SEBARAN BERUNSUR FITNAH KEPADA YAB. MENTERI BESAR KELANTAN



SEBARAN BERUNSUR FITNAH KEPADA YAB. MENTERI BESAR KELANTAN

Tersebar di beberapa laman facebook dan whatsapp suatu berita berkaitan anak YAB Menteri Besar Kelantan ditahan kerana kes dadah.

Sebaran berkenaan adalah tidak benar dan berniat jahat serta memburukkan maruah YAB Ustaz Dato' Bentara Kanan Menteri Besar Kelantan serta keluarganya.

Pihak yang suka menyebarkan sebaran palsu dan fitnah ini diajak kembali kepada ajaran Islam dan gerun kepada ancaman neraka kerana sengaja mencipta pembohongan untuk meraih sokongan politik serta menjatuhkan orang lain.

Semua sebaran yang tidak mempunyai bukti adalah dusta dan fitnah sebagaimana penegasan Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani:

أن الكذب هو الإخبار بالشيء على خلاف ما هو عليه سواء كان عمدا أم خطأ

“Bahwasanya dusta itu adalah memberitakan (menyebarkan) sesuatu yang berbeza dengan keadaan sebenar, sama ada dilakukan secara sengaja atau kerana keliru.” [Kitab Fathul Bari]

Orang yang selalu hidup dengan pendustaan dan menyebarkan fitnah ditulis sebagai pembohong besar disisi Allah. Sabda Rasulullah S.A.W:

وما يزال الرجل يكذب ويتحرى الكذب حتى يكتب عند الله كذابا

"Dan tiadalah seseorang itu sentiasa berbohong dan berusaha untuk melakukan pembohongan, sehingga dicatat di sisi Allah sebagai pendusta”. [Riwayat Muslim]

Zaman ICT dan penularan media baru pada hari ini menjadikan sebaran fitnah dan pembohongan tersebar dengan pantas ke seluruh pelusuk dunia.

Hal ini telah diberi peringatan oleh Rasulullah S.A.W tentang gerangan pendusta yang sentiasa membuat posting atau sebaran saraf jahat dengan sekelip mata tersebar ke seluruh dunia:

يكذب بالكذبة تحمل عنه حتى تبلغ الآفاق

"Dia sentiasa berdusta dengan mencipta pendustaan lalu disebar sehingga sampai ke seluruh ufuk". [Riwayat Bukhari]

Sekali lagi ditegaskan kepada penyebar fitnah ini agar berhenti daripada perbuatan keji tersebut dan bertaubat kepada Allah serta memohon maaf kepada pihak YAB Ustaz Dato' Bentara Kanan Menteri Besar Kelantan.

~Mohd Asri bin Mat Daud
Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan

No comments

Powered by Blogger.