Fiesta Kelantan: Umno- PAS berganding bahu




KUALA LUMPUR: Fiesta Kelantan 2009 pada Oktober depan menyaksikan dua parti politik utama Umno dan PAS bermuafakat dan membawa dua pemimpin utama daripada dua parti itu berkongsi pentas yang sama.

Fiesta julung kali diadakan di negeri Cik Siti Wan Kembang itu dianjurkan oleh Redcarpet Worldwide Sdn Bhd, dengan kerjasama Perbadanan Menteri Besar Kelantan yang diterajui oleh Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan disokong Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mustapa Mohamed yang bertindak sebagai penaung.

Fiesta yang akan berlangsung selama empat hari bermula 28 Okt depan akan diadakan di Padang Perdana dan Perkarangan Stadium Sultan Mohamad IV, Kota Bahru.

Fiesta itu akan mengadakan pelbagai aktiviti kekeluargaan, sukan rakyat dan hiburan selain mengadakan pameran mengenai pendidikan, pertanian, industri kecil dan sederhana, kesenian dan kebudayaan serta sukan dan rekreasi.

Bercakap kepada pemberita, Mustapa yang juga Anggota Majlis Tertinggi Umno dan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan berkata tidak ada sebab mengapa beliau dan Nik Abdul Aziz tidak boleh berada di pentas yang sama untuk kerja-kerja kebajikan dan kepentingan rakyat.

"Saya selaku rakyat Kelantan juga ingin melihat rakyat Kelantan bersatu padu, maju kehadapan dan selaku wakil rakyat, insyaAllah saya akan berusaha bersungguhsungguh untuk memastikan bahawa Kelantan akan turut menikmati perubahanperubahan yang dibawa kerajaan pusat," katanya selepas majlis prapelancaran Fiesta Kelantan 2009 di sini semalam.

Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am PAS berkata fiesta itu akan memberikan pendedahan kepada rakyat di Kelantan mengenai perniagaan, pelancongan, pendidikan dan kebudayaan.

Katanya fiesta itu akan dijadikan acara tahunan dalam kalendar kerajaan negeri itu."Mudahmudahan rakyat Kelantan akan terdedah mengenai perniagaan, pelancongan, pelajaran, kebudayaan dan sebagainya.

Pelancaran ini sepatutnya dah lama diadakan, tapi terlewat sedikit kerana keadaan tak mengizinkan.

"Bagaimanapun, ini adalah satu titik tolak bagi keduadua pihak (PAS dan Umno) dalam berkongsi anugerah Allah," katanya.

Ditanya mengapa permuafakatan antara Umno dan PAS dalam fiesta itu tidak diterjemahkan dalam pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Manek Urai baru-baru ini, Nik Abdul Aziz berkata:"Saya dari gerakan Islam, tak musuh dengan individu, tak musuh dengan orang tertentu. Kita bermusuh dari segi ideologi, fahaman dan akidah sahaja." BERNAMA

No comments

Powered by Blogger.