Jika saya masih pengerusi Petronas, saya akan bayar

KUALA LUMPUR, 27 Julai - Bekas Pengerusi Petronas, Tengku Razaleigh Hamzah berkata, jika beliau masih pengerusi badan itu pihaknya akan membayar tuntutan kerajaan negeri Kelantan.

"Jika saya masih Pengerusi Petronas, saya akan bayar tanpa dolak dalih lagi," kata Razaleigh dalam wawancaranya dengan laman web The Malaysian Insider.
Razaleigh mengulas tuntutan kerajaan negeri Kelantan terhadap Petronas agar membayar mereka RM1 bilion royalti ekoran pengesahan Jabatan Perangkaan Negara, banyak hasil minyak yang dikeluarkan dari perairan Kelantan.

Sebelum ini, Menteri Penerangan dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim menafikan Kelantan berhak mendapat royalti itu.

Menurut Razaleigh, berdasarkan dokumen perjanjian yang beliau tandatangani bagi pihak Petronas dengan negeri-negeri terbabit, Petronas akan membayar royalti lima peratus kepada kerajaan negeri dari hasil yang diambil dari punca hidrokarbon yang diambil dari atas bumi atau perairan negeri berkenaan.

"Jadi saya rasa, semuanya patut dibayar kerana saya yang tandatangani dokumen itu. Tidak ada cara lain lagi," kata Razaleigh sebagaimana yang disiarkan lama web berita itu.

No comments

Powered by Blogger.