Kisah Directorship Neelofa, 3 Strategi AirAsia yang ramai perlu tahu



Kisah Directorship Neelofa, 3 Strategi AirAsia yang ramai perlu tahu.

Terbaru,kita mendapat berita terkini Neelofa baru sahaja di dilantik menjadi Pengarah Bebas Bukan Eksekutif AirAsia. Pencapaian luar biasa anak muda yang sama usia dengan saya 28tahun.

Adakah beliau sudah membeli Airasia?

Adakah beliau akan bekerja di Airasia?

Banyak persoalan yang bermain diminda ramai orang yang kurang jelas dengan jawatan tersebut.

Begini sebenarnya, saya kongsikan berkenaan jawatan terlebih dahulu.

1. Pengarah Bebas atau Independent Director.

Independent maknanya bebas dari mempunyai kaitan dengan mana-mana pemegang saham atau pihak-pihak berkepentingan dalam syarikat.

Ini bermaksud beliau tidak semestinya memiliki saham dalam syarikat AirAsia. Cuma beliau di lantik untuk berada dalam barisan pengarah.

2. Bukan Eksekutif atau Non Executive.

Bukan Eksekutif bermaksud,beliau bukanlah staf AirAsia yang terlibat dalam urusan kerja harian dan bukan lah staf yang menerima gaji dan perlu punch in setiap hari.

Mesyuarat bulanan pun beliau belum tentu kena hadir,kecuali memang diminta hadir.

Untuk jawatan diatas,saya mudahkan ia di panggil Non Executive Director atau NED.

Apa kelebihan NED ini?

- mendapat elaun tetap sebagai Pengarah setiap bulan.

-kemungkinan mendapat beberapa kelebihan directorship lain,seperti elaun perjalanan,hiburan,penginapan. Ada banyak lagi manfaat2 lain, sekiranya mendapat persetujuan pengarah yang lain.

Kenapa Neelofa yang dipilih,kenapa bukan kita?? Ada beberapa kemungkinan besar beliau di pilih.

1. Kos Sebagai Duta.

Neelofa antara artis yang dibayar mahal untuk menjadi Ambassador/Duta,nilainya melibatkan jutaan ringgit. Terutama setelah beliau dilantik Duta Swarovski,jenama antarabangsa.

Neelofa kini mencapai standard antarabangsa,sudah semestinya nilai beliau bukan murah.

AirAsia mengambil langkah bijak,dengan melantik sebagai NED,Neelofa hanya di bayar elaun bulanan sahaja sebagai pengarah.

Kos directorship ini kemungkinan memakan belanja ratusan ribu sahaja setahun,berbanding kos DUTA yang memakan belanja jutaan ringgit untuk artis yang mencapai level antarabangsa.

Sudah pasti AirAsia boleh menggunakan wajah Neelofa semahunya,sebab beliau adalah salah seorang pengarah.

2. Pengaruh dan Kredibiliti.

Follower ig Neelofa 5.3m manakala AirAsia cuma 506k,nisbahnya adalah 1:10.

Kos untuk menaikkan nama di media sosial bukan perkara yang semudah membeli follower,ianya lebih daripada itu. Airsia akan menggunakan mileage di sosial media untuk mencipta pengaruh baru.

Kenapa pilih Neelofa,bukan artis lain. Sebab Neelofa satu2 artis yang mendapat anugerah Forbes 2017, mileage ini menjadikan beliau Artis yang berkredibiliti dan berpengaruh.

3. Pemasaran High Impact Airsia.

Belum pernah dalam sejarah Malaysia Artis diangkat menjadi Board Of Director dalam syarikat penerbangan,walaupun sebagai Non Executive Director.

Berita ini orang akan ingat AirAsia sampai bila-bila,dan mungkin tercatat dalam sejarah dunia.

Lepas ini,muka Neelofa orang akan ingat AirAsia sahaja. Bijaknya Tony dalam mengatur brand AirAsia itu sendiri.

Di Jangka,Neelofa akan menerima lebih banyak anugerah selepas ini. Rentetan dari marketing sebagai NED AirAsia. Mileage ini,sudah pasti AirAsia mendapat tempiasnya Sekali.

Sekian sahaja,perkongsian buat kefahaman tentang ilmu pensyarikatan ini,kita ada kongsikan lebih banyak ilmu persyarikatan di Seminar My Documents nanti.

Untuk kita pula yang mendapat berita ini,kita kena bekerja lebih kuat. Beliau mencipta kejayaan,kita pula banyak mencipta alasan.

"Beliau boleh lar,retis"

Bhai,beliau kerja keras bhai. Kita nie,alasan sahaja yang keras.

Buat Neelofa,syabas anak muda sama usia dengan den. Den bukan peminat lofa,den cuma minat bisnes..

Bantu saya kongsikan posting ini,supaya lebih ramai faham ilmu pensyarikatan.

Abdul Basit
Guru Pengurusan Bisnes.
Executive Director
Byond Holdings Sdn Bhd.

No comments

Powered by Blogger.