Taipusam, daulat dan umat Islam

Oleh asli"

Setiap tahun kerajaan Malaysia sentiasa toleransi terhadap pelbagai agama seperti Budhha, Hindu, Kristian. Namun apakah terfikir oleh kerajaan Malaysia bahawa disana ada umat Islam yang terlibat.Umat Islam Umat Islam yang terlibat majoroti adalah sebagai penguatkuasa seperti PDRM, Majlis pembandaran, Alam Flora. Artikel ini bukan untuk 'lari' dari tugas yang diberi tetapi sekadar memberi pandangan agar agama2 lain di Malaysia yang mengaku sebagai negara Islam yang sinonim dengan mentauhidkan Allah SWT tidak sehingga kearah mendaulatkan berhala2 lain.

Saya melihat berhala2 lain dikawal rapi penganutnya, berhalanya, jalan-jalannya seolah daulatnya amat kuat.Amat mengelirukan ummah ialah apakah yang lebih besar tauhid atau berhala,anternatif lain patut difikirkan dan sesuai dengan kemodenan sekarang iaitu kemudahan pengakutan yang laju dan mudah sampai agar mudah menangkis kecelaruan jalanraya dan agama.

India2 Muslim

Sebagai contoh taipusam,kita patut ingat India2 muslim antara yang selalu mendampingi para penganut Hindu,Hindu yang sinonim dengan India pasti pendakwah dari India2 muslim mendekatinya,kerajaan Malaysia pula mendaulatkan berhala2nya dengan dikawal rapi oleh penguatkuasa,ia amat mengkecewakan para saudara India Muslim.Memang dakwah adalah tanggungjawab setiap muslim tanpa mengira bangsa,namun mereka (India muslim) lebih tahu bahasa,budaya, pendekatan yang sesuai dan tak semua umat Islam mahir berbahasa India, faham budaya. Disini golongan India muslim lebih kehadapan berbanding muslim lain.

asli"

No comments

Powered by Blogger.