Sidang Media Mazlan Aliman

Sidang Media isu penamatan Sdr Iszurie Ibrahim, Pengerusi Lajnah Tanah PAS Pulai Pinang dari Jawatankuasa Tetap dalam Majlis Perbandaran Pulau Pinang di Dewan JKKK Batu Uban petang ini.

Lajnah Pembangunan Tanah, Peneroka Bandar dan Halehwal Orang Asal PAS Pusat menggesa Ketua Menteri PP, YAB Lima Guan Eng campur tangan bagi menarik balik pemecatan tersebut.

Gesaan juga dibuat agar isu2 yang menyangkut kepentingan rakyat termasuk orang melayu jangan di salah anggap oleh Kerajaan Negeri. Isu ini rentetan dari zaman BN lagi. Di senaraikan di bawah ini antara kampung2 rakyat khususnya melayu yang telah lenyap angkara dasar kapitalis pro pemaju:-

1. Kg Permatang Tok Subuh
2. Kg Buah Pala
3. Kg Pokok Assam, Jelutong
4. Kg Dodol
5. Kg Binjal
6. Kg Batu Uban
7. Kg Tanjung Tokong
8. Kg Bagan Dalam
9. Kg Permatang Tepi Laut
10.Batu Maung
11.Kg Pulau Jelutong
12.Kg Lima Kongsi, Sungai Bakap
13. Kg Teluk Kumbar
14.Kg Dalca
15.Kg Sungai Nibong Kechil
16.Kg Tengah Jelutong
17.Kg Terang Balik Pulau
18.Kg Genting,Balik Pulau
19.Kg Pondok Upeh, Balik Pulau
20.Kg Padang Benggali, Permatang Pauh
21.Teluk Air Tawar
22.Kg Gagah, Bagan
23.Kg Nelayan, Teluk Kumbar
24.Kg Selut Sg Pinang
25.Kg Siam, Pulau Tikus.

Sidang Meja Bulat Isu Melayu Pulau Pinang akan diadakan pada 2 Nov ini untuk mengumpul lebih banyak input dari Ngo, Ahli Akademik, pengamal Undang2 dll mengenai polisi tanah yang lebih adil untuk seluruh rakyat. Resolusi dari Sidang Meja Bulat akan diserah kepada Ketua Menteri.

Ahli Parlimen PAS pula akan mengemukakan Usul di Parlimen Oktober ini untuk penambahbaikan mengenai Tanah Rezab Melayu dan pemuliharaan Kg Tradisi di bandar termasuk polisi Setinggan/Peneroka Bandar.

Majlis PR Pulau Pinang di saran mengadakan Konvensyen segera bagi menggarap isu tanah dan perumahan agar sebarang pembangunan mengambil kira kepentingan rakyat. Persaingan terbuka yang menyebabkan perkampungan tradisi di musnahkan oleh pemaju kapitalis atas nama pembangunan mesti di semak semula. Perkampungan melayu yang paling teruk menerima kesannya.

Akhirnya, orang melayu merempat di atas tanahair sendiri.

1 comment

Putra IJ80 said...

Itu psl Tanah"Akhirnya, orang melayu merempat di atas tanahair sendiri"kalu di kira pulak prmeis perniagaan...lagi teruk..

Melayu dah x der..coz rata rata warga Indon Mymar Aceh Kemboja yg peggang...

Melayu...terpaksa membeli pada mereka yang kadang kala harga nya..x lojik di akal mahal nya.

Powered by Blogger.