadap HAMAS sebagai kerajaan sah Palestin adalah penting supaya HAMAS tidak lagi dilayan seolah-olah sebuah kumpulan pengganas.

Chin Tong yang juga Ahli Parlimen Bukit Bendera menambah bahawa adalah tidak wajar bagi Amerika untuk bersikap hipokrit dan seharusnya menghormati keputusan pilihanraya Palestin pada 2006 itu dan mengiktiraf proses demokrasi di Palestin.

Selain Chin Tong, mesej yang sama turut disampaikan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sewaktu membahaskan usul sama di Dewan Rakyat pagi tadi. Beliau turut menggesa kerajaan Malaysia mengiktiraf kerajaan sah pimpinan HAMAS di Palestin yang dipilih secara demokratik.

Ahli Parlimen PAS Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaafar pula menambah bahawa selain mengiktiraf HAMAS sebagai kerajaan sah Palestin, Malaysia juga wajar mengisytihar Israel sebagai sebuah negara pengganas dan memutuskan semua hubungan dengan Israel termasuk penjualan kelapa sawit kepada negara itu. – Roketkini.com

Titah Sultan Kelantan

November 12, 2012

Sultan Kelantan: Pelihara sumber asli
SAPINAH AB GHANI

KOTA BHARU- Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V mengingatkan Kerajaan Negeri supaya menjaga sumber asli termasuk tanah, sungai, dan kawasan tadahan hujan agar terus terpelihara.

Baginda bertitah, ia penting bagi memastikan Kelantan terus subur dan dapat menghasilkan bahan mentah yang banyak dan berkualiti sepanjang masa.

“Dalam merealisasikan dasar pertanian negeri, sektor pertanian perlulah dilihat bukan semata-mata untuk mengaut keuntungan dan menjana ekonomi, tetapi adalah sebahagian ibadah untuk mendapat keredhaan ALLAH S.W.T,” titahnya sempena Sambutan Hari Keputeraan Ke-43 di Istana Balai Besar, di sini, semalam.

Selain itu, Baginda turut menyeru semua pihak agar meningkatkan usaha dalam rangka menaik taraf kemudahan asas terutama dari Kota Bharu ke Tok Bali, Pasir Puteh.

Titahnya, kemudahan itu penting bagi menampung keperluan yang dijangka meningkat berkali ganda setelah kawasan perindustrian dan bandar baru Tok Bali yang akan dibangunkan di tanah seluas 2,600 ekar berjaya dilaksanakan.

“Beta difahamkan sehingga kini ia sudah menerima nilai pelaburan mencecah RM600 juta. Jadi semua pihak yang terlibat perlu meningkatkan usaha menaik taraf kemudahan yang ada demi kepentingan masa depan,” titahnya.

Sambil mengalu-alukan kedatangan pelabur ke negeri ini terutama Tok Bali sebagai destinasi pelaburan dalam bidang pembuatan serta perkhidmatan berkaitan minyak dan gas, Baginda turut melahirkan kegembiraan dengan beroperasinya pengkalan bekalan (Supply Base) di kawasan itu.

“Beta percaya pembangunan kawasan industri dan Bandar Baru Tok Bali akan menjadi pemangkin kepada pembangunan pengkalan bekalan itu,” titah baginda.

Baginda dalam titahnya turut merakamkan ucapan terima kasih kepada Kerajaan Persekutuan yang tidak meminggirkan Kelantan dari arus pembangunan negara.

“Beta merasa sukacita dengan perkembangan projek ‘Central Spine Road’ yang sedang giat dilaksanakan di sempadan Negeri Pahang - Kelantan dan akan di laksanakan di Jajahan Gua Musang termasuk pembinaan persimpangan bertingkat di kawasan Bandar Baru Gua Musang,” titahnya.

Baginda berharap projek tersebut menjadi kenyataan, selain menggesa supaya ia dapat dipanjangkan hingga ke Kota Bharu.

Titahnya, bagi merangsang pertumbuhan ekonomi di negeri ini, satu rangkaian jalan raya bertaraf lebuh raya perlu dibina sebagaimana negeri- negeri di Pantai Barat.

Terdahulu, Baginda berkenan menyempurnakan Istiadat Pengurniaan Kehormatan Kebesaran Negeri, Istiadat Menjunjung Duli dan Istiadat Menyembah Ucapan Tahniah dan Taat Setia sempena sambutan ulang tahun keputeraan Baginda semalam.

Sultan Hina Rakyat?

November 11, 2012

Hakikatnya, memang benar Sultan & kerabatnya hidup dengan hasil kekayaan negeri tanpa perlu berusaha keras seperti rakyat. Bukan penulis cemburu terhadap sultan tetapi kenapa pula harus anak bini mereka juga diajar dengan sifat hidup dengan subsidi kerajaan yang mana ianya duit rakyat?

Berapa banyak hasil balak, cukai , projek kerajaan, dan apa jua kekayaan yang mereka perolehi hanya dengan gelaran sebagai sultan, Ini tidak termasuk kaum kerabat dan suku sakat mereka. Jika dipersoalkan, mereka katakan diri mereka kaya sejak dulu lagi tetapi masih juga mahukan elaun bulanan, mahukan subsidi kerajaan, mahukan projek kerajaan untuk kaum kerabat dan seterunya.

Selanjutnya....

Dasar Yang Celaru. Golongan Guru Akan Tolak Umno BN!

November 10, 2012


Puad: Dasar pertukaran guru akan disemak, pastikan lebih jelas

SUNGAI PETANI - Dasar pertukaran guru akan disemak semula bagi memastikan prosedurnya dapat difahami dengan lebih jelas oleh pihak berkenaan.

Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi berkata sesetengah guru tidak memahami prosedur yang telah ditetapkan, sebelum membuat permohonan pertukaran tempat mengajar.

"Mengenai masalah pertukaran ini, kita faham isu ini dan amat bersimpati sebab ketika mula bertugas, tiada masalah tapi ia timbul selepas guru berkahwin dan mempunyai anak.

"Masalah ini lebih kepada soal opsyen, contohnya kalau guru Bahasa Melayu keluar dan tiada ganti, akan timbul masalah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Sambutan 100 Tahun Sekolah Kebangsaan Merbok dekat sini hari ini.

Beliau berkata semakan yang menyeluruh akan dilakukan Bahagian Pengurusan Sekolah Harian termasuk mengambil kira polisi sedia ada dan melakukan kemas kini data guru-guru.

Mohd Puad berkata permohonan untuk pertukaran tempat mengajar dibuka dua kali setahun iaitu pada Jun serta Disember dan kelulusan diberi berdasarkan beberapa faktor kritikal antaranya ancaman keselamatan atau guru terbabit menghidap sesuatu penyakit.

"Pertukaran dibenarkan pada bulan Jun kerana pada waktu itu belum ada Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (atau peperiksaan besar yang lain)," katanya.

Beliau berkata bagi Disember tahun ini, pihaknya menerima 12,884 permohonan pertukaran membabitkan guru sekolah rendah dan 9,788 bagi sekolah menengah, namun hanya 1,922 (sekolah rendah) dan 1,319 (sekolah menengah) diluluskan.

Katanya antara subjek yang sukar mendapat pengganti jika seseorang guru bertukar ialah Pengajian Islam, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik dan Kemahiran Hidup.

Dalam perkembangan lain Mohd Puad mencabar pakatan pembangkang mengemukakan rangka tindakan atau perancangan strategik pendidikan yang mahu mereka laksanakan jika memerintah negara ini.

"Kalau setakat janji nak bagi RM500 kepada guru, itu bukan dasar, hanya gimik politik sahaja. Perdana Menteri beri bonus kepada semua kakitangan awam termasuk guru sebanyak sebulan setengah gaji dan jumlah itu lebih RM500 yang dijanjikan oleh pembangkang," katanya.- Bernama

Respon Segera Ustaz Azhar Berkenaan Hina Islam Oleh Rosyam Nor

Ni ialah kenyataan segera oleh ustaz azhar. Kita boleh nilai dan ada diantara kita yang sama-sama lihat dan dengar ucapan dia sekarang.

Apa pendapat sahabat?

Orang macam ni adakah dikenakan hukuman?

Lawak jenis apa ni?


Live! Mat Said Kena Timbok Parok Dengan Anwar?

November 9, 2012

Hari ni majlis jelajah anwar sudah sampai ke terengganu.

Mat said teruk kena tibai, rakyat sudah tunjuk tanda kebangkitan. Duit banyak keluar tapi banyak yang rakyat tak dapat.

Projek yang dibuat banyak yang mengarut dan membazir.

Umno semakin tenat di terengganu. Ada 2 kem di sini. Rakyat akan halau mat said dari pimpinan kerajaan terengganu.

Rakyat akan pilih pakatan rakyat!


Pengarah Jabatan Pendidikan Kelantan Dan Kebanyakkan Pengetua Ialah Balaci Umno?

November 7, 2012

Ya!

Mereka semua ini adalah balaci politik umno. Semua perkara mesti melibatkan pemimpin umno. Hatta nak terima surat lantikan pun kena pergi cium tangan pemimpin umno.

Kadang-kadang oleh kerana nak bodek, ada juga pengetua yang salam dan cium tangan JKKKP kat kampung.

Esok diadakan program guru muda seluruh kelantan. Semua guru baru dan bawah umur 35 tahun dipaksa datang ke majlis himpunan. Majlis yang mana tidak lain tidak bukan ialah untuk kempen umno.

Ramai guru yang mengeluah dengan campur tangan yang terlampau puak umno dalam pentadbiran JPN Kelantan.

Sekarang heboh juga dok cerita yang guru besar atau pengetua dilantik sebagai tukang ceramah umno. Jijik! Kalau nak naik jadi pengetua atau guru besar biarlah dengan cara yang betul. Bukan mengampu dan bodek!

Guru kelantan adalah golongan yang cerdik. 80% guru kelantan akan menolak umno bn dalam pru13 nanti. Insya allah!

Obama Menang Presiden AS. KEKAL

Obama menang, kekal Presiden AS
Wartawan Sinar Harian

[DIKEMAS KINI 3 TENGAH HARI] NEW YORK - Presiden Barack Obama berjaya mempertahankan jawatannya buat penggal kedua dengan memperoleh 303 undi pemilih - lebih 33 undi minimum yang diperlukan.

Obama yang dilihat ketinggalan di awal proses pengiraan undi, yang bermula sekitar jam 7 pagi tadi waktu Malaysia, melepasi garisan minimum 270 undi yang diperlukan kira-kira 12.20 tengah hari. Kedudukan itu meningkat kepada 281 kira-kira 20 minit kemudian dan mencecah lebih 330 kerana ada negeri yang belum diketuai keputusan rasmi.

Pemilihan ini dilihat sebagai paling sengit dalam sejarah AS walaupun Obama menang dengan selesa empat tahun lalu dan muncul sebagai pemimpin kulit hitam pertama memenangi jawatan presiden pada 2008. Selain isu panas dan tiga debat nasional yang sengit, kedua-dua calon - Obama dan Mitt Romney, juga dilaporkan membelanjakan hampir RM6 bilion kali ini.

Di peringkat awal pengiraan undi, Romney yang mula dengan 'bergaya' dan mendahului Obama beberapa kali sepanjang lima jam yang lalu, memperoleh 203 undi pemilih.

Keputusan setakat jam 3 petang (waktu Malaysia)

UNDI PEMILIH:
Barack Obama: 303
Mitt Romney: 203

UNDI POPULAR: (Undi membabitkan 47 daripada 51 negeri/wilayah)
Barack Obama: 53,693,995 (49.6%)
Mitt Romney: 52,970,811 (48.9%)
Lain: 1,626,207 (1.5%)

Laporan CNN menyebut Obama memenangi pemilihan kali ini, yang menyaksikan AS jelas berpecah dua, dengan gelombang sokongan kumpulan minoriti, wanita dan golongan moderat untuk kekal di White House buat penggal kedua.

Malah laporan CNN juga menyebut Obama mengatasi Romney dengan menyapu kejayaan di Ohio. Kejayaan di negeri itu memberikannya undi pemilih 271 berbanding 201 bagi Romney.

Sebaik sahaja Obama memperoleh sejumlah undi pemilih itu, penyokong presiden 'tenggelam' dalam arus kegembiraan di ibu pejabat parti Demokrat di Chicago, negeri kelahiran pemimpin itu.

Obama juga menang di Pennsylvania, Wisconsin dan Iowa - yang memberi tekanan ke atas Romney.

Dalam pada itu, dari segi undi popular, Obama juga kemudian mengatasi Romney yang awal berada di depan. Beliau menguasai 48.9 peratus berbanding Obama 49.6 peratus.

Setakat jam 3 petang, keputusan satu lagi negeri iaitu Florida yang menyediakan 29 undi pemilih belum diketahui.

Dr Asri dituduh bela Pakatan Rakyat dalam isu Nurul Izzah?

November 6, 2012

Keadaan dah semakin panas.

Syabas dr asri, nyatakan lah pendapat anda.

Kita yang di bawah ni mahukan pelbagai sumber pendapat dan komen.

Golongan yang zalim dan penipu akan jatuh tersungkur.

Tolak umno, agama dan negara akan selamat.

Allahuakhbar!

Published with Blogger-droid v2.0.9

Kahkahkahkah.... Dia Ni Pun Nak Ulas Isu Izzah Juga?

Mais: Sultan kesal, Jais diarah siasat Izzah
Wartawan Sinar Harian

SHAH ALAM - Sultan Selangor dan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) terkejut dengan kenyataan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berhubung kenyataannya berkaitan isu kebebasan beragama, sebagaimana dipetik oleh beberapa media sejak hujung minggu lalu.

"Mais berasa begitu terkejut dan kesal dengan kenyataan dikeluarkan oleh YB Nurul Izzah dalam forum Negara Islam: Versi Mana, Siapa Bertanggungjawab?" kata Pengerusinya, Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, Mais telah mengarahkan Jabatan Agama Islam Selangor membuat siasatan untuk tindakan sewajarnya.

Kata beliau, Mais ingin menyatakan bahawa Sultan Selangor sebagai Ketua Agama Islam Negeri Selangor dan pelindung hak dan kepentingan kaum Melayu juga berasa terkejut dan kesal dengan kenyataan tersebut.

"Dan, banginda menolak sama asekali sebarang pandangan daripada mana-mana pihak bahawa orang Melayu yang beragama Islam mempunyai kebebasan untuk memilih agama lain dan keluar dari Islam," kata beliau.

Mohamad Adzib berkata, Islam adalah satu syarat yang menentukan status sebagai seorang Melayu seperti yang diperuntukkan dalam Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan.

"Oleh itu, pemikiran liberalisme atau pluralisme ini amat bahaya kerana akan menghakis hak kedudukan dan keistimewaan orang Melayu yang sedia termaktub dalam Perlembagaan dan undang-undang yang sedia ada.

"Sultan Selangor juga menitahkan soal-soal berkaitan Islam jangan dipolemikkan dan dijadikan modal politik untuk kepentingan pihak-pihak tertentu kerana boleh mengelirukan dan memesongkan fahaman umat Islam berkaitan agama Islam," kata beliau.

Mais, kata beliau, bertegas bahawa apa-apa pun agenda mahupun tindakan berorientasikan politik tidak boleh sekali-kali menggadai kedudukan, kefahaman dan pelaksanaan Islam di Selangor khususnya dan di Malaysia amnya.

"Wala apa pun, Mais telah mengarahkan Jais membuat siasatan untuk tindakan sewajarnya," kata beliau lagi.

Kain Terselak, Aurat Tergadai? Wanita Umno Vs Muslimat Pas

Guana gamok?

Umno nak bercakap soal agama?

Tilik tengok akar umbi mereka yang dok sokong umno.

Sekarang orang sudah cerdik, mereka tahu bukan umno saja yang boleh jaga negara. Ada lagi pakatan rakyat yang lebih baik dan bagus.

Tolak umno, agama islam terus bangkit.

Published with Blogger-droid v2.0.9

Nurul Izzah Saman Akhbar Haprak!

Salam semua. Harap baca kenyataan saya yang berikut:

KENYATAAN MEDIA
6 November 2012
UNTUK SEBARAN SEGERA

Saya telah mengarahkan peguam-peguam saya - Tn Hanipa Maidin dan Tn Hj Sulaiman Abdullah - untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas Utusan Malaysia, Berita Harian, serta kemungkinan beberapa media termasuk blog-blog, berkaitan laporan berunsur fitnah aqidah yang telah memutar belitkan sebahagian dari kenyataan penuh saya tempoh hari.

Saya tidak merelakan fitnah aqidah sebegini diteruskan dan tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang, demi menegakkan kebenaran dan demi keadilan.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai, merangkap Naib Presiden KEADILAN

Tolak Dan Jauhi BN Kedah!

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/523550_463352557036407_1306031560_n.jpg 

Hang p main jauh-jauh

rakyat kedah sudah cerdik

depa tak makan hasutan umno bn!

Hina Sultan: Polis tahan semula Ahmad selepas dibebaskan



Oleh Clara Chooi
Penolong Pengarang Berita

KUALA LUMPUR, 5 Nov — Pihak polis hari ini menahan semula Ahmad Abd Jalil selepas seorang majistret Johor membebaskan beliau dari reman tiga hari, dengan memberitahu keluarga bahawa mereka bertindak atas perintah dari “orang atas” (pegawai atasan), dakwa seorang ahli keluarga.

Ahmad, yang telah ditahan Jumaat lalu untuk siasatan hasutan kerana penghinaan beliau di Facebook terhadap Sultan Johor, terus ditahan semula oleh polis lagi selepas beliau dibuka gari di mahkamah petang ini, walaupun terdapat bantahan daripada peguam dan keluarga.

“Ahmad dibebaskan secara sah oleh majistret. Akan tetapi polis mahu membawa beliau semula ke IPK. Kami berkeras mahu Ahmad pulang bersama kami. Polis masih…?” kata bapa Ahmad, Abd Jalil Abd Rahman, dalam satu SMS kepada The Malaysian Insider kira-kira pukul 4.30 petang tadi.

IPK merujuk kepada “ibu pejabat polis kontigen”, dimana lelaki berusia 27 tahun di ditahan selama beberapa hari.

Dalam kiriman mesejnya pada 5.25pm, Abd Jalil berkata, “Majestret dah LEPAS Ahmad tapi inspector Nazri dan 2 anggota tak pakai uniform dah bawa balik Ahmad ke IPK. Sekarang dia ‘under arrest’ dgn charge lain pula (Multimedia Act).”

Dalam perbualan telefon bersama The Malaysian Insider selepas itu, seorang lagi ahli keluarga Ahmad yang tidak mahu dikenali memberitahu polis mengakui bahawa mereka terus menahan Ahmad disebabkan tekanan daripada “orang atas”.

“Ahmad dilepaskan oleh kerana majistret memberitahu bahawa mereka gagal mendapatkan kenyataan daripada beliau semasa tiga hari menahannya,” katanya.

“Mereka membuka garinya, akan tetapi tidak melepaskannya… memberitahu terdapat arahan ‘orang atas’. Jadi esok mereka akan sekali lagi membawa Ahmad ke mahkamah untuk mendapatkan kebenaran untuk mereman beliau sekali lagi.

“Siapa ‘orang atas’ ini?” tanya ahli keluarga Ahmad tersebut.

Menurut peguam Ahmad Sabtu lalu, pihak polis telah memaklumkan kepada belia bahawa anak guamnya sedang disiasat di bawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan 1948 oleh kerana tulisan beliau di Facebook yang dikatakan menghina Sultan Johor.

The Star hari ini melaporkan pemangku ketua CID Johor, ACP Abd Aziz Ahmad berkata, kenyataan yang dikeluarkan di Facebook pada 21 Oktober menggambarkan Sultan Ibrahim tidak layak untuk memimpin negeri tersebut.

Menurut laporan tersebut lagi, Ahmad turut disiasat dibawah Akta Komunikasi dan Multimedia.

Bercakap kepada The Malaysian Insider sebentar tadi, Abd Jalil memberitahu beliau masih lagi bimbang tentang keselamatan anaknya, mengadu beliau dibiarkan tanpa mengetahui apa yang akan berlaku selepas ini.

Beliau menceritakan kembali tentang majistret membebaskan anaknya dari reman dan polis tidak sepatutnya menyimpan anaknya kembali di lokap.

“Seperti biasa, mereka membuat kita menunggu di mahkamah pagi ini dari jam 8.30 pagi sehingga hanya kira-kira jam 4.00 petang sebelum Ahmad dibawa untuk melihat kami,” katanya.

Abd Jalil menjelaskan bahawa Ahmad dibawa ke mahkamah oleh tiga lelaki dan hanya seorang yang memakai pakaian seragam polis.

Selebihnya berpakaian preman.

“Apabila Ahmad dibebaskan, pemandu — seorang lelaki bertubuh besar memakai baju merah — kelihatan amat berpuas hati.

“Dia menarik inspektor ketepi dan mereka mengadakan perbincangan seketika sebelum mereka membawa Ahmad kembali ke kereta mereka, bukannya melepaskannya kepada kami.

“Itulah masanya kami diberitahu mereka bertindak atas arahan pihak atas,” kata Abd Jalil.

“Siapa lelaki berbaju merah itu? Mengapa beliau tidak gembira Ahmad dibebaskan?” tambahnya.

Pada ketika ini, Abd Jalil memberitahu beliau tidak pasti sama ada Ahmad akan dibawa semula ke mahkamah esok supaya polis boleh mendapatkan lagi perintah reman.

Ahli Parlimen BN: RM40 juta kini dalam akaun Umno Sabah

November 5, 2012



(Oleh Sidiqin Omar)

KUALA LUMPUR 5 November: Wang seludup RM40 juta yang diserahkan oleh ahli perniagaan, Michael Chia kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman kini berada dalam akaun Umno Sabah.

Maklumat itu dinyatakan Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan dari Barisan Nasional kepada Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli pada satu program di Sabah dua hari lalu.

“Saya dimaklumkan oleh Rahman Dahlan. Persoalan besar ialah, kenapa sekarang? Semenjak 2008, wang itu baru timbul dalam akaun Umno Sabah?” katanya kepada pemberita di depan ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Putrajaya hari ini.

“Mengikut skop besar SPRM, fail ini patut dibuka semula. Ia tak sukar. Kalau perkara (siasatan) boleh dibuat terhadap rakyat biasa, tanpa kuasa dan sumber, lebih-lebih lagi (membabitkan pimpinan) kerajaan.

“Ini kes berprofil tinggi. Hal ini kemudiannya terpulang kepada SPRM. Ada banyak versi berbeza. Kita akan terus menjejak petanda dan akan ada beberapa lagi pendedahan,” jelas Rafizi.

Mengikut Seksyen 16 (a) Akta SPRM 2009, mana-mana orang yang sendiri atau melalui atau bersama mana-mana orang lain secara rasuah atau menerima atau bersetuju menerima bagi dirinya atau mana-mana orang lain melakukan kesalahan rasuah.

“Sebab itu SPRM dituntut membuat siasatan,” tegasnya.

Turut hadir bersama Rafizi membuat laporan di ibu pejabat SPRM ialah Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Fariz Musa yang juga Ketua Penyelaras Jingga 13.

Kroni Umno-MCA Kuasai AES?



Afix Redzuan


KUALA LUMPUR, 5 NOV : Adun Teja, Chang Lih Kang mencabar Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha menafikan dakwaan wujudnya unsur kronisme dalam pemberian tender pemasangan kamera Sistem Kamera Automatik (AES) kepada Beta Tegap Sdn Bhd.

Pada satu sidang media di Lobi Parlimen. Chang mendakwa tender pemasangan AES dikuasai kroni Umno.

Menurutnya, Ketua Pengarah Eksekutif (CEO) yang juga pemegang saham terbesar Beta Tegap Sdn Bhd, Rozana Redzuan mempunyai kaitan dengan pemimpin Umno Johor.

Katanya, Rozana merupakan anak sulung Tan Sri Redzuan Salim dan Puan Sri Atikah Abdullah, dua tokoh pemimpin Umno di Johor.

“Tan Sri Redzuan merupakan bekas Adun Peserai dan Ketua Umno Bahagian Parit Sulong manakala Puan Sri Atikah pernah menjadi Adun Sri Medan selama dua penggal, Timbalan Ketua Wanita Bahagian Umno Johor, dan Exco Wanita Pusat.

“Selain itu, Rozana juga merupakan sepupu kepada Adun Machap, Datuk Abdul Hamid Abdul Rahman,” katanya yang turut ditemani Ahli Parlimen Selayang, William Leong.

Beta Tegap merupakan salah satu daripada dua syarikat swasta utama yang mendapat kelayakan tender pemasangan kamera AES daripada Kementerian Pengangkutan selain ATES Sdn Bhd.

Sebelum ini, William mendakwa pemegang saham kedua terbesar dalam Beta Tegap, Dr Andreas Teoh mempunyai kaitan dengan MCA apabila beliau turut memiliki kontrak dengan Kementerian Kesihatan pada 2005 melalui syarikat Mediharta Sdn Bhd.

Namun, dakwaan itu disanggah Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang juga pada ketika itu memegang portfolio Menteri Kesihatan.

16 Ditahan JAIS Dibicara 20 Disember



Lizawati Madfa

SHAH ALAM 5 NOV : Kesemua 16 individu yang ditahan ketika serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di Bandar Tasik Puteri, Rawang minggu lalu akan dibicarakan di Mahkamah Syariah pada 20 Disember nanti.

Serbuan tersebut berikutan hasil risikan Bahagian Penguatkuasaan JAIS bahawa terdapat usaha menghidupkan kembali Kumpulan Al-Arqam di dalam satu majlis anjuran Global Ikhwan Sdn. Bhd.

Global Ikhwan merupakan syarikat yang didakwa mempunyai hubungan dengan gerakan Al-Arqam yang diharamkan pada 1994.

Pengarah JAIS, Datuk Marzuki Husin dalam satu sidang media hari ini memberitahu kesemua mereka ditangkap di bawah Seksyen 12 (C), Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995.

“Kesemua mereka ini merupakan Orang Yang Disyaki (OYDS) dan dibawa ke Mahkamah Syariah Kuang untuk sebutan kes kali pertama.

“Mereka bagaimanapun dibebaskan dengan bon jamin RM 1000 dan seorang penjamin,” ujar beliau.

Beliau turut ditemani Ketua Penolong Pengarah Bahagian Penguatkuasaan JAIS, Mohd Shahzihan Ahmad dalam sidang media di bangunan JAIS di sini petang tadi.

Bahagian Penguatkuasaan JAIS sebelum ini mengesan satu program cubaan menghidupkan ajaran dan fahaman al-Arqam yang diadakan di Dataran Global Ikhwan Celebration Hall pada 30 Oktober hingga 1 November lalu.

Majlis tersebut juga didakwa diadakan bagi menyambut ulang tahun kelahiran Ashaari, pengasas Al-Arqam.

Hasil samaran empat anggota JAIS selama dua malam berturut-turut mendapati wujudnya elemen-elemen fahaman dan pegangan al-Arqam.

Guana Gamok Geng Umno?

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/525758_520275594651578_1405371619_n.jpg 

Ada berani?

Luahan Perasaan Guru Yang Gagal Permohonan Pindah Sedangkan Mereka Ada Masalah. KPM Buta Tuli?

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/21175_3937848094052_823238637_n.jpg

Sedih saban tahun mendengar rintihan golongan guru yang mana mempunyai masalah tetapi dibuat buta tuli oleh pihak kementerian.

berubah la wahai KPM. Kementerian ini perlu ada cara dan kaedah.

kita dapat tahu ramai pasangan suami isteri yang berjauhan macam ni mendapat pandangan dari jabatan agama untuk melakukan proses penceraian.

Wahai KPM, kamu yang kerja kat sana ROBOT kah?

mana dasar kemanusiaan anda?

Jawatan Melalui Bantuan ‘Kabel'

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net

SOALAN

Saya mempunyai satu kemusykilan mengenai hukum rezeki yang diperolehi apabila mendapat kerja bukan atas kelayakan tetapi atas dasar direkomenkan oleh pihak atasan. Apakah hukum bagi pihak atasan yang telah merekomenkan B walaupun pada dasarnya B tidak memenuhi syarat kelayakan utk jawatan tersebut seperti calon lain? Apakah hukum pendapatan B kerana secara terang-terangan mengetahui yang dia mendapat jawatan tersebut di atas rekomen pihak atasan? Mohon penjelasan dari pihak ustaz bagi mengelakkan kekeliruan dalam mendapatkan rezeki yang halal.

JAWAPAN

Dalam hal teknik mendapatkan kerja, ada hak yang sememangnya dinikmati oleh majikan atau pengurusan atasan. Jika tindakan pengurusan atasan masih dalam lingkungan ini tanpa dipengaruhi oleh rasuah dan sogokan. Pada penilian saya, tiada sebarang kesalahan juga dari pandangan hukum Fiqh Islam.

Allah swt menyebutkan:

Siapa yang benar antara Fathul Bari dan Chua Soi Lek ni? Lebih jauh lagi, apa yang sebenarnya Chua Soi Lek belajar dari Fathul Bari?

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/534547_10150944445829567_688168239_n.jpg

Ahmad Fadhli Bin Shaari

Saya tertarik membaca kenyataan Ustaz Fathul Bari berhubung isu hudud versi PAS dalam Sinar Harian hari ini.... jika dibandingkan dengan kenyataan Chua Soi Lek kelmarin, ada beberapa persoalan :

1. Fathul Bari berkata, Chua Soi Lek hanya menentang hudud versi PAS iaitu dalam isu diskriminasi. Jika dua orang mencuri, orang Islam dipotong tangan dan bukan Islam tidak dipotong. Dalam erti kata lain,
Fathul Bari ingin menyatakan bahawa apa yang dinginkan oleh Chua Soi Lek ialah kesamarataan iaitu Islam dan bukan Islam dikenakan hukuman sama. Maksudnya, Chua Soi Lek inginkan hudud turut dikuatkuasakan untuk bukan Islam.

2. Di dalam kenyataan Chua Soi Lek kelmarin, beliau berkata setelah mendengar penerangan Fathul Bari, segalanya sudah jelas. Beliau juga turut mengungkit manifesto PAS 1986 yang kononnya ingin menguatkuasakan hudud ke atas bukan Islam. Ia bermaksud, Chua Soi Lek menentang hudud ke atas bukan Islam. Ini sememangnya pendirian Chua dari dulu dan kerana beliau berkata ADUN UMNO Johor yang ingin bukan Islam dikenakan hudud sebagai 'out of his mind..

Siapa yang benar antara Fathul Bari dan Chua Soi Lek ni? Lebih jauh lagi, apa yang sebenarnya Chua Soi Lek belajar dari Fathul Bari?

Nurul Izzah Anwar Penjelasan Isu Islam dan masyarakat Melayu

November 4, 2012

Penjelasan Isu Islam dan masyarakat Melayu

Saya ucapkan terima kasih di atas pertanyaan lanjutan yang diterima setelah saya menghadiri satu forum bertajuk “Islamic State: Which version? Whose responsibility?” sebagai seorang panelis.

Sewaktu sesi soal jawab, salah satu soalan ditanya kepada saya berkait isu paksaan dalam agama melibatkan masyarakat Melayu. Jawapan saya menegaskan ungkapan – “Tidak ada paksaan dalam agama (Islam)….” – daripada ayat suci Al Quran, Surah Al-Baqarah, ayat 256. Ungkapan ini merangkumi seluruh umat manusia.

Namun ditambah, saya berpegang pada pendirian umum sedia ada, iaitu setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan Syariat Islam; sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan Persekutuan.

Saya sama sekali tidak menggalakkan atau menerima murtad.

Saya berdoa agar Allah SWT memberi petunjuk dan hidayah kepada semua, demi kesejahteraan bersama.

Nurul Izzah Anwar
4 November 2012

Anthony Loke : DAP akan pertahan Islam


Anthony Loke : DAP akan pertahan Islam




Sinopsis:

Nov 3 2012

Ahli Parlimen Rasah, Anthony Loke memberi ucapan di hadapan seramai 10,000 orang di Himpunan Kebangkitan Rakyat di Taman Seremban Jaya, Negeri Sembilan.

RM400 ribu untuk Gereja Good Shepherd daripada YAB Najib Razak

http://miritoday.com/wp-content/uploads/2012/11/2012-10-4-CHURCH-1-480x270.jpg

LUTONG, 4 November – Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui hari ini menyampaikan cek berjumlah RM400 ribu kepada Jawatankuasa Gereja Good Shepherd, Lutong.

Sebelum ini, Jawatankuasa gereja meminta bantuan peruntukan daripada Datuk Peter yang kemudian diajukan kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan diluluskan.

Selepas penyampaian cek, Chin dibawa jawatankuasa melawat tapak di sekitar gereja. Hadir sama, Setiausaha Politik beliau, Dato’ Sebastian Ting.

bersorak lah!

Orang Umno Ada Tahu Pasal Ni?

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/552273_442707582443502_490496820_n.jpg 

dok bangang macam tu lagi la

kena tipu hidup-hidup

pemimpin hidup mewah bermaharajalela

yang bawah?

Balut Reban Dengan Bendera Umno?

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/17082_10151501751148277_1530478610_n.jpg

sudah sampai masanya rakyat tolak umno!

Keluarga khuatir Ahmad di bawa menghadap Sultan Johor


Oleh Clara Chooi


KUALA LUMPUR, 4 Nov — Keluarga Ahmad Abd Jalil, remaja yang ditahan Jumaat lalu oleh pihak polis kerana didakwa menghina Sultan Johor, merayu agar anak mereka tidak di bawa kepada pihak istana untuk permohonan maaf.

Keluarga remaja berkenaan khuatir Ahmad akan di bawa menghadap Sultan untuk permohonan maaf atas kenyataannya, menyuarakan kerisauan terhadap keselamatan anak mereka yang berusi 27 tahun itu jika di bawa ke istana.

Menurut SMS daripada kakak Ahmad kepada salah seorang peguam mereka malam tadi, polis berkata kepada ibunya “jika istana panggil, mereka (polis) akan membawa Ahmad menghadap Sultan”.

“Jika mereka mahu permohonan maaf, bawa dia ke mahkamah,” kata bapa Ahmad, Abd Jalil Abd Rahman, kepada The Malaysian Insider hari ini.

“Bila jejakkan kaki ke kawasan orang lain, macam-macam perkara boleh berlaku dan kita tidak boleh menyalahkan sesiapa.

“Kita perlu menghormati proses perundangan. Jika mereka mahu bawa anak saya ke mahkamah, silakan.

“Jangan paksa dia ke istana kerana kita tiada kuasa mengawalnya,” tambahnya. “Kami orang Pulau Pinang. Kami tidak biasa mempunyai Sultan dan telah mendengar banyak kejadian yang ‘menakutkan’, ini hak kami.”

Pesara kerajaan berusia 60 tahun itu berkata pihak polis setakat ini enggan memberikan kebenaran untuk keluarganya melawat Ahmad, yang telah ditahan di Kuala Lumpur pada jam 8 malam Jumaat lalu, dan dipindahkan kepada polis Johor malam sama.

Tengahari tadi, Abdul Jalil berkata beliau akan bertemu dengan pegawai penyiasat yang bertanggungjawab menyiasat kes Ahmad.

“Kami mengharapkan akan ada perkembangan positif ... kami hanya mahu melihat anak kami,” katanya, dan menambah imej polis akan kelihatan teruk sekiranya melarang beliau bertemu anaknya.

Dalam SMS kepada The Malaysian Insider, abang Ahmad turut menyokong kenyataan bapanya yang mana remaja itu perlu dijauhkan daripada kawasan istana.

“Adalah salah untuk membawanya keluar dari balai atau lokap ... kami akan meminta maaf tetapi melalui prosedur yang betul. Ahmad akan membuat permohonan maaf secara rasmi di mahkamah.

“Ataupun, kami merasakan sistem ini digunakan sebagai ‘mode of ugutan’,” katanya melalui khidmat pesanan ringkas.

Ahmad disiasat di bawah Seksyen 4 (1) Akta Hasutan 1948, dipercayai mengeluarkan kenyataan menghasut terhadap Sultan Johor di laman Facebook miliknya.

Dia ditahan di pejabatnya di Cheras semalam oleh pihak polis sebelum di bawa ke Balai Polis Wangsa Maju untuk sesi soal jawab.

Menurut peguamnya, Mohd Zakwan Adenan, remaja itu pada mulanya tidak dinyatakan kesalahannya, kecuali didakwa disiasat di bawah Akta Hasutan 1948.

Seksyen 4 (1) memperuntukkan mana-mana pihak mengeluarkan, menerbitkan, atau mencetak aman-mana perkataan berunsur hasutan, jika disabitkan kesalahan, untuk kesalahan pertama kali didenda tidak lebih RM5,000, atau penjara tidak lebih tiga tahun, atau kedua-duanya.

Selepas disoal siasat, polis menyerbu kediaman keluarganya di Damansara Damai sebelum membawa remaja terbabit ke Johor.

Jam 3 petang semalam Ahmad di bawa ke Majistret Johor oleh pihak polis untuk mendapat tempoh tiga hari arahan reman.

Terkini! TS Annuar Musa Sudah Sampai KLIA

http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/306687_356963611064270_1612048697_n.jpg


TSAM selamat sampai di KLIA

Jelajah Dato Seri Anwar Ibrahim Ke Tanjung Malim & Sabak Bernam 6 Nov 2012

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/c97.0.403.403/p403x403/552212_10151126146351840_1329804859_n.jpg



6 November 2012 (Selasa)

1) 8.30 – 12.00 mlm – Ceramah Perdana – (P-Tanjong Malim)

2) Lokasi : Dewan Tokong Khai Kee Theng, Slim River, Perak

3) Penceramah:

i. YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim

ii. YBhg Dr Mohd Nur Manuty

iii. YB Nizar Jamaluddin

iv. YB Nga Kor Meng

v. YB Sivanesan

vi. YBhg Brigadier General (B) Dato’ Abdul Hadi Khatab

vii. YBhg Chua Yee Ling

4) 8.30 – 12.00 mlm – Ceramah Merdeka Rakyat – (P- Sabak Bernam)

5) Lokasi : Dataran Tanah Lesen Parit Baru, Sabak Bernam, Selangor

6) Penceramah:

i. YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim

ii. YBhg Prof Dr Aziz Bari

iii. YBhg Shamsul Iskandar Mohd Akin

iv. YBhg Ustaz Sallehan Mukhyi

v. YBhg Cik Gu Bard

Hadi Awang : Islam Bela Semua Kaum dan Agama



Sinopsis:

Nov 3 2012

Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang memberi ucapan di hadapan seramai 10,000 orang di Himpunan Kebangkitan Rakyat di Taman Seremban Jaya, Negeri Sembilan.

Anwar : Kebangkitan Rakyat ke Putrajaya



Sinopsis:

Nov 3 2012

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap di hadapan seramai 10,000 orang di Himpunan Kebangkitan Rakyat di Taman Seremban Jaya, Negeri Sembilan.

Anwar : Madu di Pakatan, Racun di BN



Sinopsis:

Nov 3 2012

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berucap di hadapan seramai 10,000 orang di Himpunan Kebangkitan Rakyat di Taman Seremban Jaya, Negeri Sembilan.

Kenapa Utusan Malaysia Tidak Ulas Pengerusi PERKASA N9 Juga Ditangkap?

November 3, 2012

http://anjangmuor.files.wordpress.com/2012/11/black20maria20jais.jpg?w=470
http://anjangmuor.files.wordpress.com/2012/11/nak20letak20tajuk20apa20show20dlm20lori20ni-7b7d.jpg?w=580

Salam ceria. Entah untuk ke berapa kali anjang sampai ke rumah agam GISB di Danga Bay ni. Sebelum Abuya pergi, kalau ke JB, di sinilah selalunya Abuya tinggal. Indahnya kenangan bersama Abuya. Ummu Miqdam pun pernah duduk sini, begayala. Bunglow! Saudara mara yang sangat pandang dunia memuji-muji rumah Ummu Miqdam, besar giler. Lokasinya: di seberang jalan je, Danga Bay. Kalau ada ‘Sure Heboh’… Sure bising gilerrr sebab stagenya dah le dekat, menghadap bunglow tu pulak. Cuma pengalaman anjang, tak pernah la tunggu lama tak buka pintu macam awal pagi tadi. Mungkin penghuninya sangat keletihan. Kesian Fida’ tawaf rumah, nak kejutkan warganya. Sejuk hati bila doa jihad di baca: ‘Mohonlah di pecah belahkan musuh-musuh itu, bubarkan perhimpunan mereka, kecilkan bilangan mereka, goncangkan dan runtuhkan kedudukan dan kuasa mereka…’ Dengan pelat lidah Palestin. Ya bilal pagi ni di rumah agam Danga Bay, menantu ibu Sukainah: Husam Khamis. Keciknya dunia, selalu jumpa di Jerash, penuh bergaya mengarah-arah pekerja-pekerja Mat’am Lubnan, pagi ni melayan kami sahur di meja makan.

Berkat doa Husam agaknya, Syh Nasir sampaikan berita yang dia baru baca: Perletakkan jawatan YDP Perkasa Pulau Pinang, Datuk Ahmad Saad.

Perkasa agak terkenal dengan agenda mereka mempertahankan hak bangsa Melayu dan Pribumi, Agama Islam, Raja-raja Melayu serta mempertahankan maruah

Negara. Menjadi lebih terkenal bila YB Dato’ Ibrahim Ali sebagai Presidennya mengajak menangani bekas Arqam seperti tangani komunis. Sayangnya permohonan maaf Dato’ Ibrahim Ali daripada pihak GISB di Mat’am Nur Muhammad Segambut tidak mendapat liputan media.

Post kali ni faktanya bukan muktamad, ia cuma perbandingan segera. Tapi bila yang suarakan adalah Ahli Dewan Tertinggi PERKASA Malaysia, kira hampir menjadi kenyataan rasmi. Cuma mungkin atas dasar menjaga hati pihak-pihak tertentu, ia tak dijadikan kenyataan umum. Beliau adalah YDP Perkasa Negeri Sembilan, Datuk Haji Mohd Noor Nordin bin Abdullah, VIP hari ke 3, roadshow GISB di Seremban 2. Setelah melawat booth-booth pameran dan gerai jualan di Roadshow Saham Akhirat, komennya :

‘Orang-orang Abuya berkualiti kerana mempunyai jiwa juang, semangat kesukarelawan dan pengorbanan yang tinggi.’

‘Sedangkan orang-orang UMNO tak akan bergerak kecuali disediakan duit. Dari sekecil-kecil perkara, semuanya kena disediakan duit.’

‘Ini menjadi tekanan kepada para pemimpin kerana mereka juga tidak ada sumber. Setakat gaji Adun RM6K tidak mampu menanggung petugas-petugas yang sentiasa menuntut bayaran, maka ramai yang korup, terlibat dengan rasuah demi menggerakkan program.’ Datuk kata: ‘UMNO pasti akan jatuh kerana kemungkaran tak akan bertahan lama.’

Nampaknya, Datuk sebagai salah seorang pemimpin UMNO pun dah tak yakin dengan kemampuan UMNO untuk bertahan. Sebenarnya Datuk bukan keseorangan, kerana bukan sedikit dari kalangan orang-orang politik samada pembangkang mahupun kerajaan yang dah tak yakin bukan saja dengan parti malah dengan sistem demokrasi itu sendiri.

Cuba cari satu negara demokrasi contoh di dunia ini, kita nak tengok bagaimana pemimpin dan rakyatnya. Hakikat pahit yang perlu kita telan hari ini ialah, tiada satu pun negara demokrasi atau bukan demokrasi yang boleh dijadikan contoh di seluruh dunia. Semua lapisan masyarakat meluahkan rasa tidak puas hati dengan pelbagai cara; tulisan, internet, mogok, bakar diri, jenayah, protes jalanan malah pemberontakan ketenteraan seperti di Syria dan selatan Thailand.

Dalam analisa politiknya ketika bersembang-sembang,

Datuk juga sebut:

i-Pendapat Tun Daim kalau buat PRU sekarang BN hanya akan dapat 98 Kerusi Parlimen dari 222 kerusi.

ii-Ku Li pula kata, paling banyak BN dapat 106

iii-Bekas Panglima ATM berpendapat, BN hanya akan menang 117. Jadi purata dari 3 pendapat ini, BN hanya akan memperolehi 107 kerusi sahaja. Minumum untuk menang BN kena dapatkan 112 kerusi. Ertinya jika adakan PRU, BN tak akan menang. Putrajaya akan dirampas oleh PR.

Ertinya dah ada ketakutan di hati semua pihak, kerajaan tak akan dapat bertahan jika diadakan PRU. Kebimbangan yang sangat berasas bila melihat kepada rapuhnya kekuatan dalaman parti tunggak BN…UMNO.

Cuma yang menjadi kemuskilan anjang adalah bila Datuk sebut: “Tinggalkanlah agenda untuk jadi PM tu.”

Setakat itu je la pandangan Perkasa. Rasa nak beritau je pada Datuk tu, Datuk sendiri kata, UMNO akan jatuh tapi Datuk tak mahu GISB naik, kalau begitu siapa yang akan naik? Dalam masa yang sama Datuk sokong GISB berniaga.

Sedangkan GISB langsung tidak ada agenda nak jadi PM, Abuya pun begitu. Yang Abuya dan GISB yakin dan perjuangkan sungguh-sungguh adalah Malaysia dalam jadual Allah. Malaysia akan jadi Daulah. Abuya sebagai PBT dan akan memerintah Malaysia. Pada GISB ia bukan agenda peribadi Abuya, ia adalah jadual Allah yang pasti berlaku. Ia adalah agenda Tuhan. Datuk sendiri akui, GISB sangat kuat sekarang. Walaupun roadshow GISB hanya beberapa hari di setiap lokasi, cubalah Perkasa, UMNO, PAS. ABIM, JIM atau mana-mana kumpulan Melayu Islam buat! Siapa yang berhak mewakili kepimpinan bangsa Melayu Islam di Malaysia sekarang kalau bukan GISB?

Sekadar pandangan. Ampun maaf, jam 10 insyaAllah ke Singapore, nak tengok roadshow GISB di Geylang.



Bilik Abuya, Danga Bay.
http://anjangmuor.wordpress.com/2012/08/06/umno-vs-gisb-dari-kacamata-perkasa/
9.04am, Ogo 6, 2012

TG Haji Hadi Berucap

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/548923_501329483223493_1900574342_n.jpg

Mohd Taufek Abd Ghani

Pertama kali melihat Dato Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi berucap secara bebas tanpa rostrum. ..HEBAT di Himpunan Kebangkitan Rakyat di Seremban, NS

http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/400221_505037459516149_151638531_n.jpg

Live Dari Seremban, Himpunan Kebangkitan Rakyat!

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/317268_500914496608341_1458250697_n.jpghttp://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/66250_500914539941670_200376026_n.jpghttp://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/523530_500914519941672_801064683_n.jpghttp://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/32326_488663321168102_1812833617_n.jpg


rakyat sudah bersedia tolak umno!

Pemimpin Umno Sabah Ugut Rakyat?

Hubungan tidak selari Kerajaan Pusat-negeri beri kesan tidak baik

SEMPORNA 3 Nov. -Hubungan tidak selari atau tidak akrab antara Kerajaan Pusat dengan kerajaan negeri boleh menjejaskan usaha membantu memajukan rakyat.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, banyak projek untuk rakyat di beberapa negeri yang ditadbir kerajaan pakatan pembangkang termasuk Projek Loji Rawatan Air Langat 2 menghadapi masalah disebabkan hubungan tidak mesra kedua-dua pihak.

"Sebagai contoh, bantuan yang kita berikan kepada negeri Selangor dan Kelantan untuk penyelenggaraan jalan raya di negeri itu tidak digunakan untuk jalan tetapi untuk kepentingan lain. Sebahagian kecil sahaja untuk tujuan asal," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Pelancaran Kluster Rumpai Laut Sabah yang disempurnakan oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar di sini hari ini.

Menurut Shafie, projek bekalan air untuk masyarakat Orang Asli di Gua Musang, Kelantan, di bawah kementeriannya juga menghadapi masalah disebabkan tindak-tanduk kerajaan negeri yang tidak mesra dengan Kerajaan Pusat meskipun projek itu untuk rakyat.

Siapa kata kontraktor Melayu Pulau Pinang terpinggir? Putar-belit BN terbongkar

http://roketkini.com/wp-content/uploads/2012/11/kontraktor-melayu-sokong-300x196.jpg




GEORGE TOWN, 3 NOVEMBER: Tuduhan BN bahawa Kerajaan Negeri Pulau Pinang meminggirkan kontraktor Kelas F yang kebanyakannya Melayu Bumiputera dianggap tidak berasas apabila jumlah penganugerahan projek kepada kontraktor berkenaan meningkat setiap tahun selaras dengan pertambahan peruntukan pembangunan kerajaan negeri.

“Pada 2010, nilai kerja projek pembangunan negeri yang ditawarkan kepada kontraktor Kelas F bernilai RM38.5 juta iaitu meningkat sebanyak RM26.8 juta berbanding 2009,” kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng ketika membentangkan Belanjawan Negeri 2013 semalam.

“Pada 2011 juga mencatat peningkatan ketara di mana nilai projek berjumlah RM67.9 juta ditawarkan jabatan dan agensi kerajaan negeri kepada kontraktor Kelas F,” katanya.

Menurut Guan Eng, sehingga September 2012, nilai projek yang ditawarkan kepada kontraktor Kelas F adalah berjumlah RM57.02 juta.

Prihatin, Pulau Pinang tubuh majlis Rundingan Kontraktor Kelas F

Katanya lagi, kerajaan negeri juga menubuhkan Majlis Rundingan Kontraktor Kelas F yang berfungsi menyediakan platform sebagai meja rundingan dua hala di antara jabatan atau agensi kerajaan dan kontraktor Kelas F.

Umno: Kenyataan Hadi pelik, boleh makan diri


NOR AZURA MD AMIN

PONTIAN - Kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sedia bertanding di Pekan, yang kini disandang oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) disifatkan sebagai "pelik".

Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, pihaknya melihat perkara tersebut sebagai pelik memandangkan Parlimen Pekan bukan kubu kuat Pas, DAP mahupun PKR.

Ketiga-tiga parti itu komponen Pakatan Rakyat (PR).

Beliau juga menasihatkan agar Hadi, kini Ahli Parlimen Marang, Terengganu, tidak mengambil tindakan yang boleh 'makan diri' sendiri.

"Adakah tidak ada tokoh (Pas) di kawasan Pekan sehingga perlu mengimport calon luar atau payung terjun.

"Jelas kali, mereka umpama terdesak sehingga terpaksa meletakkan pemimpin utama parti tersebut bagi meraih undi," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas majlis perasmian jalan baru Parit Betak Darat, Benut, Pontian yang menelan kos RM532,000 di sini, pagi ini.

Ahli Parlimen Pontian ini menegaskan, walau apa pun tindakan yang diambil oleh pembangkang, Umno yakin ia tidak sedikit pun menggoyah keyakinan rakyat kepada kepimpinan yang sedia ada.

"Biarlah apa pun yang mereka (pembangkang) mahu lakukan, itu hak mereka, dan kita (Umno) menghormatinya.

"Umno yakin PM akan mempertahankan kedudukannya kerana pada (Pilihan Raya Umum) PRU lepas, PM telah mendapatkan majoriti yang tertinggi di situ," katanya yang juga Ketua Publisiti dan Penerangan Barisan Nasional (BN).

Beliau turut mengingatkan agar Hadi yang dilihat sebagai payung terjun ini benar-benar yakin dengan keputusannya kerana melihat ia boleh memakan diri sendiri kelak.

"Saya melihat seperti payung terjun, bukan tidak pernah berlaku... payung terjun yang tidak dapat dibuka pada saat saat akhir (terjunan)," katanya.

Ketika ditanya sama ada Umno akan menggunakan taktik yang sama seperti yang oleh diumumkan oleh Hadi, Ahmad yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, parti itu sudah mempunyai calon-calon yang berwibawa.

"Umno mempunyai strategi yang tersendiri, dan mempunyai mempunyai calon-calon yang berwibawa di setiap (bahagian) Parlimen dan Dun.

"Justeru tidak timbul payung terjun dalam Umno," katanya.

Gambar Terkini DS Anwar Di Sarawak

http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/431589_500819316617859_442739459_n.jpg


Jelajah Merdeka Rakyat DS Anwar Di Kabong Saratok, Sarawak, Semalam 

Kamek Mauk Berubah !

Farid Kamil & Diana Danielle Sah Menjadi Suami Isteri Dengan Sekali Lafaz

http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/602444_10151136624629822_1782474458_n.jpg

Pengantin lelaki telah membawa 5 dulang hantaran dan dibalas oleh 7 dulang oleh pengantin perempuan. Masa kahwin adalah sebanyak RM10,000. Kedua-dua pengantin nampak sama cantik dan sama padan dengan persalinan pengantin serba putih.

Majlis Guru Pondok tolak YPP1M


JITRA: Majlis Guru Pondok yang dianggotai 28 pondok pengajian Islam di negeri ini sebulat suara menolak penyertaan mereka ke dalam Yayasan Pembangunan Pondok 1 Malaysia (YPP1M) yang dilancarkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Dato’ Dr Mashitah Ibrahim.

Pengerusinya, Ustaz Mohd Rejab Md Akhir memaklumkan, semua anggotanya tidak pernah memberi sebarang persetujuan berkaitan penyertaan ke dalam YPP1M, sekaligus mendesak agar nama pondok-pondok mereka dikeluarkan serta merta dari senarai YPP1M.

Dalam satu deklarasi yang dikeluarkan selepas majlis pertemuan bersama anggota-anggota majlis tersebut mereka menegaskan, sebagai tanda kepada penolakan tersebut semua anggota majlis tidak akan hadir ke majlis bersama Perdana Menteri yang dijadualkan pada 8 November ini.

“Bahawa kami amat menyedari penubuhan ini bermotifkan politik khususnya kepada Umno yang semakin tenat di hujung usia. Malah kami amat mempersoalkan penubuhannya di saat hampir menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 yang dilihat lebih menjurus kepada tarikan undi.

“Dengan tegas kami menyatakan bahawa pihak Kerajaan Malaysia pimpinan BN sedang cuba memperalatkan guru-guru pondok dan pengaruh mereka bagi tujuan berkaitan,” demikian petikan deklarasi yang termeterai selepas pertemuan tersebut di Madrasah Manabi’ Al-Ulum Ad-Diniah, Telaga Batu, di sini 1 November baru-baru ini


Deklarasi itu juga lantang mengingatkan bahawa di bawah teraju BN, institusi pondok dan Sekolah Agama Rakyat (SAR) pernah cuba dibunuh dengan penarikan bantuan perkapita dan tuduhan melampau sebagai markas militan.

Malah, majlis yang bernaung di bawah Pertubuhan Hal Ehwal Sekolah Agama Kedah (Hesa) itu turut melontarkan kekesalan bahawa sejak lebih 50 tahun, institusi pondok dan SAR tidak pernah diberi peruntukan khusus menerusi Bajet Tahunan Negara sepertimana dinikmati institusi pendidikan lain.

Ujar gabungan itu lagi, sekiranya YPP1M benar-benar tulus untuk membantu institusi pondok, mereka menggesa sebarang bentuk bantuan atau sumbangan disalurkan menerusi akaun bank majlis gabungan itu.

“Pun begitu, pihak kami akan meneliti terlebih dahulu sebarang syarat penerimaan yang mungkin dikenakan sebelum menyatakan persetujuan penerimaan,” jelas kenyataan itu.

Deklarasi itu turut menegaskan bahawa ulama dan institusi pondok wujud lebih awal sebelum kewujudan institusi kerajaan dan pelopor kepada perjuangan kemerdekaan ke arah menegakkan pemerintahan Islam yang dinafi dan dibuli pemerintah sejak sekian lama.

Pembantu rumah Aznil Nawawi disyaki larikan barang kemas



KUALA LUMPUR - Pengacara terkenal Aznil Nawawi kehilangan sejumlah barang kemas yang disyaki dilarikan pembantu rumah dalam kejadian di rumahnya di Taman Yarl, Jalan Klang Lama di sini hari ini.

Aznil dalam laman Twitternya berkata beliau hanya menyedari perkara itu pada 2 petang tadi dan meminta sesiapa yang mengenali pembantu rumah warga Indonesia dikenali sebagai 'Soimah' itu supaya menghubungi balai polis berdekatan.

Gambar Sekitar Lawatan DS Anwar Di Sarawak

November 2, 2012

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/548944_10151105022856510_2096308708_n.jpghttp://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/579034_10151105272416510_707827469_n.jpghttp://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/391664_10151104994981510_61232972_n.jpghttp://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/317698_10151105274601510_1367830736_n.jpg

Terkini! Video Tangkapan Dr Badrulamin Ditahan Oleh JAIS Tersebar. Anda Saksikan!


Badrulamin persoal penahanan JAIS


Aidila Razak

Ahli majlis pimpinan pusat PKR Badrulamin Bahron mempersoalkan tindakan Jabatan Agama Islam Selangor yang menahannya dalam serbuan ke atas majlis sambutan ulangtahun pengasas Al-Arqam di Rawang pada malam tadi.

Walhal, beliau hanyalah tetamu pada majlis sambutan tersebut – yang menurutnya bukan satu usaha untuk menghidupkan semula gerakan Al-Arqam seperti dilaporkan meluas dalam akhbar hari ini.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Badrulamin berkata beliau juga tidak ada kena mengena dengan Al-Arqam mahupun Global Ikhwan Sdn Bhd – entiti perniagaan yang ditubuhkan oleh bekas pengikut Al-Arqam selepas pergerakan itu diharamkan pada 1994.

Katanya, beliau hadir bersama anggota keluarganya untuk makan dan menikmati hiburan nasyid serta pantomim pada majlis berkenaan.

"Tiba-tiba JAIS datang, ambil tetamu dan ahli jawatankuasa sekali. Jika nak siasat bangunkan Arqam, tamu tak ada kena mengena. Kalau nak siasat AJK, ada justifikasi, tapi (siasat) tetamu kenapa?

"Ada enam meja (tetapi mengapa individu di) meja saya saja yang kena (tahan dan siasat)," katanya lagi.

Beliau juga hadir sebagai pelanggan Global Ikhwan dan bukan untuk menyambut ulangtahun kelahiran Ashaari ke-75 di majlis tersebut.

Tambahnya, beliau tidak beranggapan bahawa majlis berkenaan dibuat untuk menghidupkan semula ajaran bekas tahanan ISA itu.

Beliau mengakui bahawa terdapat kain rentang di majlis berkenaan yang menyatakan Ashaari masih memimpin mereka "walaupun ghaib", dan perkara itu, kata Badrulamin boleh ditafsirkan meluas.

"Dia dah mati tapi perjuangan masih lagi berterusan... Ya, (pengikut) sayang pada Abuya (pengasas Al-Arqam Allahyarham Ashaari Muhammad), tapi nak kata nak hidupkan semula Arqam, saya tidak fikir begitu. Guru mereka sudah tak ada," katanya.

Walaupun Global Ikhwan dibangunkan oleh bekas pengikut Ashaari, ia hanyalah perusahaan perniagaan dan berbeza dengan Arqam, kata Badrulamin yang menjadi pelanggan syarikat tersebut sejak kira-kira enam tahun lalu.

"...Tapi (saya) tak ikut upacara, majlis atau meditasi. Hanya untuk membeli belah. Suasana dia bagus, semuanya di satu tempat," katanya.

Jelasnya lagi, beliau tidak dijemput secara khusus untuk hadir ke majlis berkenaan dan hanya hadir atas kapasiti individu.

"Saya pergi atas kapasiti individu yang suka pada Ikhwan dari segi bisnes. Mereka ada segalanya dari kedai kecil hinggalah hospital. Saya bangga dengan mereka, seronok bila membeli belah barang dapur di sana."

Laporan Utusan Malaysia hari ini menyebut, beliau merupakan antara beberapa individu yang ditahan dalam serbuan ke atas majlis konsert bertemakan "Abuya Terus Memimpin Walaupun Ghaib" itu.

Sumber yang dipetik dalam laporan itu berkata, konsert berkenaan didapati "membantu menghidupkan fahaman Al-Arqam" dan melanggar arahan mufti mengikut Seksyen 12C Enakmen Jenayah Syariah Selangor.

YB Che Lah Dan YB Zaki, Rakyat Kelantan Kena Pertahankan Mereka!

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/398309_498672966823173_866849230_n.jpg

Mohamad Zaki Ibrahim

@ Masjid Mukim Berangan,Tumpat....Rasmi Majlis Ujian Tilawah Al.-Qur'an, Hafazan dan Azan anjuran Halaqat Kawasan Tumpat dengan kerjasama Pejabat Agama Jajahan Tumpat....

 http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/69773_499356950088108_1257733713_n.jpg

Mohamad Zaki Ibrahim

@ Istana Negeri,Kubang Kerian....Majlis Perasmian Ekspo MAIK 2012 yang akan disempurnakan oleh KDYMM Sultan Muhammad V....

http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/403388_498522780171525_1828051526_n.jpg

Mohamad Zaki Ibrahim

@ Kg. Ana, Tumpat....Solat jenazah dan bayar pendahuluan Takaful Kifaalah RM500 kepada keluarga Allahyarhamah Bunga binti Diah yang kembali kerahmatullah pagi tadi....Al Fatihah...

 http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/523529_467405883303165_443304402_n.jpg

Adun Wakaf Bharu

Menziarahi kematian Hjh Rokiah Bte Salleh dan menyampaikan sumbangan pendahuluan kifaalah warga emas kpd wasi beliau di Kg Dusun Rendah, Kutan, Wakaf Bharu.

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/3693_466670823376671_949018147_n.jpg 
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/59794_466673110043109_1380667100_n.jpg
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/32377_466661856710901_1423460963_n.jpg 


untuk makluman sahabat, YB Cha Lah mewakili Dun Wakaf Bharu manakala YB Zaki mewakili Dun Kelaboran

semuanya dari Kelantan

Himpunan Gambar Betapa Dasyatnya Superstorm Sandy's Yang Melanda Amerika. Allahuakhbar!

Historic boardwalk and amusement park of Seaside Heights made famous by Jersey Shore totally destroyed by Hurricane Sandy


The waterfront rides on Casino Pier are gone. A roller coaster bobs lazily in the waves. Sand, leaves and debris choke roads previously lined with houses that now rest on their sides.

Homes and communities where legions of vacationers from the tri-state area and beyond made summer memories is a scene of devastation days after Superstorm Sandy's surge enveloped it. Roofs were ripped off houses, and utility poles were snapped in two, with their power lines tangled like shoelaces.

Scroll down for video

Devastation: The well-known town and historic boardwalk of Seaside Heights, New Jersey, made famous the world over by MTV's Jersey Shore, has been almost totally wiped out by Hurricane Sandy
Devastation: The well-known town and historic boardwalk of Seaside Heights, New Jersey, made famous the world over by MTV's Jersey Shore, has been almost totally wiped out by Hurricane Sandy
Ruined: The waterfront rides on Casino Pier are gone. A roller coaster bobs lazily in the waves. Sand, leaves and debris choke roads previously lined with houses that now rest on their sides
Ruined: The waterfront rides on Casino Pier are gone. A roller coaster bobs lazily in the waves. Sand, leaves and debris choke roads previously lined with houses that now rest on their sides
Before: The Jersey Shore was previously a summertime haven
Before: The Jersey Shore was previously a summertime haven

Sad: Homes and communities where legions of vacationers from the tri-state area and beyond made summer memories is a scene of devastation days after Superstorm Sandy's surge enveloped it
Sad: Homes and communities where legions of vacationers from the tri-state area and beyond made summer memories is a scene of devastation days after Superstorm Sandy's surge enveloped it
Destroyed: Besides ravaging beaches, the behemoth of a storm swept entire neighborhoods away, wrecked boardwalks and knocked amusement park rides from piers, including the famous Seaside Heights roller coaster
Destroyed: Besides ravaging beaches, the behemoth of a storm swept entire neighborhoods away, wrecked boardwalks and knocked amusement park rides from piers, including the famous Seaside Heights roller coaster
Disaster: The damage caused to the pier can clearly be seen in this aerial image, with the roller coaster lying in the sea
Disaster: The damage caused to the pier can clearly be seen in this aerial image, with the roller coaster lying in the sea

Under water: This picture provided by the U.S. Air Force shows an aerial view of the roller coaster from the Seaside Heights amusement park submerged in strong waves
Under water: This picture provided by the U.S. Air Force shows an aerial view of the roller coaster from the Seaside Heights amusement park submerged in strong waves
Awful: Waves break in front of the destroyed amusement park
Awful: Waves break in front of the destroyed amusement park
Tragic: At least 50 people were reportedly killed in the U.S. by Sandy with New Jersey suffering massive damage and power outages. This picture shows the length of the popular beach at Seaside Heights
Tragic: At least 50 people were reportedly killed in the U.S. by Sandy with New Jersey suffering massive damage and power outages. This picture shows the length of the popular beach at Seaside Heights
Mess: The famous Seaside Heights roller coaster on the fun time pier is now a twisted mass of metal in the ocean. A 100-year-old merry-go round was also destroyed
Mess: The famous Seaside Heights roller coaster on the fun time pier is now a twisted mass of metal in the ocean. A 100-year-old merry-go round was also destroyed
Chaotic: Amusement rides lie mangled after the Fun Town pier they sat on was destroyed by Superstorm Sandy
Chaotic: Amusement rides lie mangled after the Fun Town pier they sat on was destroyed by Superstorm Sandy
Stars: Michael 'The Situation' Sorrentino with Snooki and Deena star in 'Jersey Shore' which is filmed in Seaside Heights
Stars: Michael 'The Situation' Sorrentino with Snooki and Deena star in 'Jersey Shore' which is filmed in Seaside Heights

Twisted: The house where the Jersey Shore cast lived appeared to avoid any damage. But other iconic landmarks from the show weren't so lucky
Twisted: The house where the Jersey Shore cast lived appeared to avoid any damage. But other iconic landmarks from the show weren't so lucky
Resilient: Mayor of Seaside Heights Bill Akers said its hard for the local residents but added they would be okay
Resilient: Mayor of Seaside Heights Bill Akers said its hard for the local residents but added they would be okay

Mangled: The roller coaster lies ruined on the beach after the pier it rested on was destroyed by the storm
Mangled: The roller coaster lies ruined on the beach after the pier it rested on was destroyed by the storm
Concerns: The cast of Jersey Shore took to Twitter to express their thoughts and sympathies for the area
Concerns: The cast of Jersey Shore took to Twitter to express their thoughts and sympathies for the area

Horrific: The beach is now covered in mangled metal from the amusement park's rides
Horrific: The beach is now covered in mangled metal from the amusement park's rides
Mess: A man walked past the rollercoaster which used to lie on the Funtown Pier
Mess: A man walked past the rollercoaster which used to lie on the Funtown Pier

Seaside Heights : The view of storm damage over the Atlantic Coast in Seaside Heights
Seaside Heights: The view of storm damage over the Atlantic Coast in Seaside Heights
Houses destroyed: This aerial photo shows destruction in the wake of superstorm Sandy on Wednesday
Houses destroyed: This aerial photo shows destruction in the wake of superstorm Sandy on Wednesday
Storm surges: At least 50 people were reportedly killed in the U.S. by Sandy with New Jersey suffering massive damage and power outages
Storm surges: At least 50 people were reportedly killed in the U.S. by Sandy with New Jersey suffering massive damage and power outages (Seaside Heights pictured)
On patrol: A police officer patrols the beach where amusement rides lie mangled after the Fun Town pier they sat on was destroyed by Superstorm Sandy
On patrol: A police officer patrols the beach where amusement rides lie mangled after the Fun Town pier they sat on was destroyed by Superstorm Sandy
Rescue effort: Rescue workers stand around a home wrecked by Superstorm Sandy in Seaside Heights
Rescue effort: Rescue workers stand around a home wrecked by Superstorm Sandy in Seaside Heights
Homes devastated: Homes wrecked by Superstorm Sandy sit amongst sand washed ashore in Seaside Heights
Homes devastated: Homes wrecked by Superstorm Sandy sit amongst sand washed ashore in Seaside Heights

Semasa

Hiburan

Sukan

 

© Copyright Kerabu Bersuara 2007 -2013 | Design by Kerabu Bersuara | Published by Kerabu Bersuara Group | Powered by Blogger.com.