Isteri Tok Guru Ceritakan Kisah Selepas Kematian Tok Guru Nik Aziz



Selepas Tok Guru meninggal, masa saya tidur, saya dengar macam ada orang kejut saya.

Bunyi suara; “Hem...bangun.” Saya terkejut. Saya lihat jam pukul 4 pagi.

Malam yang seterusnya, (5 April) saya dengar orang ketuk pintu bilik saya. Saya sedar, tengok jam pukul 4 pagi.

Esok pagi saya tanya anak menantu: “Farah...ada gerak cek (kejut mak) ke...”.

Farah kata tak ada. Saya berasa macam ada orang kejut setiap pukul 4 pagi. Masa Tok Guru ada, saya biasa bangun pukul 4 pagi. Tok Guru awal lagi bangun.

Dulu masa Tok Guru jadi ahli parlimen, selalu tidak ada di rumah. Saya dengan anak-anak saja di rumah. Bila malam saya tidur, dengar ada orang ketuk pintu. Saya mengadu dengan Tok Guru, takut ada orang ketuk pintu.

Tok Guru jawab: “Itu bukan orang...itu malaikat suruh bangun solat...” katanya memandang saya sambil tersenyum...

-Tuan Sabariah Tuan Ishak

Semoga Tuhan merahmatimu murabbi...

No comments

Powered by Blogger.