Kerajaan Negeri Bantu Belia Kembangkan Perniagaan

sh050709-1






MANEK URAI – Kemeriahan pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai digunakan sebaik mungkin oleh Kerajaan Negeri dengan tampil menghulurkan bantuan kepada peniaga di DUN itu terutama belia bagi perniagaan mereka.

Bantuan di bawah Program Gerakan Berdikari Rakyat Kelantan itu disalurkan melalui Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Perdagangan dan Perpaduan Masyarakat Negeri (ADUN) Kota Lama, Datuk Anuar Tan.

Pegawai Khas Anuar, Wan Azimin Wan Adnan berkata, bantuan berupa kemudahan dan peralatan perniagaan itu diharap dapat membantu perniaga kecil terbabit menambah pendapatan sepanjang musim pilihan raya kecil berkenaan.

Menurutnya, selain mengembangkan perniagaan sedia ada, bantuan juga memberi peluang kepada peniaga berkenaan membuka cabang niaga baru yang boleh terus diusahakan walaupun selepa musim pilihan raya kecil itu berakhir.

“Selain bantuan seperti mesin ait batu campur, kita juga mengagihkan khemah yang sudah ada pengalaman berniaga khususnya belia bagi membolehkan mereka membuka gerai di tepi-tepi jalan.

“Setakat ini kita telah agihkan sebanyak 10 khemah yang kebanyakannya sudah mula beroperasi dan kita harap peneriama bantuan ini tidak akan berniaga hanya pada musim pilihan raya kecil ini sahaja tetapi sampai bila-bila,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Sinar Harian selepas majlis penyerahan sumbangan mesin pengisar ais kepada seorang belia, Wan Mohamad Izaki Wan Ahmad, 26, di Kampung Peria, dekat sini, semalam.

Hadir sama Ketua Dewan Pemuda Pas Kawasan Kuala Krai yang juga Pengetua Sekolah Menengah Ugama Arab As-Shukuriah Bukit Sireh, Mahadi Mat Zain.

Sementara itu, Wan Mohd Izaki yang merakamkan ucapan terima kasih kepada semua pihak berkenaan atas sumbangan itu berkata, dia berhasrat membuka perniagaan membual air batu campur secepat mungkin.

Menurutnya, walaupun masih muda dan ‘mentah’ dalam selok-belok perniagaan, sumbangan itu membuktikan kerajaan negeri sentiasa mengambil berat terhadap belia seperti dirinya yang terlibat dalam bidang itu.

Katanya, dia bercadang membuka perniagaan itu dihadapan kedai makan milik ibu bapanya di Kampung Peria, dekat sini, yang menjadi tempat dia bekerja sejak dua tahun lalu.

Sumber : Sinar Harian, 05 Julai 2009

No comments

Powered by Blogger.