UGUT BUNUH ORANG ISLAM DI SARAWAK?



UGUT BUNUH ORANG ISLAM DI SARAWAK

MUNGKIN sudah hilang rasa hormat dan kasih sayang terhadap sesama orang Sarawak maka sejak kebelakangan ini ramai warga netizen di kalangan rakyat Sarawak gemar "bermain api" di dalam media sosial. Mempersenda agama, kaum serta mengeluarkan komen berbaur ugutan seperti satu trend samada di dalam aplikasi muja buku, wechat, whassap dan twitter.

Dan semalam menyaksikan satu laporan polis telah dibuat ke atas seorang pemilik fb bernama James Willy yang mengeluarkan seruan untuk membunuh orang Islam di Sarawak. Laporan itu dibuat agar pihak PDRM boleh membuat siasatan serta mencari seorang yang kurang ajar dan biadap seperti James Willy ke muka pengadilan.

Tindakan berkomen mengikut perasaan dan menggunakan "kepala lutut" seperti ini langsung tidak mencerminkan budaya orang Sarawak yang terkenal dengan toleransi dan perpaduannya. Kelakuan provokasi melampau ini harus dihentikan atau ianya akan menjadi 'api di dalam sekam' kelak yang akhirnya boleh menerbitkan bibit-bibit perpecahan sesama orang Sarawak.

-RP-

Link rujukan;

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1772248786127447&id=1098564713495861

No comments

Powered by Blogger.