Anuar Safian Dinasihat Belajar Sekolah Pondok

SH010709-2




Kota Bharu – Pemuda PAS Kelantan Anuar Safian meletak jawatan dan memasuki mana-mana pondok untuk mendalami ilmu agama berikutan kekeliruannya terhadap perkara asas yang dimaksudkan Mursyidul Am PAS baru-baru ini.

Saranan itu dibuat oleh Naib Ketuanya Hisham Fauzi yang merujuk kenyataan Ketua Pemuda UMNO Kelantan yang disiarkan dalam akhbar ini pada 30 Jun muka surat K3 bertajuk : ”Nik Aziz Usah Beretorik”.

”Kenyataan yang dikeluarkan Anuar seolah-olah tidak faham dengan segala penjelasan yang diberikan oleh Datuk Nik Abdul Aziz bin Nik Mat.

”Beliau juga seolah-olah ingin terus berdegil, apa yang difahaminya itulah yang betul tanpa langsung ingin menyelami maksud ucapan Menteri Besar itu,” katanya dalam kenyataan kepada Sinar Harian, semalam.

Hisham berkata, perkara yang ditimbulkan Nik Abdul Aziz adalah perkara asas dalam akidah islam dan jika isu itu pun Anuar masih keliru beliau dicadangkan meletak jawatan dan mendaftarkan diri ke mana-mana pondok di Kelantan.

“Dalam kata lain, yang benar ialah fikrah Islam, selain fikrah Islam, tak kiralah ia fikrah kebangsaan, fikrah komunis, fikrah ayah pin atau fikrah-fikrah lain, semuanya dikira sama dan tertolak daripada ajaran Islam yang sebenar”

“Lebih baik beliau (Anuar) mendaftar di Pondok Sungai Durian dan menjadi anak murid kepada Ketua Pemuda PAS Kelantan yang merupakan pengerusi pondok berkenaan.” Katanya.

Hisham turut meminta Pemuda UMNO menunjukkan pembangunan yang berlaku sejak Barisan Nasional (BN) memegang kerusi DUN Manek Urai dari 2004 hingga 2008.

Menurutnya banyak lagi perkarra yang lebih berfaedah boleh dilakukan Pemuda UMNO seperti isu tuntutan royalti minyak dan dengan sikap itu menunjukkan Pemuda UMNO kelantan sebenarnya yang lebih berminat beretorik.

Sumber : Sinar Harian Edisi Kelantan, 1 Julai 2009

No comments

Powered by Blogger.