Umno Kelantan didakwa perkuda kementerian, jabatan

KUALA LUMPUR, 31 Jan (Hrkh) - Umno-BN Kelantan begitu terdesak merampas Kelantan pada pilihan raya umum tidak lama lagi sehingga sanggup memperkuda kementerian dan jabatan kerajaan.
-->
Sumber-sumber mendakwa antara pihak dieksploitasi adalah Kementerian Pengajian Tinggi yang menterinya adalah tokoh dari Kelantan, Dato' Mustapa Mohamed.
Beliau yang juga ahli Parlimen Jeli didakwa menggunakan pelajar institusi pengajian tinggi awam (IPTA) untuk kepentingan politiknya.
Menurut sumber-sumber itu, satu program Baktisiswa akan diadakan di semua 45 Dewan Undangan Negeri (Dun) di Kelantan pada 6-9 Februari ini.
Katanya, semua Naib Canselor dan timbalan-timbalan mereka diwajibkan menghadiri majlis perasmian program tersebut oleh Mustapa di Universiti Malaysia Kelantan.
Pada Disember lalu, program seumpama itu diadakan di beberapa tempat di Kelantan yang mewajibkan setiap universiti menghantar 10 mahasiswa Kelantan untuk program culaan anjuran Umno-BN.
Sumber-sumber itu berkata, sesetengah pelajar menyatakan kesedihan kerana mereka tidak rela dipergunakan untuk kepentingan politik pihak tertentu dengan mengorbankan kuliah.
Harakahdaily pernah melaporkan perjumpaan pemimpin Umno-BN Kelantan bersama mahasiswa Kelantan sempena sambutan Aidilfitri lalu.
Pihak terbabit didakwa menyuntik sentimen kempen memburuk-burukkan kepimpinan kerajaan PAS Kelantan ketika situasi pilihan raya kampus memuncak.
Pelajar dikatakan dihasut serta diminta membantu Umno-BN dengan memujuk ibu bapa dan saudara-mara di Kelantan mengubah sokongan daripada kerajaan negeri PAS. - lanh

No comments

Powered by Blogger.