Manek Urai : UMNO Dakwa Menang, Bolehlah Janji Dilaksanakan Segera!

utusan130709
Pulang dari Manek Urai sebentar tadi, saya terus sahaja menyaksikan Nightline TV3 jam 12.00 malam bagi melihat apakah ulasan TV3 saluran UMNO dengan kemenangan tipis PAS di Manek Urai. Tepat sekali jangkaan saya, pemimpin UMNO memang tidak pernah mahu merendah diri dengan pilihan rakyat. Antara kata-kata yang boleh didengar ialah dakwaan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Mustapha Mohammad yang menyatakan bahawa PAS sebenarnya kalah dalam pilihanraya ini. Katanya lagi, majoriti yang tipis ini membuktikan rakyat menerima kepimpinan Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri.

Sekali lagi UMNO cuba bermain sandirawa dengan keputusan pilihanraya kecil Manek Urai ini. Kata Mustapha, PAS sebenarnya kalah. Kalau kalah, kenapa tidak Tuan Aziz sahaja diisytihar sebagai pemenang? Kenapa ‘penjual ikan yang tidak berkelulusan tinggi’ itu juga yang mengangkat tangan sebagai pemenang di pusat perjumlahan undi? Sepatutnya Mustapha turut sama berada di atas pentas mengangkat tangan dengan segera dan melaungkan, UMNO menang! Tapi jika begitu yang dibuat oleh Mustapha, bimbang nanti polis-polis yang begitu ramai akan segera mengiringi ke Hospital Kuala Krai yang tidak jauh dari situ!

Mustapha perlu ingat, 65 majoriti tetap merupakan kemenangan. Jika 65 majoriti itupun dianggap sudah kalah, maka bagaimana di Perak yang UMNO/BN memerintah sekarang secara haram tanpa majoriti sokongan dari rakyat pun! PAS menang di Manek Urai secara anak jantan walaupun tipis majoriti, tetapi UMNO/BN merampas Perak dengan gaya pondan dan pengecut!

Baiklah, jika UMNO dianggap menang. Laksanakan segera janji UMNO di Manek Urai. UMNO perlu menghormati 5283 pengundinya yang inginkan jambatan baru berharga RM7 juta. UMNO juga perlu hargai 5283 pengundinya yang mahu Manek Urai menjadi ’anak emas’ kerajaan. Dan juga perlu ingat, 5283 pengundi Manek Urai mahu melihat kampung mereka menjadi daerah agropolitan sebagaimana yang dijanjikan. Bilakah mahu mula laksanakan janji itu? Khabarnya sebelum ayam berkokok esok hari!

Dakwa Mustapha lagi, majoriti tipis ini membuktikan rakyat Manek Urai menerima kepimpinan Datuk Seri Najib Razak. Ini satu lagi dakwaan melucukan. Najib menjadi PM bukan sahaja di Manek Urai bahkan di seluruh Malaysia. Kalau Manek Urai dikatakan menerima, bagaimana pula di Bukit Gantang dan Bukit Selambau sebelum ini, kenapa tidak dikatakan menolak? Perlu diingat, undi PAS hanya merosot 399 undi sahaja! Dan sejarah membuktikan jika PAS kalah tipis dalam pilihanraya kecil, PAS akan menang besar dalam pilihanraya umum. Namun sebaliknya, jika PAS menang tipis dalam pilihanraya kecil, ia akan mencipta kemenangan lebih besar dalam pilihanraya umum. Ini boleh dilihat dalam contoh-contoh berikut :

1. Dun Pengkalan Pasir, Pasir Mas : PAS kalah dengan majoriti 134 undi dalam pilihanraya kecil Disember 2005. Namun dalam pilihanraya umum 2008, PAS menang dengan majoriti 2,348 undi. Rujuk di sini

2. Dun Semerak, Pasir Puteh : PAS kalah dengan majoriti 778 undi dalam pilihanraya kecil Ogos 1997 (rujuk). Namun dalam pilihanraya umum 1999, PAS menang dengam majoriti 1475. (rujuk)

3. Sebaliknya di Dun Pulai Chondong : PAS menang dengam majoriti 118 undi dalam pilihanraya kecil 1996, tetapi dalam pilihanraya umum 1999, PAS menang 2318. (rujuk)

Jika dilihat dalam konteks Pakatan Rakyat sekalipun, sifir ini tidak jauh berbeza sebenarnya. Kita boleh saksikan contohnya dalam pilihanraya kecil Dun Ijok yang menyaksikan Tan Sri Khalid Ibrahim kalah pada tahun 2007 tetapi memenanginya semula dalam pilihanraya umum 2008.

Oleh yang demikian, berdasarkan kepada teori tersebut, bolehlah dibuat kesimpulan bahawa UMNO akan kempunan lagi untuk menawan Manek Urai dalam pilihanraya umum yang akan datang, Insya-allah. Namun, itu tidak menghalang UMNO melaksanakan janjinya. Apatah lagi, peti undi Manek Urai Baru dan Manek Urai Lama ditawan oleh UMNO dalam pilihanraya kecil ini. Seharusnya ini boleh dibaca sebagai permintaan rakyat agar jambatan ’emas’ yang dijanjikan Tan Sri Muhyidin Yasin dibina segera!

Jadi, penduduk Manek Urai bolehlah mula membilang hari untuk menerima jambatan baru tersebut. Bermula esok dengan kiraan hari yang pertama. Jangan nanti bila kiraan itu mencecah angka 1000 (3 tahun?), batu asas jambatan pun masih belum kelihatan.

AHMAD FADHLI SHAARI

No comments

Powered by Blogger.