Umno kawasan Dungun bercakaran berebut pengaruh

WarkahDaily – Dah itu adat yang lumrah berlaku dalam Umno. Siapa yang rasa nak duduk di atas, perlu memijak yang di bawah dan pandai mencuri peluang dan kesempatan yang ada untuk menjatuhkan pesaing lain.

Itulah yang berlaku di Dungun, Terengganu, bagaimana Umno kawasan berkenaan kini sedang bercakaran sesame sendiri kerana berebut pengaruh bagi mendapat tempat dalam pilihanraya umum (PRU) ke -13 yang semakin dekat.

Berebut nak jadi calon memang lumrah dalam Umno kerana ia merupakan tiket untuk jadi kaya-raya dalam sekelip mata.

Selepas krisis Mat Said-Idris Jusoh bergaduh, ‘orang-orang’ dari kedua-dua pihak masing-masing mengatur langkah untuk dapatkan pengaruh bagi menempatkan diri di hati bos. Untung badan, dapat jadi calon untuk PRU-13 nanti.

Bagi ketua bahagian UMNO Dungun, Datuk Rosli Mamat (gambar) yang konon sebelum ini ada pangkat doktor PHd (ntah dari universiti mana), pengaruh tidak menjadi masalah besar baginya kerana memang sudah sinonim kuasa veto di Dungun yang melebihi YDP Daerah Dungun (DO) dan Majlis Perbandaran Dungun.

Semua projek tidak kira besar atau kecil, semuanya disapu dan diagihkan sesama kroninya walaupun ideanya dan buah fikirannya bagai tin kosong. Asalkan nafsu perut bodoh dan kuasanya dapat ditunaikan.

Rupa-rupanya ‘kesenangan dan kemewahan’ Rosli tu sedang diperhatikan ahli parlimen Dungun, Matulidi Jusoh dan orang-orangnya. Sebenarnya ‘team’ Matuldi memang tidak senang duduk dengan ‘hak-hak’ yang diperolehi puak-puak Rosli yang dikatakan mesra dengan MB sekarang, Datuk Seri Ahmad Said. Jadi, ia sekadar mendiamkan diri dan membengkak di hati.

Apa yang merungsingkan hati Matulidi dan puak-puaknya, kedudukan ahli parlimen bosnya itu bakal diserahkan kepada Rosli yang sudah tentu akan ‘meminta’ untuk dicalonkan dalam PRU-13 nanti. Samaada calon di parlimen atau Dun, sudah tentu Rosli mahu beliau dicalonkan jika tidak mahu berlakunya sabotaj calon pada PRU-13 nanti.

Bersandar kepada rekod Matulidi, beliau dipilih mantan MB, Idirs Jusoh untuk bertanding di parlimen Dungun, sudah tentu Rosli yang mesra dengan MB sekarang, Ahmad Said yang menjadi ketua bahagian Dungun akan menggunakan kuasanya untuk menyenaraikan nama-nama calon selain dari ‘musuh’ iaitu Matulidi.

Tidak mustahil juga, MB akan merestui tindakan Rosli dengan alasan pengguguran nama Matulidi tidak memberi kesan kepada Umno Dungun kerana pengaruh Matulidi tidaklah sebesar Rosli. Beliau sekadar ahli parlimen di bawah Idris Jusoh.

Semuanya gara-gara Umno Terengganu kini mempunyai dua team iaitu team Ahmad Said dan team Idris Jusoh.

No comments

Powered by Blogger.