Dolah beri Samy Thaipusam

Di tengah haba tunjuk perasaan Hindraf 25 November 07 masih terasa, dan di tengah Datuk Seri Samy Vellu disorak oleh masyarakat Tamil kerana mereke kecewa dengannya; maka Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Badawi setuju dengan tuntutan masyarakat Hindu menjadikan Hari Thaipusam sebagai hari cuti umum di ibu kota Kuala Lumpur dan Putra Jaya. -->
Selangor memang sudah lama cuti umum.
Ia satu perkembangan yang menarik dan berani dari Perdana Menteri Abdullah Badawi, kerana empat Perdana Menteri sebelumnya sejak 50 tahun tidak menjadikannya cuti umum; tetapi menyetujui apa yang tidak pernah dipersetujui apa yang pemimpin lain sebelumnya tidak memperkenankannya.
Mengapa Tunku Abdul Rahman Putra, Tun Razak, Tun Hussein Onn dan Dr. Mahathir tidak pernah memperkenankannya tidak diketahui. Mereka diketahui sebagai orang yang toleran. Terutama Tunku. Banyak tuntutan orang bukan Melayu diperkenannya hingga ada yang menganggap beliau 'menjual bangsa'.
Takutnya Tunku kepada ancaman perkauman hingga beliau sanggup memerdekakan Singapura dari Malaysia.
Thaipusam telah disambut di Tanah Melayu sejak sebelum merdeka dan memang ia antara perayaan yang menarik. Penjajah British tidak menjadi cuti umum pada hari itu pada hal sambutan di kuil jalan ke Kebun Bunga, Pulau Pinang sudah menarik perhatian pelancong. Masa itu pelancongan tidak dipromosikan.
Dan apabila Tunku menjadi Perdana Menteri, seorang yang dikenali sebagai orang paling disayangi oleh semua orang bukan Melayu tidak pernah memikirkan untuk menjadikan hari cuti umum.
Adakah ia tidak dituntut oleh masyarakat Hindu? Apakah masyarakat Hindu ketika itu kurang semangat agamanya dan tidak menjadikan perkara itu satu tuntutan yang mendesak? Apakah semangat 'Hindu Hadhari' belum pernah difikirkan seperti sekarang?
Pernah Tun Razak sebelum menjadi Perdana Menteri dirasakan oleh masyarakat bukan Melayu dan orang luar sebagai nasionalis Melayu tulen dan toleransi terhadap bukan Melayu tidak seterbuka Tunku. Itu sekadar sangka orang.
Tetapi Tun Razak membuat apa saja bagi mengelakkannya disangka tidak toleran apabila menjadi Perdana Menteri. Bagi menarik hati masyarakat bukan Melayu, Tun Razak menjalin hubungan diplomasi dengan Tanah Besar China pada ketika tiada negara Asean asal yang berani berbuat demikian. Takutkan China komunis pada masa itu adalah sikap semua negara non-komunis Asia Tenggara.
melawat China
Tun Razak memecah kebekuan itu dengan melawat China dan sepulangnya dari Beijing, dia mengisytiharkan cuti umum sehari di seluruh negara. Demikian politik supaya dikatakan toleran oleh Tun Razak. Tetapi dia tidak mengambil apa-apa tindakan untuk menjadikan cuti umum bagi Thaipusam.
Punya nak menjaga hati orang bukan Melayu Dr. Mahathir hampir menjadikan semua sekolah kebangsaan sebagai sekolah Inggeris. Dikatakannya tidak mahir bahasa Inggeris menjadikan rakyat mundur, suatu pandangan yang tidak disetujui oleh para pendidik dan budayawan Melayu. Kerana pandangannya disenangi oleh orang Melayu, maka diingggeriskan pengajaran sains dan matemaik saja.
Politiknya adalah sekadar untuk memenangi hati orang bukan Melayu. Tetapi dia tidak pernah menimbangkan tuntutan MIC dan Samy Vellu yang mendesak supaya hari Thaipusam dijadikan cuti umum.
Semasa pentadbiran Dr. Mahathirlah MIC dan badan-badan NGO menuntut hak kebudayaan masyarakat India diberi layanan yang lebih baik termasuklah menjadi Thaipusam hari cuti umum. Ada tindakan diambil bagi meningkatkan kebudayaan dan kehidupan masyarakat India, tetapi tetap Thaipusam tidak dijadikan cuti umum.
Sekalipun permintaan itu tidak pernah dilayan, tetapi tiada siapa boleh mengatakan keempat-empat Perdana Menteri sebelum ini sebagai pemimpin yang tidak toleran atau orang yang tidak mengambil berat tentang hak-hak agama lain.
Walaupun Tunku tidak menjadikan cuti umum pada hari Thaipusam, Tunku tetap dikira sebagai orang yang paling disenangi oleh semua bukan Melayu dan orang yang membela nasib semua kaum. Tidak dikata dia cauvinis kerana tidak menjadikan cuti umum pada hari Thaipusam.
Tiada sesiapa mengatakan Tun Razak, Tun Hussein dan Dr Mahathir sebabgai orang yang mementingkan nasib dan kepentingan bangsa Melayu saja walau pada zaman mereka tiada cuti umum bagi Thaipusam.
dianaktirikan
Tetapi ketegangan kaum dirasakan ketara sejak akhir-akhir ini. Kerajaan Malaysia dirasakan tidak melakukan secukupnya untuk melayan kepentingan kaum bukan Melayu termasuklah kaum India. Ia dikira tidak toleran malah ada yang merasakan kaum India itu dianaktirikan. Bukan saja dikatakan kaum itu dibiarkan menjadi golongan miskin, dan hak keagamaan mereka diabaikan.
Justeru itu Perdana Menteri Abdullah Badawi telah diberi memorandam oleh sepuluh menteri bukan Melayu dalam kabinetnya. Tidak pernah menteri-menteri bukan Melayu tergamak menghantar memorandum kepada Perdana Menteri sebelum beliau dan malah siapa dari mereka berani mempersoal wibawa masing-masing sebagai Perdana Menteri. Tetapi amat malang bagi Perdana Menteri, pernah Ong Ka Ting, Samy Vellu, Kim Yeik dan lain menghempas memorandum ke mejanya.
Sesudah memorandum itu dibacanya, mereka tarik balik memorandum itu.
Untuk menjadi Perdana Menteri yang toleran dan bagi mengekalkan harmoni kaum dan memupuk perpaduan dan persaudaraan, diistiharkan cuti umum bagi Thaipusam bermula di Wilayah Persekutuan.
Jadilah Datuk Seri Abdullah Badawi PM paling toleran, mengalahkan Tunku dan lain-lain. Adakah ia menjamin harmoni atau menambah menajam perasaan dalaman? Moga-moga ia terus menyemarak harmoni negara.- tajdid

No comments

Powered by Blogger.