KEPUTUSAN MSU PAS SIAPA SEBENARNYA HIPOKRIT

Roslan SMS Corner

KEPUTUSAN MSU PAS SIAPA SEBENARNYA HIPOKRIT

Sebagaimana kita semua sedia maklum Majlis Syura Ulamak PAS telah pun memutuskan bahawa hubungan tahaluf siasi dengan DAP “terbatal”. Namun dalam masa yang sama, PAS mengekalkan hubungan tahaluf siasi nya bersama PKR.
MSU turut memutuskan menyerahkan perlaksanaan keputusan itu kepada Jawatankuasa Kerja PAS Pusat untuk dilaksanakan menurut kesesuaian dan keperluan politik semasa.

Ahli-ahli PAS rata-rata terikat dengan keputusan ini dan seterusnya akan menunggu pengarahan dari Presiden dan JK Kerja Pusat, tentang bagaimana keputusan MSU itu nanti mahu dilaksanakan.

Malah diperingkat ini, semua ahli PAS sedar, betapa tindak-tanduk dan sikap DAP selama ini telah memaksa PAS untuk bertindak-balas dan mengambil keputusan yang sangat drastik itu. Apa pun yang penting keputusan MSU menekankan bahawa hubungan tahaluf siasi antara PAS dan PKR terus kekal.

Ini bermakna selepas daripada keputusan MSU ini, dan menantikan pengarahan dari PAS Pusat, PAS akan kekal berkerjasama dengan PKR manakala sebarang kerjsama politik PAS dan DAP yang berkaitan dengan ikatan tahaluf siasi adalah terbatal.

Di Pulau Pinang, sebagaimana kita semua juga maklum,belum pun MSU mengeluarkan keputusan, kerajaan Negeri Pulau Pinang di bawah Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, telah mendesak agar semua wakil PAS yang dilantik ke dalam kerajaan negeri agar melepaskan jawatan masing-masing. Dan yang anehnya dua bekas pemimpin PAS, iaitu Hj Muhammad Sabu dan ahli Parlimen Parit Buntar Dr Mujahid Yusof Rawa telah mengisytiharkan meletakkan jawatan lantikkan politik masing-masing.
Tindakan mendahului keputusan parti itu sangat dikesali malah meletakkan PAS dalam serba kerumitan dalam mendepani masalah komplek ini. Ternyata kedua-dua pemimpin berkenaan sudah hilang minat pada PAS dan kebelakangan ini kelihatan lebih tergiur dan ghairah mahu membawa haluan sendiri, meninggalkan bahtera PAS yang barangkali dilihat telah usang dan lapuk.

Sepatutnya dari segi adab, pemegang-pemegang jawatan lantikkan parti di dalam kerajaan hendaklah terus amanah memegang jawatan masing-masing sehinggalah parti membuat keputusan sebaliknya. Mereka memegang jawatan atas lantikkan parti maka jika berlaku sebarang perkembangan wajarlah parti juga yang memutuskan status jawatan mereka.
Kerana itulah tindakan dua bekas pemimpin PAS di atas, sangatlah tidak beradab dan malah dilihat sebagai satu tindakan sabotaj terhadap parti.

Berbalik kepada keputusan MSU di atas, kini banyak pihak kelihatan cuba mencetuskan konflik pula di Selangor. DAP memang bernafsu mahu memaksa pengaruhnya ke atas PKR, agar wakil-wakil PAS dikeluarkan dari kerajaan negeri Selangor pimpinan Dato Menteri Besar Azmin Ali. Mereka telah bergerak menunut MB berbuat demikian.namun setakat ini tiada diambil serius oleh MB.

Namun setakat ini dari pemahaman kita terhadap keputusan MSU itu, keperluan untuk berbuat demikian tidak berbangkit. PAS memegang amanah untuk terus kekal sebagai wakil dalam kerajaan negeri Selangor pimpinan Azmin. PKR dan PAS tidak pernah bermasalah. Lantas tindakan untuk terus menyokong kerajaan negeri dilihat sebagai suatu tindakan yang wajar dan logik.

Jika DAP berasa tidak selesa atas apa sebab sekalipun, DAP lah yang sewajarnya bertindak angkat kaki buaknnya PAS.
Tetapi selagi Menteri Besar sendiri tidak melihat kehadiran PAS dalam kerajaan Selangor sebagai satu masalah, maka PAS wajar kekal memikul amanah yang diberikan oleh rakyat Selangor.

Saya agak terperanjat apabila seorang lagi bekas pemimpin PAS Pusat mengeluarkan kenyataan bahawa PAS akan dilihat “hipokrit” jika kekal dalam kerajaan Selangor selepas jeputusan MSU ini. Menurut Datuk Mahfoz Omar, ahli parlimen Pokok Sena, dengan keputusan MSU ini PAS seharusnya tidak lagi berkerjasama dengan DAP dalam kerajaan Selangor. Dan jika PAS kekal kata beliau rakyat akan melihat PAS sebagai hipkokirt.
Benarkah begitu?

Tidakkah kenyataan Mahfoz itu bertentangan dengan arahan MSU berkenaan? Kerana keputusan itu menyebut perlaksanaan keputusan MSU itu diserahkan kepada PAS Pusat untuk memutuskan menurut kesesuaian dan keperlua politik semasa.

Sejak bila Mahfoz mewakili PAS Pusat? Atau adakah beliau lupa beliau bukan lagi Ketua Penerangan PAS Pusat?

Saya sedikit pun tidak percaya bahawa rakyat Selangor akan menganggap PAS hipokrit jika kekal duduk dalam kerajaan negeri walaupun dengan keputusan MSU ini, kerana saya yakin rakyat Selangor boleh faham maksud keputusan MSU itu.
Malah rakyat Selangor yakin dengan kebijaksanaan Menteri Besar mereka dan keikhlasan serta kemampuan pimpinan PAS Selangor di bawah EXCO Kanan dan Naib Presiden PAS, Datuk Iskandar Abd Samad.
Rakyat Selangor mahu kerajaan ini kekal, kerana ianya diketuai Azmin dan bukannya Guan Eng seperti di Pulau Pinang, Di Selangor PAS, PKR dan malah DAP mempunyai bilangan kerusi yang cukup bagi mereka membentuk kerajaan, pihak istana telah pun memberikan perkenan, dan rakyat telah pun memberikan mandat. Sebarang tindakan sebaliknya bermakna menolak keputusan istana dan rakyat.
Keputusan MSU itu melibatkan hubungan politik PAS dan DAP dan tidak sekali-kali kena mengena dengan hubungan baik PAS dan PKR.

Mengapa Mahfoz mahu anggap mengekalkan status quo sebagai suatu tindakan hipokrit?

Sesungguhnya hipokrit itu adalah apabila kita terus kekal dalam PAS tetapi tidak menerima dan akur akan keputusan parti, itu hipokrit. Kita mahu tubuh parti baru tetapi sementara nak menunggu parti tubuh kita menumpang teduh bawah PAS, itu hipokrit. Kita anggap kita demokrat dan progresif tetapi apabila kita kecundang dalam proses pemilihan parti, kita bangkit memberontak dan mahu bakar jambatan itu hipokrit.

PAS Selangor punya amanah dan tanggungjawab terhadap rakyat Selangor dan selagi tiada pihak samada istana ataupun Menteri Besar yang mengarahkan agar PAS keluar dari kerajaan, saya fikir kehadiran PAS adalah suatu yang wajar.

No comments

Powered by Blogger.