“Tidak Sunnah Membazir Pada Program Mencintai Rasul”

KENYATAAN MEDIA KHAS
10 Mac 2015

“Tidak Sunnah Membazir Pada Program Mencintai Rasul”

1. Penganjuran ‘Kedah Berselawat’ oleh Kerajaan Negeri Kedah tidak lebih hanya semata-mata program kosmetik yang dilaksana tanpa roh Islam sebenar. Program berselawat ke atas junjungan besar, Nabi Muhammad SAW itu hakikatnya gagal diurus sesuai dengan saranan pesan Baginda Rasulullah khususnya berkaitan perbelanjaan kewangan.

2. Sebagaimana dinyatakan dalam Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah pada Ogos 2014, program tersebut yang julung kali tahun lalu itu telah melibatkan perbelanjaan sebanyak lebih RM700,000 untuk satu hari. Sekiranya jumlah perbelanjaan sama menjadi ukuran, bermakna penganjuran seumpama yang dijadualkan pada 11 hingga 13 Mac ini iaitu selama tiga malam dijangka mencecah RM2 juta.

3. Tidakkah jumlah ini boleh digunakan untuk perkara lain yang merupakan perintah Allah dan Rasul serta lebih utama terutama dalam memenuhi keperluan rakyat? Misalnya bantuan makanan rakyat termiskin, persekolahan anak-anak yatim dan miskin, juga bantuan pesakit kronik yang menagih derma untuk pembedahan dan perubatan penyakit mereka, selain tidak lupa pembelaan kepada rakyat ditimpa musibah dan bencana.

4. Keutamaan hari ini juga sepatutnya disalurkan kepada penoreh getah yang terhimpit oleh harga rendah pasaran getah. Pesawah yang padi mereka dilanda penyakit hingga menyebabkan hasil berkurangan menerusi pampasan setimpal, untuk mereka meneruskan hidup. Apatah lagi mereka adalah ikon utama negeri Kedah selaku ‘Jelapang Padi Malaysia’ yang mengeluarkan sumber makanan utama Negara, selain suntikan semangat untuk mereka terus gigih mengusahakan penanaman bagi musim seterusnya.

5. Seandainya program tersebut ‘bernilai’ RM2 juta, jumlah itu dapat membantu 5,000 keluarga dengan bantuan berjumlah RM400 bagi setiap keluarga. Malangnya, kehidupan rakyat susah terabai berbanding program saduran seperti ini.

6. Saya juga melahirkan rasa terkilan khususnya kepada Syarikat Air Darul Aman (SADA) yang kini terpalit dengan isu aliran wang tunai, apabila membuat pelarasan deposit secara membeban dan menzalimi pengguna, tiba-tiba berbelanja mewah dengan menaja sebanyak RM300,000 bagi program ini.

7. Sepatutnya jumlah ini boleh digunakan bagi memperbaiki perkhidmatan penyaluran bekalan air bersih termasuk menyelesaikan masalah penduduk di Padang Terap, Sik dan Baling. Penduduk di daerah-daerah tersebut masih menerima air yang kurang berkualiti dan bekalan kerap terputus. Juga masalah tekanan air rendah khususnya di Pokok Sena, Sungai Petani dan lain-lain daerah yang belum diselesaikan.

8. Penajaan besar ke atas program ini melibatkan anak-anak syarikat milik kerajaan negeri (GLC) membayangkan seolah olah konsep berjimat cermat dalam berbelanja tidak diamalkan dalam pentadbiran kerajaan negeri hari ini berbanding Kerajaan Pakatan Rakyat sebelum ini.

YB USTAZ MOHD AZAM ABD SAMAT
Adun Sungai Limau
Pengerusi Lajnah Dakwah PAS Negeri Kedah
Exco Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah

No comments

Powered by Blogger.